Οι κυβερνήσεις που έβλεπαν τα άλλα τρένα να περνούν
Ημερομηνία κλειδί για τον ελληνικό σιδηρόδρομο είναι η 3η Δεκεμβρίου οπότε και θα πρέπει να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές των ενδιαφερομένων για τις αποκρατικοποιήσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ). Σε αγώνα δρόμου έχουν επιδοθεί οι διοικήσεις των δύο εταιρειών, καθώς υπάρχουν ακόμη ανοιχτά μέτωπα, σε επίπεδο συμβάσεων των εταιρειών, που αποτελούν προαπαιτούμενα για την ιδιωτικοποίησή τους. Η μία αφορά στη μεταβίβαση τροχαίου υλικού προς την ΕΕΣΣΤΥ (400 τρένα,εκ των οποίων τα 200 θα μεταβιβαστούν μέσω ΚΥΑ, άλλα 200 με απόφαση της Βουλής). Παράλληλα πρέπει η ΕΕΣΣΤΥ να προχωρήσει σε υπογραφή σύμβασης για τη συντήρηση τροχαίου υλικού (1.200 βαγόνια).
Οι εκκρεμότητες βάζουν στον πάγο και τις δύο εταιρείες καθώς ελλείψει προσωπικού αδυνατούν να καλύψουν τις ανάγκες που ζητούν οι πελάτες χάνοντας παράλληλα εν δυνάμει νέους πελάτες. Από τη μία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αδυνατεί να ενισχύσει το εμπορευματικό της έργο λόγω έλλειψης χωρητικότητας, για την οποία μεγάλη πληγή αποτελεί το περιορισμένο προσωπικό. Αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η ΕΕΣΣΤΥ η οποία καθυστερεί για τεχνικούς λόγους να ολοκληρώσει συμβάσεις έργων. Παρ’ όλα αυτά το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών δεν φαίνεται να έχει εξανεμιστεί εντελώς ακόμη. Ζωντανό ενδιαφέρον διατηρούν για την ΕΕΣΣΤΥ και οι τρεις εταιρείες που είχαν καταθέσει μη δεσμευτικές προσφορές (RZD από κοινού με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Siemens και η Alstom σε κοινοπραξία με την DAMCO Energy). Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μοναδικός μνηστήρας παραμένει ο Ρώσος της RZD, καθώς οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι (SNCF) και η ρουμανική εταιρεία Grup Feroviar Roman (GFR) φαίνεται ότι σφυρίζουν αδιάφορα.
Ο δρόμος είναι μακρύς
Άμεσα πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την έναρξη των δημοπρατήσεων του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, συνολικού προϋπολογισμού 443 εκατ. ευρώ. Το έργο 75χλμ έσπασε σε 8 εργολαβίες και οι πρώτες δημοπρατήσεις θα ξεκινήσουν με αφετηρία τον Πύργο και κατεύθυνση προς Πάτρα. Η χρηματοδότηση θα επιτευχθεί από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, ενώ τα έργα υπολογίζεται, εφόσον δημοπρατηθούν, να ολοκληρωθούν σε 3-4 χρόνια, οδηγώντας με μαθηματική ακρίβεια στο 2020.
Καθυστερήσεις αναμένονται στο τμήμα Καλό Νερό-Τσακώνα, καθώς το έργο παραμένει ανώριμο μελετητικά και με αβέβαιη χρηματοδότηση.
Πιο κοντά βρίσκεται το έργο της Ιονίας και της Κεντρικής Οδού Ε65. Υπουργείο Υποδομών και Αυτοκινητόδρομοι είχαν προχωρήσει σε συμφωνία τον περασμένο Αύγουστο, η οποία δεν προχώρησε λόγω εκλογών. Η διατήρηση προσώπων στο υπουργείο Υποδομών φαίνεται ότι ανοίγει τον δρόμο για την έναρξη των εργασιών (τα δύο έργα έχει αναλάβει η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ).
Θα πετάξει το αεροπλάνο;
Η μοναδική συμφωνία που είχε υπογραφεί από την προηγούμενη κυβέρνηση εξακολουθεί να μην έχει πάρει σάρκα και οστά. Πρόκειται για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport - Slentel πρέπει να υλοποιήσει άμεσα η νέα κυβέρνηση. Το εφάπαξ τίμημα που είχε συμφωνηθεί ανερχόταν σε 1,23 δισ. ευρώ και θεωρούνταν από την αγορά ιδιαίτερα ικανοποιητικό. Για το σύνολο της περιόδου παραχώρησης (40 έτη) υπολογίζεται πως το Δημόσιο θα έχει συνολικά έσοδα περίπου 10 δισ. ευρώ, καθώς η συμφωνία περιλαμβάνει και ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα για τις δύο ομάδες αεροδρομίων 22,9 εκατ. ευρώ.
Η Αθήνα θα "προσγειωθεί";
Μέχρι το Δεκέμβριο το αργότερο θα πρέπει να ξεκινήσει η διαδικασία πώλησης του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» (στην κατοχή του ΤΑΙΠΕΔ σήμερα) που θα σηματοδοτήσει και την παράλληλη επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, με απώτερο στόχο την πιθανότητα μείωσης των τελών χρήσης του αεροδρομίου.
Περιμένοντας το τηλέφωνο να χτυπήσει
Μεταξύ των προβλέψεων του μνημονίου περιλαμβάνεται η μεταβίβαση του 10% του ΟΤΕ, που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο. Σήμερα η γερμανική Deutsche Telekom κατέχει το 40% του Οργανισμού μαζί με την διοίκησή του.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr