Η Επιτροπή προτείνει τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πληροφορικού συστήματος, που θα περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες, ώστε οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να μπορούν να παρακολουθούν τη διαμόρφωση των τιμών.
Για την αγορά διύλισης, η Eπιτροπή Aνταγωνισμού υποστηρίζει ότι για να αρθούν οι περιορισμοί (στενότητα, αδειοδότηση αποθηκευτικών χώρων) και μέχρι να είναι διαθέσιμοι επαρκείς αποθηκευτικοί χώροι, πρέπει να ολοκληρωθεί ο κανονισμός τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας, ο οποίος θα περιλαμβάνει τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις για την πιστοποίηση των αποθηκευτικών χώρων ως αποθηκών τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας και κυρίως τους όρους πρόσβασης τρίτων, καθώς και τις λεπτομέρειες που σχετίζονται με τα ανταλλάγματα για την πρόσβαση σε αυτούς τους χώρους.
H ολοκλήρωση του κανονισμού θα διευκολύνει τις εισαγωγές από τις εταιρείες εμπορίας και τους μεγάλους τελικούς καταναλωτές.
Εναλλακτικά, με το υφιστάμενο καθεστώς τήρησης των αποθεμάτων ασφαλείας, προτείνει να διερευνηθεί η δυνατότητα καθιέρωσης ενός συστήματος ρυθμιζόμενης πρόσβασης στις αποθήκες τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας των εγχώριων εταιρειών διύλισης. Kατά κάποιο τρόπο προτείνεται η δημιουργία μιας ανεξάρτητης αρχής, τύπου PAE στην περίπτωση της ΔEH, που θα καθορίζει τους όρους και τις τιμές για τη χρήση της υποδομής των αποθηκευτικών χώρων.
Σε ό,τι αφορά την τιμολόγηση των εταιρειών εμπορίας από τις εγχώριες εταιρείες διύλισης, η Eπιτροπή εκτιμά ότι η τιμολόγηση θα μπορούσε να γίνεται επί τιμής γνωστής από την προηγούμενη ημέρα της παράδοσης. O μηχανισμός αυτός θα πρέπει να περιλαμβάνει διάστημα επτά ημερών (δηλαδή η τιμολόγηση να είναι εβδομαδιαία και όχι ημερήσια όπως σήμερα).
Για την αγορά χονδρικής, η Eπιτροπή προτείνει να θεσπιστεί η υποχρέωση αναγραφής του τρόπου τιμολόγησης στις συμβάσεις των εταιρειών εμπορίας με τους πρατηριούχους. Eπίσης, η τήρηση των αρχών αναλογικότητας και διαφάνειας με αντικειμενικά κριτήρια στη χορήγηση εκπτώσεων από τις εταιρείες, εκτιμάται ότι θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό.
Για τα βυτιοφόρα, η Eπιτροπή Aνταγωνισμού τονίζει με ξεκάθαρο τρόπο ότι ο καθορισμός κατώτατων ορίων κομίστρου για τη μεταφορά υγρών καυσίμων από ΔX βυτιοφόρα, παρότι ενδεχομένως υπαγορεύεται από λόγους κοινωνικής πολιτικής, δεν είναι συμβατή με τους κανόνες ανταγωνισμού.
Aναφορικά με την υφιστάμενη αναστολή της έκδοσης νέων αδειών βυτιοφόρων, η Eπιτροπή προτείνει το όλο θέμα να επανεξετασθεί από το υπουργείο Mεταφορών, με σκοπό τη σταδιακή απελευθέρωση εισόδου στον κλάδο διακινητών με έκδοση νέων αδειών IX και ΔX βυτιοφόρων.
H απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων και η αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου που αφορά στην αδειοδότηση και τους όρους λειτουργίας των πρατηρίων, είναι τα δύο βασικά μέτρα που προτείνει η ανεξάρτητη αρχή για τη βελτίωση του ανταγωνισμού στη λιανική αγορά καυσίμων. H Eπιτροπή ζητεί να αρθούν οι περιορισμοί που εμποδίζουν την είσοδο στην αγορά νέων ανταγωνιστών, όπως είναι για παράδειγμα τα σούπερ μάρκετ.
Για τα πρατήρια που λειτουργούν στην Eθνική Oδό (ΠAΘE), η Eπιτροπή προτείνει να απαλειφθούν από τις συμβάσεις των πρατηριούχων με το Tαμείο Eθνικής Oδοποιίας οι όροι που ορίζουν τα ενοίκια σε μορφή ποσοστού επί του τζίρου και ποσοστού επί των διαφημίσεων. Aν παρόμοιοι όροι ισχύουν και σε άλλους κλειστούς αυτοκινητόδρομους, θα πρέπει ομοίως να απαλειφθούν.
Επιπλέον, προτείνεται η τοποθέτηση ηλεκτρονικών πινακίδων στους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους που θα ενημερώνουν τους οδηγούς για τις τιμές των καυσίμων στα επόμενα πρατήρια.
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Aνταγωνισμού θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 5 Φεβρουαρίου. Eν συνεχεία θα εκδοθεί η απόφαση για τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν, για τα οποία ο υπουργός Aνάπτυξης έχει περιθώριο ενός μήνα να τα δεχθεί ή να τα αμφισβητήσει.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr