Σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις του Μαΐου, ο αρμόδιος υπουργός αναπληρωτής Οικονομικών Δ. Μάρδας δήλωσε πριν λίγες μέρες ότι πρέπει να εξευρεθούν περίπου 2,5 δισ. ευρώ για να διασφαλιστεί η εξυπηρέτησή τους. Τον Μάιο, η Ελλάδα έχει να αποπληρώσει συνολικά 1,3 δισ. ευρώ προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) και για τόκους. Επίσης τον Μάιο, το Δημόσιο θα πρέπει να εξυπηρετήσει και τις υποχρεώσεις του για μισθούς και συντάξεις συνολικού ύψους περίπου 2,3 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι το χρονολόγιο των υποχρεώσεων σε ΔΝΤ περιλαμβάνει
- Στις 12 Μαΐου εκπνέει η προθεσμία για την καταβολή 746,6 εκατ. ευρώ
- Στις 5 Ιουνίου πρέπει να δοθούν 298 εκατ. ευρώ
- Στις 12 Ιουνίου πρέπει να καταβληθούν 336 εκατ. ευρώ.
- Στις 16 Ιουνίου εκπνέει δόση 560 εκατ. ευρώ και
- Στις 19 Ιουνίου λήγει και η τελευταία δόση για το 2ο τρίμηνο ύψους 336 εκατ. ευρώ
Το αποτέλεσμα είναι να πληρώνει η αγορά για άλλη μια φορά το «μάρμαρο» της επίτευξης των στόχων για πρωτογενές πλεόνασμα αλλά και της πληρωμής μισθών και συντάξεων που παγίως προβάλλεται ως ανελαστική.
Έτσι, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, οι δαπάνες είναι χαμηλότερες κατά 1,5 δις ευρώ περίπου σε σχέση με το στόχο και το υπουργείο Οικονομικών. Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 12.522 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1.516 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (14.038 εκατ. ευρώ).
Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 11.980 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 1.338 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 1.181 εκατ. ευρώ και των ταμειακών δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα κατά 130 εκατ. Ευρώ. Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014 κατά 270 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 2,2%, παρά το γεγονός ότι έχουν καταβληθεί επιπλέον 32 εκατ. Ευρώ για δαπάνες εκλογών, 17 εκατ. Ευρώ για επιδοτήσεις γεωργίας και 78 εκατ. Ευρώ για αποδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Οι χαμηλότερες δαπάνες οφείλονται κυρίως στην αναδιάρθρωση του ταμειακού προγραμματισμού με βάση τις επικρατούσες ταμειακές συνθήκες. Εκτιμάται ότι μετά την ομαλοποίηση των ταμειακών συνθηκών, οι δαπάνες θα επανέλθουν στα επίπεδα των στόχων του προϋπολογισμού» αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.
Από την άλλη, τα στοιχεία δείχνουν ότι το πρώτο τρίμηνο το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκε σε 1,732 δις ευρώ ή 119 εκατ. ευρώ παραπάνω σε σχέση με το στόχο. Ο κρατικός προϋπολογισμός βέβαια παραμένει ελλειμματικός αλλά με το έλλειμμα στο τρίμηνο στα 503 εκατ. ευρώ έναντι στόχου ελλείμματος 2,111 δις ευρώ.
Ωστόσο, πίσω από αυτές τις εξελίξεις κρύβονται η υπερσυγκράτηση δαπανών αλλά και η υστέρηση εσόδων (κυρίως φορολογικών) στον τακτικό προϋπολογισμό. Μόνο από ΦΠΑ, η υστέρηση στα έσοδα είναι 327 εκατ. ευρώ.
υστέρηση στα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού, υπερκαλύπτεται όταν μπαίνουν και τα έσοδα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Με τη συνδρομή του ΠΔΕ ο κρατικός προϋπολογισμός εμφανίζει υπέρβαση εσόδων 92 εκατ. ευρώ.
Θύμα και το ΠΔΕ
Πάντως και το βασικό αναπτυξιακό εργαλείο, το ΠΔΕ πέφτει κι αυτό θύμα της συγκυρίας. Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) διαμορφώθηκαν σε 542 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 178 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (720 εκατ. ευρώ) και μειωμένες κατά 376 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Έσοδα: Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 12, 020 δις ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 92 εκατ. ευρώ ή 0,8 % έναντι του στόχου. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 10,571δις ευρώ, μειωμένα κατά 587 εκατ. ευρώ ή 5,3 % έναντι του στόχου. Το σύνολο των φορολογικών εσόδων ανήλθε στα 9.314 εκατ. ευρώ μειωμένο κατά 748 εκατ. ευρώ ή κατά 7,4% έναντι του στόχου.
Η υστέρηση οφείλεται:
- Στους άμεσους φόρους που την περίοδο του Ιανουαρίου-Μαρτίου 2015 ανήλθαν στα 3.901 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας απόκλιση από το στόχο -515 εκατ. ευρώ ή -11,7 %. Ειδικότερα, υστέρηση έναντι του στόχου παρουσίασαν:
α. Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 167 εκατ. ευρώ ή 9,3%,
β. Οι άμεσοι φόροι ΠΟΕ κατά 355 εκατ. ευρώ ή 37,2%. - Οι έμμεσοι φόροι διαμορφώθηκαν στα 5.413 μειωμένοι κατά 233 εκατ. ευρώ ή 4,1% έναντι του στόχου.
- O ΦΠΑ:
i. Πετρελαιοειδών είχε απόκλιση -66 εκατ. ευρώ ή -13,3%,
ii. Λοιπών είχε απόκλιση -217 εκατ. ευρώ ή -7,6% από τον στόχο,
iii. Καπνού υπερέβη το στόχο κατά 44 εκατ. ευρώ ή 44,3% - Ο ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων αυξήθηκε κατά 30 εκατ. ευρώ ή 3,0% έναντι του στόχου,
- Οι έμμεσοι φόροι ΠΟΕ ήταν μειωμένοι κατά 58 εκατ. ευρώ ή 20,4%.
Τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα υπερέβησαν το στόχο κατά 430 εκατ. ευρώ ή 45,9%.
Στην κατηγορία των μη τακτικών εσόδων, τα έσοδα καταργηθέντων ειδικών λογαριασμών ήταν μειωμένα κατά 137 εκατ. ευρώ ή 64,9% έναντι του στόχου.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 796 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 135 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (661 εκατ. ευρώ).
Ειδικότερα, τον Μάρτιο το σύνολο των καθαρών εσόδων του Κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 4.230 εκατ. ευρώ αυξημένο κατά 1.059 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο. Η αύξηση αυτή οφείλεται εξίσου στην αύξηση των καθαρών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού κατά 587 εκατ. ευρώ και του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων κατά 472 εκατ. ευρώ.
Τον Μάρτιο οι άμεσοι φόροι υπερέβησαν το στόχο κατά 129 εκατ. ευρώ με σημαντικότερη αύξηση στους φόρους περιουσίας κατά 83 εκατ. ευρώ. Οι έμμεσοι φόροι ήταν αυξημένοι κατά 96 εκατ. ευρώ με σημαντικότερη αύξηση στο ΦΠΑ καπνού κατά 20 εκατ. ευρώ και τους λοιπούς ΕΦΚ κατά 62 εκατ. ευρώ. Τέλος, τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα ήταν αυξημένα κατά 286 εκατ. ευρώ.
Γ.Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr