Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
Οι κινήσεις στον κλάδο ενέργειας έχουν κυμανθεί γύρω από τις αναφορές και την πραγματοποίηση μιας μείωσης παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ. Ο ΟΠΕΚ συμφώνησε να μειώσει την παραγωγή κατά 1,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα από την 1η Νοεμβρίου, προκειμένου να απαλύνει ένα μικρό πλεόνασμα της προσφοράς σήμερα και τα υψηλά αποθέματα στις ΗΠΑ. Η μείωση ήταν μεγαλύτερη από την αναμενόμενη, ωστόσο καθώς κάποια μέλη δεν παράγουν μέχρι τις ποσοστώσεις τους σήμερα, η αξιοπιστία της μείωσης τέθηκε υπό αμφισβήτηση. Η Σαουδική Αραβία, δυναμικότερο μέλος του ΟΠΕΚ, επαναεπιβεβαίωσε την δέσμευση του καρτέλ και οι ενεργειακές μετοχές έχουν πράγματι κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα καθώς η αγορά έλαβε επιβεβαίωση της μείωσης.
Γενικά, συνεχίζουμε να παρατηρούμε τις αγορές ενέργειας από τρεις πλευρές: την διαρθρωτική, την κυκλική και την εποχιακή. Κάθε ένα από τα τρία αυτά στοιχεία αποτελεί μια επιρροή στις ενεργειακές τιμές.
Το διαρθρωτικό ζήτημα παραμένει ανοιχτό καθώς οι διαρθρωτικές αλλαγές στην πλευρά της προσφοράς αποτελούν ακόμα επίμαχο θέμα. Οι χώρες του ΟΠΕΚ χρειάζονται μια υψηλότερη τιμή πετρελαίου για να εξισορροπήσουν τους εθνικούς τους προϋπολογισμούς από ό,τι παλαιότερα, και το καρτέλ όπως αναμενόταν εκδήλωσε τις προθέσεις του πρόσφατα να υποστηρίξει την τιμή πετρελαίου γύρω στα 60 δολάρια, ανακοινώνοντας μια μείωση παραγωγής για να πιέσει την αγορά όταν η τιμή πετρελαίου κυμαινόταν σε αυτά τα υψηλά επίπεδα ρεκόρ. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι δείκτες φθοράς δεξαμενών η φυσική μείωση που προκύπτει από απώλεια πίεσης σε παλιές δεξαμενές παγκοσμίως συνεχίζουν να αυξάνονται και, σύμφωνα με εταιρίες, μειώσεις που έμοιαζαν να κυμαίνονται μεταξύ 3-5% τελικά μοιάζουν πλέον με μειώσεις της τάξης του 6-8%.
Βέβαια όταν εξετάζει κανείς τα ζητήματα προσφοράς, οι βραχυπρόθεσμοι πολιτικοί κίνδυνοι έχουν μειωθεί. Το Ιράκ παράγει ακόμα κάτω από την δυνατότητά του και η Νιγηρία έχει ακόμα σημαντικά προβλήματα παραγωγής. Ωστόσο, στη διάρκεια του καλοκαιριού, η αγορά εστίασε στο γεγονός ότι η σύγκρουση Ισραήλ/Λιβάνου ήταν πλέον παρελθόν και δεν κλιμακώθηκε σε ευρύτερο πρόβλημα στην περιοχή. Το γεγονός ότι το Ιράν έχει πραγματοποιήσει κάποια πιο θετικά βήματα προς την ΕΕ απομακρύνει κάποιες από τις απειλές για διατάραξη της παραγωγής ιρανικού πετρελαίου. Επίσης έχουμε δει στην τροφοδοσία ότι ήταν μια σχετικά αβλαβής εποχή τυφώνων στις ΗΠΑ, σε αντίθεση με αυτό που είχε προβλεφθεί στις αρχές του χρόνου. Επομένως, κάποιοι από τους καταλυτικούς παράγοντες που ώθησαν το πετρέλαιο στην υψηλή τιμή των 70 δολαρίων κατά τη διάρκεια του Ιουλίου έχουν τώρα υποχωρήσει και η τιμή πετρελαίου έχει πέσει περίπου στα 60 δολάρια ανά βαρέλι. Στην πλευρά της ζήτησης, η Κίνα παραμένει ένας από τους κυριότερους διαρθρωτικούς παράγοντες και θα συνεχίσουμε να βλέπουμε δυνατή ζήτηση πετρελαίου από την Κίνα για πολλά χρόνια ακόμα.
Στην κυκλική πλευρά, οι εταιρίες θέτουν περισσότερα κεφάλαια σε αξιοποίηση, γεγονός που οδηγεί σε υψηλότερη παραγωγή πετρελαίου. Όμως, τα έργα με υδρογονάνθρακες συνήθως χρειάζονται πέντε έως δέκα χρόνια για να αναπτυχθούν και, συνεπώς, ο αντίκτυπος αυτών των επιπλέον επενδύσεων δεν θα γίνει ορατός στα δεδομένα παραγωγής πετρελαίου για κάποια χρόνια ακόμη. Η κατανάλωση πετρελαίου αυξάνεται χρόνο με χρόνο, και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω φέτος και το επόμενο έτος με επικεφαλής την Κίνα και τις ΗΠΑ, όπου η κατανάλωση βενζίνης και βασικών αγαθών βρίσκεται στα υψηλά των τεσσάρων ή πέντε τελευταίων ετών. Αυτές οι συνθήκες έχουν προσφέρει ιδιαίτερη υποστήριξη, ακόμα και με υψηλότερες τιμές. Ωστόσο, η αγορά δεν έχει εστιάσει σε αυτό το γεγονός οι συμμετέχοντες ανησυχούσαν για μια σημαντική οικονομική επιβράδυνση (εξαιτίας του κύκλου επιτοκίων) και την πιθανή επιρροή αυτής στην οικονομική ανάπτυξη και επομένως στη ζήτηση.
Στην εποχιακή πλευρά, έχουμε διέλθει την ετήσια αδύναμη περίοδο του φθινοπώρου. Η ζήτηση τείνει να αυξάνεται καθώς εισερχόμαστε στην καλοκαιρινή περίοδο μεταφορών και στη συνέχεια μειώνεται καθώς αναμένουμε την αυξημένη ζήτηση πετρελαίου και αερίου που σχετίζεται με τον καιρό του χειμώνα.