Τα πρόσφατα δημοσιεύματα που έχουν αναπαραχθεί από πληθώρα μέσων σχετικά με την πρόθεση κυβέρνησης και θεσμών για αύξηση του ΦΠΑ στο 24% προκαλούν ένα νέο κύμα ανασφάλειας και δημιουργούν προϋποθέσεις για ολοκλήρωση της ασφυξίας στην εγχώρια αγορά και διάλυση όποιων προοπτικών ανάκαμψης (έστω και περιορισμένης). Οι παρελκυστικές παρεμβάσεις των θεσμών και η μυωπική λογική της κυβέρνησης για την οικονομία ξεπερνούν κάθε όριο.
Η συνταγή του ΔΝΤ, που εφαρμόστηκε διαχρονικά σε όλες τις χώρες όπου παρενέβη, για αύξηση του ΦΠΑ στο ανώτατο συντελεστή (ακόμη και 25%) επανέρχεται ουσιαστικά από το χρονοντούλαπο των αποτυχημένων οικονομικών μοντέλων που προσπάθησε να εφαρμόσει στο παρελθόν. Ακόμη περισσότερο, η εμμονή στην αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ στην ενέργεια, την ύδρευση και την αποχέτευση και άλλα αγαθά μαζικής κατανάλωσης καταδεικνύει την έλλειψη επαφής με την οικονομική πραγματικότητα.
Παράλληλα, αυτή η πολιτική έρχεται σε αντίθεση με την εκπεφρασμένη πρόθεση των ευρωπαϊκών οργάνων για εναρμόνιση των φορολογικών συντελεστών προκειμένου να αποφεύγεται ο αθέμιτος φορολογικός ανταγωνισμός.
Η χώρα σήμερα, που είναι η 4η χώρα στην ΕΕ σε ποσοστό ΦΠΑ, βάλλεται από ανταγωνιστικές πολιτικές όμορων χωρών (είτε αυτών που ανήκουν στην ΕΕ, είτε τρίτων).
Υπενθυμίζουμε ότι κατά τη διάρκεια των ανατιμήσεων ΦΠΑ στην αγορά από το 2010 και έπειτα:
- Τα έσοδα από τα καπνικά προϊόντα μειώθηκαν αναλογικά
- Τα έσοδα από την εξίσωση φόρου πετρελαίου θέρμανσης - κίνησης δεν αυξήθηκαν
- Τα έσοδα από την αύξηση του ΦΠΑ εστίασης το 2013 ήταν περιορισμένα και οδήγησαν στην επαναφορά του συντελεστή στο 13% με βελτιωμένα αποτελέσματα για τον κλάδο.
- Τα έσοδα από την αύξηση ΦΠΑ στα νησιά το 2015 δεν συνέβαλαν στη βελτίωση των φορολογικών εσόδων σε σχέση με το 2016.
Σε πλήθος επιστολών προς τη Κυβέρνηση και δημόσιες τοποθετήσεις μου έχουμε επισημάνει ότι το πρόβλημα της εισπραξιμότητας δεν μπορεί να μετατρέπεται σε πρόβλημα στρεβλής φορολογικής διάρθρωσης, η οποία πλήττει την εγχώρια παραγωγή και το εμπόριο, και διευκολύνει τις τριγωνικές και άλλες νομότυπες πρακτικές φοροαποφυγής. Εκείνο που θα πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι ο δείκτης του αποτελεσματικού ΦΠΑ (effective VAT rate) δεν ανταποκρίνεται στους στόχους των θρυλούμενων παρεμβάσεων.
Είναι πλέον κοινός τόπος ότι η αυστηρή λιτότητα των ετών 2010-2016 έχει αποτύχει παταγωδώς. Οι παρεμβάσεις, είτε στο σκέλος περιστολής των δαπανών, είτε στο σκέλος αύξησης των φόρων έχουν εξαντληθεί και έχουν εξαντλήσει την καθημαγμένη οικονομία.
Αυτή η φαύλη οικονομική θεώρηση πρέπει να αναστραφεί με στοχευμένες αναπτυξιακές παρεμβάσεις και ένα εθνικό μοντέλο παραγωγικής ανασυγκρότησης. Για αυτό το λόγο θεωρούμε ότι όλοι οι κοινωνικοί και δημοκρατικοί θεσμοί της χώρας και του εξωτερικού οφείλουν να απλώσουν ένα ελάχιστο δίχτυ ασφάλειας απέναντι στις οδυνηρές συνέπειες των πολιτικών λιτότητας. Η ΓΣΕΒΕΕ έχει αναλάβει πρωτοβουλίες διαβούλευσης με ανώτατους θεσμικούς φορείς και κοινωνικούς εταίρους προς αυτήν την κατεύθυνση και τη Δευτέρα 18 Απριλίου το Προεδρείο θα συναντηθεί με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Π. Παυλόπουλο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr