Αυτό δεν είναι άλλο από το χρηματοδοτικό, αν και τα τελευταία χρόνια επιχειρήθηκε να... λυθεί με διάφορους τρόπους, με αυξημένη συμβολή του Δημοσίου, από ευρωπαϊκούς πόρους, με συμπληρωματικές «ενέσεις» κ.λπ., καθώς οι τράπεζες δεν είχαν κεφάλαια ούτε για δείγμα. Ωστόσο, η νέα, δεύτερη υποτίθεται επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων είναι γεγονός.
Εκμεταλλευόμενο τη ρύθμιση για καταβολή του 100% της κοινοτικής χρηματοδότησης στα έργα του τρέχοντος ΕΣΠΑ, το δημόσιο «έσωσε» τους απαιτούμενους πόρους για την ολοκλήρωση των έργων. Μάλιστα, κατά κάποιες πηγές έχει αποπληρωθεί το σύνολο των οφειλών προς τους παραχωρησιούχους, που «μαζεύτηκαν» λόγω capital controls, με τις πληρωμές προς τις κοινοπραξίες να είναι σε συνεχή ροή, όπως προκύπτει και από μια «ματιά» στη «Διαύγεια».
Το θέμα βέβαια είναι ότι επιτέλους τα μεγάλα οδικά έργα μπορούν να προχωρήσουν (Κόρινθος-Πάτρα, Ιόνια οδός, Μαλιακός-Κλειδί, Ε 65, Κόρινθος-Τρίπολη-Σπάρτη) αλλά μένει να φανεί αν θα επιτευχθεί η ολοκλήρωση των projects έως τους πρώτους 3 με 6 μήνες του 2017 ή πάμε σε νέες παρατάσεις. Αυτό θα φανεί από το πόσο… αντάξιοι των προσδοκιών φανούν εργολάβοι και κράτος. Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να αυξήσει στο 100% τη συμμετοχή της στο τρέχον ΕΣΠΑ λειτούργησε ως έμμεση παράταση και χάρη στις προσπάθειες του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, το υπόλοιπο της κοινοτικής συμβολής στους πέντε παραχωρημένους αυτοκινητοδρόμους ήδη καταβλήθηκε στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, στο Κόρινθος-Πάτρα (πρόοδος 70%) μέχρι το τέλος του έτους θα καταβληθούν 47 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου και Ε.Ε. και 17,7 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων. Το 2016 απομένει να καταβληθούν 211,6 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή και 45,5 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων. Το σύνολο της συμβολής Δημοσίου και Ε.Ε. είναι 846,1 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, το Δημόσιο πληρώνει συνολικά σε αποζημιώσεις 223 εκατ. ευρώ προς τον κατασκευαστή και 156,8 εκατ. ευρώ προς τον παραχωρησιούχο.
Στην Ιόνια οδό (Αντίρριο-Ιωάννινα με πρόοδο 65%) Μέχρι το τέλος του έτους θα καταβληθούν ακόμα 37,7 εκατ. ευρώ και το 2016 τα τελευταία 92 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση του έργου θα επιστραφούν εγγυητικές επιστολές ύψους 23,4 εκατ. ευρώ. Το σύνολο της συμβολής Ε.Ε. και Δημοσίου στο έργο είναι 623,6 εκατ. ευρώ. Πλέον αυτών, το Δημόσιο απομένει να καταβάλει ακόμα 8,8 εκατ. ευρώ για αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο (συνολικά καταβάλει σε αποζημιώσεις 106,5 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 95 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο).
Στο κομμάτι του Ε 65 που είναι στη σύμβαση παραχώρησης (Ξυνιάδα-Τρίκαλα με πρόοδο 66%) μέχρι το τέλος του έτους θα καταβληθούν 62,6 εκατ. ευρώ της χρηματοδοτικής συμβολής και σε αποζημιώσεις 9,9 εκατ. ευρώ προς τον κατασκευαστή και 1 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο. Η χρηματοδοτική συμβολή αποπληρώνεται με την καταβολή 127,8 εκατ. ευρώ το 2016, ενώ απομένει και 1 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων προς τον παραχωρησιούχο. Συνολικά η συμβολή Ε.Ε. και Δημοσίου είναι 749,3 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, το Δημόσιο πληρώνει συνολικά σε αποζημιώσεις 83,5 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 28,1 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο.
Στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί (προχωρημένο με πρόοδο 90%), η κοινοπραξία το 2016 θα λάβει τα τελευταία 30,7 εκατ. ευρώ της χρηματοδοτικής συμβολής και τα 5,5 εκατ. ευρώ των έξτρα συμφωνηθέντων για τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (προστέθηκε αργότερα στη συμφωνία). Επίσης, το 2016 το Δημόσιο θα πληρώσει αποζημιώσεις 1 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 9,2 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο. Η συνολική συμμετοχή Δημοσίου και Ε.Ε. στο έργο είναι 762,1 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, το Δημόσιο καταβάλλει συνολικά σε αποζημιώσεις 84 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 56,3 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο.
Τέλος, στο πλέον προχωρημένο έργο, το Κόρινθος-Σπάρτη, όταν ξεκινήσει εκ νέου, ο Μορέας θα εισπράξει 51 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου και Ε.Ε., η οποία είναι συνολικά 341,9 εκατ. ευρώ (συν αποζημιώσεις).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr