Στο μεταξύ χτες κατατέθηκε στα συναρμόδια υπουργεία το 80 σελίδων νέο σχέδιο παραχώρησης του ΟΛΠ σε ιδιώτη παραδόθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υπουργός κ. Θοδωρής Δρίτσας στην αντιπροσωπεία των εκπροσώπων της περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης της ευρύτερης περιοχής, δηλαδή στον περιφερειάρχη Πειραιά κ. Γιώργο Γαβρίλη και στους δημάρχους Πειραιά κ. Γιάννη Μώραλη, Κερατσινίου - Δραπετσώνας κ. Χρήστο Βρεττάκο, Περάματος κ. Γιάννη Λαγουδάκη και Σαλαμίνας κυρία Ισιδώρα Νάννου.
Τα υπουργεία και οι φορείς θα πρέπει εντός μίας εβδομάδος να τοποθετηθούν. Ουσιαστικά σε αυτό το διάστημα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευσή του και να κατατεθούν οι όποιες παρατηρήσεις ώστε να δημοσιοποιηθεί και το σχέδιο σύμβασης.
Ωστόσο έντονες αντιδράσεις καταγράφονται από τους όμορους Δήμους για το θέμα της εξαίρεσης από τη σύμβαση παραχώρησης του θαλάσσιου μετώπου του Συγκροτήματος των Λιπασμάτων Δραπετσώνας αλλά και εδαφών από τη χερσαία ζώνη που έχουν παραχωρηθεί έναντι μικρού τιμήματος από τον ΟΛΠ στους δήμους. Οι δήμαρχοι διαμαρτύρονται ότι δεν ενημερώθηκαν για το σχέδιο της κυβέρνησης για την παραχώρηση, θεωρούν ότι θα χάσουν ζωτικό χώρο για τους δημότες τους κι ετοιμάζονται για κινητοποιήσεις.
Μάλιστα στις 6 Οκτωβρίου αναμένεται να εκδικαστεί προσφυγή στο ΣτΕ από φορείς του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, των Δικηγορικών Συλλόγων, καθώς και εργαζόμενων κατά της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ.
Το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ
Πληροφορίες, πάντως αναφέρουν, ότι το ΤΑΙΠΕΔ κινείται σε άλλος μήκος κύματος κι εκτιμά ότι παραχώρηση του λιμανιού χωρίς δυνατότητα επέκτασής του στα «Λιπάσματα» δεν μπορεί να γίνει καθώς είναι το μόνο σημείο του παράκτιου μετώπου όπου μπορεί να γίνουν επενδύσεις και επεκτάσεις του λιμένος. Μάλιστα, όπως τονίζεται, το σημείο αιχμής για την παραχώρηση πέρα από το συνολικό αντίτιμο που θα πάει στη «μαύρη τρύπα» εξυπηρέτησης του χρέους, είναι η δέσμευση του αναδόχου σε μεγάλες επενδύσεις, όπως η δημιουργία υποδομών π.χ. για ακτοπλοΐα κλπ στα Λιπάσματα. Αυτές, όπως αναφέρεται, είναι που φέρνουν ανάπτυξη δημιουργούν υπεραξία και θέσεις εργασίας στην περιοχή. Ουσιαστικά το ΤΑΙΠΕΔ διαφψνεί με τη λογική των τοπικών «μικροδιευθετήσεων» επιλέγοντας μια στρατηγική ανάπτυξης του λιμένος με βάση τις δεσμευτικές επενδύσεις που δε συνδέεται με τις στοχεύσεις των δημάρχων.
Τα δεδομένα
Το παραλιακό μέτωπο του δυτικά του λιμένος που κάποτε φιλοξενούσε τα Λιπάσματα Δραπετσώνας και σήμερα είναι χέρσο ανήκει, ανάλογα το σημείο, στον ΟΛΠ, αλλά και την Εθνική Τράπεζα και ένα τμήμα στην εταιρεία πετρελαιοειδών BP.
Σύμφωνα με πληροφορίες στη νέα σύμβαση προκρίνεται σε αντιστάθμισμα της παραχώρησης της αξιοποίησης από τον ΟΛΠ της ζώνης των Λιπασμάτων αλλά και των εκτάσεων στη χερσαία περιοχή πέριξ του λιμανιού, που σήμερα έχει δοθεί από τον ΟΛΠ στους Δήμους, προβλέπεται η αύξηση του ετήσιου ανταποδοτικού τέλους του ΟΛΠ προς το κράτος από το 2% στο 3,5% και η ολική παραχώρησή του ως ανταποδοτικό στους δήμους. Ήδη μάλιστα η έχουν γίνει από τις αρμόδιες υπηρεσίες οι σχετικές καταγραφές ώστε να υπάρχει σαφής εικόνα για το ποιος έχει τι στην περιοχή.
Στη μέση ο Δρίτσας
Με δεδομένες τις αντιδράσεις των τοπικών αρχών ο Θεόδωρος Δρίτσας που έχει τριβές με το ΤΑΙΠΕΔ λόγω του ότι ιδεολογικά είναι αντίθετος στην παραχώρηση θα κληθεί να διαχειριστεί μια δύσκολη ισορροπίας. Από τη μια την ανάγκη υλοποίησης της συμφωνίας της 12η Ιουλίου, που επιβάλλει άμεση παραχώρηση κι από την άλλη τα τοπικά δεδομένα. Είναι ενδεικτικό ότι σε δηλώσεις του μετά τη συνάντηση ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θε σημείωσε ότι με πρωτοβουλία του αντιπεριφερειάρχη Πειραιά, των δημάρχων της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά «και με δικό μας σχεδιασμό από το υπουργείο, ξεκίνησε με τους φορείς της αυτοδιοίκησης της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, η διαβούλευση για την προοπτικές που χαράσσονται αναφορικά με τις εξελίξεις για το μέλλον του λιμανιού του Πειραιά». Οι προβληματισμοί των δήμων και των δημάρχων είναι πάρα πολύ σοβαροί, οι εξελίξεις αυτές θα καθορίσουν για πολλές δεκαετίες το μέλλον του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής της περιφέρειας Πειραιά και επομένως η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών σε αυτές τις εξελίξεις είναι παραπάνω από απαραίτητες επεσήμανε ο κ. Δρίτσας.
Πρόσθεσε επίσης ότι «σε αυτή την κατεύθυνση, σήμερα δεν υπάρχουν συμπεράσματα, αλλά νομίζω ότι υπάρχει ένα πολύ σοβαρό συμπέρασμα: ότι οι εξελίξεις για το λιμάνι του Πειραιά μας αφορούν όλους και όλοι πρέπει να έχουμε την αποτύπωση της γνώμης, έστω σε αυτά τα πολύ σκληρά και πολύ δεσμευτικά και από άποψη πλαισίου και από άποψη χρόνου περιθώρια».
Στο φόντο αυτό οι οι δύο βασικοί διεκδικητές του λιμανιού του Πειραιά, η κινεζική Cosco και η APM Terminal (ο λιμενικός βραχίονας του μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου στον κόσμο της δανέζικης Moller Maersk ), τις τελευταίες εβδομάδες κρατούν στάση αναμονής κι αναμένουν τις εξελίξεις. Ο έτερος των ενδιαφερομένων, η ICTS, από τις Φιλιππίνες, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, δεν έχει ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της κάτι που αναμένεται να κάνει με την επανεκκίνηση της όλης διαδικασίας.
Αναμφισβήτητα, οι Κινέζοι έχουν από πρώτο χέρι γνώση των προοπτικών του Πειραιά, φέρεται να ενδιαφέρονται εκτός από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων και για την κρουαζιέρα, ενώ οι Δανοί με προσεκτικά βήματα προσπαθούν να περάσουν από «ακτινογραφία» όλα τα οικονομικά κι άλλα δεδομένα του ΟΛΠ ώστε να είναι έτοιμη σε κάθε περίπτωση.
Σημειώνεται ότι οι επενδύσεις και η πολιτική συνεργασία βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης που είχαν το περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον πρόεδρο της Κίνας Σι Τζινπινγκ. Εν όψει της προώθησης της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ αλλά και του ΟΛΘ η συνάντηση με τον ηγέτη της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ειδικά όταν από την πλευρά της Κίνας ήλθε πρόσκληση για την μετάβαση του Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο εντός του 2015.
Για τη νέα κυβέρνηση αποτελεί προτεραιότητα η προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων των λιμανιών για τα οποία οι διαδικασίες έχουν ωριμάσει. Προϋπόθεση για την προώθηση των διαδικασιών αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας είναι η θέσμιση του νέου Ειδικού Ταμείου, που έχει σχεδιαστεί ομού με τους εταίρους για να αξιοποιηθεί η κρατική περιουσία με στόχο σε βάθος 30ετίας να συγκεντρώσει πόρους συνολικής αξίας 50 δις ευρώ, αλλά και αναφορικά για το λιμάνι η αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων μεταξύ των διάφορων ενεργών ή υπό διαμόρφωη εποπτικών αρχών (Ρυθμιστική Αρχή, Γραμματεία Λιμένων, υπό δημιουργία Port Authority) .
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr