Παράλληλα σημειώνει ότι εφόσον οι προϋποθέσεις,που τίθενται για τη «Μικρή ΔΕΗ» οδηγούν σε ενδιαφέρον μόνον σοβαρούς στρατηγικούς επενδυτές στο χώρο της ενεργειακής αγοράς ."Εάν δεν πληρωθούν όλες οι προϋποθέσεις ως προς το επενδυτικό πρόγραμμα, το τίμημα, τις εργασιακές σχέσεις και τις άλλες δεσμεύσεις αναπτυξιακού και κοινωνικού χαρακτήρα ,τότε ο διαγωνισμός θα αποβεί άγονος" τονίζουν κύκλοι της Χαριλάου Τρικούπη και σημειώνουν ότι: "Η «Μικρή ΔΕΗ» είναι μια προσπάθεια να δημιουργηθεί άμεσα μία νέα βιώσιμη ανταγωνιστική εταιρία, η οποία θα διαθέτει το 30% περίπου του παραγωγικού δυναμικού, των εργαζομένων και της πελατειακής βάσης της υφιστάμενης ΔΕΗ.
- Οι παραγωγικές μονάδες που θα ανήκουν στη «Μικρή ΔΕΗ» θα είναι αντίστοιχες του 70% που θα παραμείνουν στη ΔΕΗ. Το ίδιο ακριβώς θα συμβεί και με τους πελάτες της επιχείρησης. Αυτό σημαίνει ότι η «Μικρή ΔΕΗ» θα περιλαμβάνει και «καλές» και «κακές» μονάδες και «καλούς» και «κακούς» πελάτες. Δηλαδη, θα είναι μία «ισοδύναμη» επιχείρηση με την ΔΕΗ.
- Ο κύριος στόχος του εγχειρήματος είναι να αναπτυχθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα υγιής ανταγωνισμός στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας προς όφελος των καταναλωτών αλλά και προϋποθέσεις βελτίωσης των συμμετεχόντων στην αγορά.
- Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι μια ώριμη ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρισμού στην Ελλάδα, για να λειτουργήσει προς όφελος του τελικού καταναλωτή θα πρέπει να διαθέτει:
- Υγιή ανταγωνισμό στην παραγωγή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας
- Δυνατότητα άσκησης ανταγωνιστικών πιέσεων μεταξύ των συμμετεχόντων, δημιουργώντας κίνητρα για μείωση του κόστους παραγωγής και διάθεσης ηλεκτρικής ενέργειας και αίροντας την δυνατότητα μετακύλισης στον τελικό καταναλωτή είτε μη ορθολογικού κόστους είτε τιμολογίων με υπερκέρδη - Δημιουργείται πραγματικός και βιώσιμος ανταγωνισμός προς όφελος του τελικού καταναλωτή, όπως ακριβώς συνέβη και στο χώρο των τηλεπικοινωνιών, μετά την αποκρατικοποίηση του ΟΤΕ.
- Το παράδειγμα από τον τομέα των τηλεπικοινωνιών δείχνει ξεκάθαρα πως ο ανταγωνισμός, μπορεί όχι μόνο να μειώσει τις τιμές και να βελτιώσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά και να συνδράμει στην ανάπτυξη και την απασχόληση και κατ’ επέκταση στην αύξηση των εσόδων του κράτους.
- Υπό το ισχύον καθεστώς των απελευθερωμένων τιμολογίων, η ανάπτυξη του πραγματικού, ανόθευτου και ισότιμου ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρισμού, αποτελείαποτελεσματικό τρόπο προστασίας των καταναλωτών από καταχρηστικές πρακτικές και εξασφαλίζεται ότι οι έλληνες καταναλωτές θα μπορούν να απολαμβάνουν τα χαμηλότερα δυνατά τιμολόγια.
- Η χώρα θα ωφεληθεί, γιατί η ανάγκη των συμμετεχόντων στην αγορά να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά τους οδηγεί σε αποδοτικότερη λειτουργία, και άρα γίνεται ορθολογικότερη εκμετάλλευση των εγχώριων ενεργειακών πηγών αλλά και παράλληλα των διαδικασιών της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
- Νέες επενδύσεις (π.χ. Μελίτη ΙΙ) και η αναβάθμιση των υφιστάμενων μονάδωνδημιουργούν και νέες θέσεις εργασίας μακροπρόθεσμα ιδιαίτερα στις τοπικές κοινωνίες οπού βρίσκονται οι αντίστοιχες μονάδες παραγωγής.
- Βάση των προτάσεων του ΠΑΣΟΚ* (δείτε παρακάτω) που έγιναν αποδεκτές από την κυβέρνηση, τα χρήματα από την ιδιωτικοποίηση της «μικρής ΔΕΗ» δεν θα πάνε στο ΤΑΙΠΕΔ και άρα στο χρέος, αλλά θα διοχετευθούν στην ίδια την ΔΕΗ ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητα της, να μειωθεί ο δανεισμός της και να βελτιωθεί σημαντικά η γενικότερη χρηματοοικονομική της κατάσταση. Με τον τρόπο αυτό, θα γίνει δυνατή η υλοποίηση νέων επενδύσεων, πχ νέα λιγνιτική μονάδα Πτολεμαΐδα V, ενώ θα της δώσουν τη δυνατότητα για επέκτασή της στο εξωτερικό.
- Ο ανταγωνισμός θα ωθήσει την ΔΕΗ να βελτιώσει τις διαδικασίες της σε όλους τους τομείς δραστηριότητάς της και να αυξήσει τις επιδόσεις της.
- Ένα καλό παράδειγμα τέτοιου είδους ιδιωτικοποίησης είναι αυτό της ENEL στη Ιταλία. Σήμερα η ENEL παραμένει η μεγαλύτερη εταιρία ηλεκτρισμού στην Ιταλία, ενώ παράλληλα έχει επεκταθεί και σε πολλές άλλες χώρες. Σήμερα είναι ισχυρότερη απ’ ότι ήταν πριν από την ιδιωτικοποίηση μέρους της.
- Ακόμα και μετά την απόσχιση της «μικρής ΔΕΗ», η ΔΕΗ θα παραμείνει με διαφορά η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου, καθώς θα ελέγχει σχεδόν το 50% της δραστηριότητας του κλάδου.
- Διατηρείται επίσης το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ). Η Κοινωνική Πολιτική δεν ασκείται από το ΔΕΗ ή άλλους συμμετέχοντες στην αγορά αλλά από το Κράτος, ανεξαρτήτως Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας. Το ΚΟΤ δεν αποτελεί εργαλείο της ΔΕΗ, αλλά εργαλείο της Πολιτείας. Η Κυβέρνηση έχει θεσπίσει το ΚΟΤ για την προστασία των ευπαθών πολιτών. ΤοΚΟΤ επιβάλλεται σε κάθε Προμηθευτή ενέργειας (άρα και στη «Μικρή ΔΕΗ») από την Πολιτεία και ελέγχεται από την Πολιτεία (Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, ΟΑΕΔ).
- Με την παρέμβαση του ΠΑΣΟΚ προβλέφθηκε ότι η νέα εταιρία έχει ακριβώς τις ίδιες υποχρεώσεις, με αυτές που εφαρμόζονται στη ΔΕΗ, όσον αφορά στα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα του προσωπικού που θα μεταφερθεί στη «Μικρή ΔΕΗ».Εξακολουθούν να ισχύουν οι ίδιες συλλογικές συμβάσεις και ο ίδιος κανονισμός προσωπικού και υπάρχουν οι ίδιες διασφαλίσει για τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Επίσης οι εργαζόμενοι των δύο εταιρειών μπορούν να έχουν την ίδια ομοσπονδία.
- Με την παρέμβαση του ΠΑΣΟΚ, προβλέφθηκε η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος αλλά και των συμφερόντων της ΔΕΗ καθώς το νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει α) ότι η νέα εταιρεία θα αναλάβει με αναλογικό τρόπο μέρος των υποχρεώσεων της ΔΕΗ (συμπεριλαμβανομένου των δανείων της), β) το τίμημα (που θα προκύψει μέσω διεθνούς διαγωνισμού) δεν θα πρέπει να δημιουργεί ζημία στη ΔΕΗ (όχι πώληση της «μικρή ΔΕΗ» κάτω από την λογιστική αξία).
- Όσον αφορά στους πελάτες που αρχικά θα μεταφερθούν στην «μικρή ΔΕΗ», υπάρχει η πρόβλεψη αποκλειστικά και μόνο μίας πολύ μικρής διάρκειας (4 μηνών) υποχρεωτικής παραμονής με τους ίδιους όρους στην νέα εταιρία μέχρι να σταθεροποιηθεί το νέο σχήμα και να αρχίσει να λειτουργεί πλήρως. Θυμίζουμε ότι με την υφιστάμενη νομοθεσία οι πελάτες ηλεκτρικής ενέργειας είναι ελεύθεροι να επιλέγουν τον προμηθευτή τους.
- η νέα εταιρία έχει ακριβώς τις ίδιες υποχρεώσεις όσον αφορά στα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα του προσωπικού που θα μεταφερθεί στη «Μικρή ΔΕΗ».
- διασφαλίζονται πλήρως τα δικαιώματα των τοπικών κοινωνιών, των αγροτών για παράδειγμα να μπορούν να χρησιμοποιούν προς άρδευση, τους υδάτινους πόρους από τις υδροηλεκτρικές μονάδες της ΔΕΗ χωρίς να μπορεί κανείς ιδιώτης να πει όχι. Οι όποιες υποχρεώσεις υπάρχουν για τη ΔΕΗ, διατηρούνται και για τη μικρή ΔΕΗ. Ο έλεγχος που ασκείται από το Κράτος (π.χ. από την Ειδική Γραμματεία Υδάτων και από τις οικείες Περιφέρειες) εξακολουθεί να ισχύει. Κανένα πρόβλημα δεν θα δημιουργηθεί λοιπόν είτε με την αγροτική δραστηριότητα είτε με την ύδρευση στις τοπικές κοινωνίες.
- ο επενδυτής αναλαμβάνει τις ίδιες ακριβώς υποχρεώσεις όπως η ΔΕΗ έναντι των τοπικών κοινωνιών, στις οποίες βρίσκονται οι μονάδες παραγωγής. Για παράδειγμα θα ισχύσουν οι ίδιοι όροι και προϋποθέσεις για μετεγκαταστάσεις οικισμών, απαλλοτριώσεις ή ακόμα και για έργα κοινής ωφέλειας που αυτή τη στιγμή έχει αναλάβει η ΔΕΗ.
- στο νομοσχέδιο εισάγεται πρόβλεψη για προσλήψεις προσωπικού από τις τοπικές κοινωνίες με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Θα διατηρηθούν δηλ. τα κριτήρια εντοπιότητας.
- Τα δίκτυα παραμένουν στον έλεγχο του κράτους, καθώς με την είσοδο του νέου επενδυτή στον ΑΔΜΗΕ, τον Διαχειριστή του Συστήματος, το ελληνικό δημόσιο διατηρεί την καταστατική μειοψηφία.
- Μεγάλη οικονομική και κοινωνική αναστάτωση σε μια ευαίσθητη χρονικα στιγμή. Το πλήγμα μέσα στη καρδιά της τουριστικής περιόδου θα είναι τεράστιο για εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και εκατομμύρια συμπολίτες μας.
- Απώλειες εσόδων για την ΔΕΗ, οι οποίες με βάση τις αντίστοιχες κινητοποιήσεις του 2011 εκτιμώνται σε 4 εκατ. Ευρώ την ημέρα.
- Αυξημένος κίνδυνος για μερική ή ολική διακοπή ρεύματος (black-out), όπου οι απώλειες εσόδων για τουριστικές και άλλες επιχειρήσεις θα φέρουν πιθανές αγωγές κατά τη ΔΕΗ.
- Οι απώλειες εσόδων της ΔΕΗ, λόγω αύξησης της τιμής στην χονδρεμπορική αγορά του ηλεκτρισμού και αγωγών, θα μετακυλισθούν στον καταναλωτή.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr