Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι σήμερα έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η COSCO ενώ επίσης ανοικτό είναι και το θέμα της υποβολής και άλλων προτάσεων. Σενάρια αναφέρουν ότι ενδέχεται Κινεζικών συμφερόντων consortium να καταιθέσει το ενδιαφέρον του. Παράλληλα ερώτημα αποτελεί το εάν θα κινηθεί η ρωσική εταιρεία σιδηροδρόμων RZD, όπως είχε προαναγγείλει προ εβδομάδων σε δηλώσεις του ο επικεφαλής τους Βλαντιμίρ Γιακούνιν.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν πάντως, ότι οι προδιαγραφές που έχουν τεθεί εκ των πραγμάτων, αποκλείουν περιπτώσεις σχημάτων που δεν διαθέτουν εμπειρία στη λιμενική βιομηχανία.
Σύμφωνα πάντως με τους όρους που έχουν τεθεί, η αξιολόγηση των όποιων προσφορών κατατεθούν θα οδηγήσει στην δεύτερη φάση. Εκεί θα αξιολογηθούν οι οικονομικές προσφορές και με βάση τα δεδομένα που έχουν τεθεί για το τίμημα κατακύρωσης.
Πολιτική κόντρα για το λιμάνι
Στο φόντο πάντως της πιο σημαντικής ιδιωτικοποίησης μετά τον ΑΔΜΗΕ έχει ξεσπάσει έντονη πολιτική αντιπαράθεση, παρά το γεγονός ότι υπάρχει πίεση για γρήγορες αποφάσεις. Είναι ενδεικτικό ότι από την τρόικα κάνουν λόγο για καθυστερήσεις, στο πρόγραμμα ανοίγματος της αγοράς λιμένων.
Τόσο η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ όσο και οι υποψήφιοι για τη δημαρχία του Πειραιά εκφράζονται πλέον ανοικτά κατά της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου. Επίσης ο επικεφαλής του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτης έχει ταχθεί κατά της πώλησης
Η αντιπρόταση που έχει καταθέσει ο κ. Γ. Ανωμερίτης προβλέπει τη διατήρηση του πλειοψηφικού ελέγχου από το Δημόσιο και τη σύναψη συμβάσεων παραχώρησης ανά δραστηριότητα του λιμανιού.
Στον αντίποδα το Μέγαρο Μαξίμου, το υπουργείο Οικονομικών, αλλά και το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας, όπως και η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν ότι με την πώληση των μετοχών διασφαλίζεται ότι ο επενδυτής θα καταβάλει μεγαλύτερο αντίτιμο, ενώ θα έχει κίνητρο ανάπτυξης σε όλες τις δραστηριότητες του λιμανιού και όχι σε επιμέρους τομείς. Επιπλέον η πώληση ισχυρού πλειοψηφικού πακέτου αναμένεται να τονώσει το ανταγωνιστικό ενδιαφέρον της διαγωνιστικής διαδικασίας και να βελτιώσει ουσιαστικά το προσδοκώμενο αντάλλαγμα για το Δημόσιο.
Σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης το ελληνικό δημόσιο πουλά το δικαίωμα χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Πειραιά, και όχι τις υποδομές του ή τη γη. Ειδικότερα πουλά το 67% του μετοχικού κεφαλαίου, δηλαδή την καταστατική πλειοψηφία της εισηγμένης εταιρείας ΟΛΠ ΑΕ που κατέχει αυτό το δικαίωμα. Ο ΟΛΠ είναι παραχωρησιούχος του λιμένα μέχρι το 2052 με σύμβαση παραχώρησης μεταξύ αυτού και του Ελληνικού Δημοσίου.
Προκειμένου δε το δημόσιο να μεγιστοποιήσει τα έσοδά του από την αποκρατικοποίηση αυτή του ΟΛΠ και να λάβει διασφαλίσεις για σειρά κρίσιμων ζητημάτων παράλληλα με τον διαγωνισμό προβαίνει και σε επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης αυτής σύμβασης. Πρόκειται για την σύμβαση παραχώρησης που κατέχει ο ΟΛΠ (Master Concession) και όχι τη σύμβαση εκμετάλλευσης των προβλητών 2 και 3 του Πειραιά με την Cosco Pacific η οποία θα συνεχίσει να συνοδεύει την εισηγμένη.