Τι έκανε ο "Ιπτάμενος Ολλανδός"- επικεφαλής του Eurogroup; Αυτό που δεν μπορούσαν ή δεν ήθελαν να κάνουν οι ελληνικές αρχές. Πολύ απλά, τύλιξε στα "δίχτυα" του πάνω από 280 «πλοία-φαντάσματα», με τα οποία οι ιδιοκτήτες τους αρμένιζαν στις ελληνικές θάλασσες και σε εξωτικούς προορισμούς, αλλά δεν τα δήλωναν στην εφορία ή γλίτωναν αντί να πληρώνουν αυξημένους φόρους στη χώρα μας.
Πάλι καλά που δεν είχε την τύχη της περίφημης λίστας Λαγκάρντ, καθώς στην προκειμένη περίπτωση, ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Χάρης Θεοχάρης, με ένα ρεσάλτο «έδεσε» με κατασχέσεις και μέτρα αναγκαστικής είσπραξης τους πρώτους 88 «φτωχούς» σκαφάτους που είχαν πολυτελείς θαλαμηγούς, αλλά σήκωναν ξένη σημαία για να τις κρύψουν από την εφορία και να πληρώνουν «ψίχουλα» στην Ελλάδα.
Σύμφωνα πάντα με το protothema.gr, μέσα σε λίγους μήνες ο φορολογικός έλεγχος οδήγησε στους τραπεζικούς λογαριασμούς Ελλήνων ιδιοκτητών που είχαν μεταφέρει τα ταχύπλοα σκάφη αναψυχής που διέθεταν στο ολλανδικό νηολόγιο.
Τα αποτελέσματα της έρευνας της λίστας Ντάισελμπλουμ (ή «Overzicht Griekenland» όπως την ονόμασαν οι Ολλανδοί συντάκτες) ήταν εντυπωσιακά:
-Πολλοί ιδιοκτήτες είχαν περάσει τα σκάφη σε εταιρίες τους, που ήταν όμως άσχετες με τη ναυτιλία. Σκάφη αναψυχής βρέθηκαν να έχουν σαν ιδιοκτήτη κατασκευαστικές εταιρίες, επιχειρήσεις διαχείρισης ακινήτων, εκμετάλλευσης κυλικείων, ακόμα και ... κλινικές! Αλλά και για όσες εμφανίζονταν να έχουν σχέση με την επαγγελματική ενοικίαση σκαφών αναψυχής, ξεκίνησε έλεγχος για να διαπιστωθεί αν πρόκειται για απάτη (για να τύχουν εκπτώσεων φόρων και ΦΠΑ) ή όχι.
Ήδη από το 2010, τουλάχιστον 200 επαγγελματικά σκάφη διαγράφηκαν από τα ελληνικά νηολόγια και αναχώρησαν σε τρίτες χώρες, επειδή οι ιδιοκτήτες τους ήθελαν να αποφύγουν τον έλεγχο, καθώς χρησιμοποιούσαν για προσωπική εξυπηρέτησή τους τα σκάφη που δήλωναν σαν επαγγελματικά.
-Από τα περίπου 280 σκάφη της λίστας με ολλανδική σημαία, μόνο το 1/3 είχε δηλωθεί κανονικά στην εφορία στη χώρα μας. Περίπου 90 ιδιοκτήτες δεν τα είχαν δηλώσει ποτέ, ενώ για τα υπόλοιπα εμφανίζονταν στις φορολογικές δηλώσεις των ετών 2005-2013 είτε με ελλιπή στοιχεία (άλλες χρονιές δηλώνονταν και άλλες όχι) είτε με ανακριβή ως προς το μήκος, τη δαπάνη αγοράς, ο κινητήρας του κλπ, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εφαρμοστούν σωστά τα τεκμήρια διαβίωσης και να φορολογούνται για χαμηλό εισόδημα.
- Οι 255 ιδιοκτήτες (επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα) βρέθηκε ότι χρωστούν συνολικά στο δημόσιο 6,5 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 2,5 εκατομμύρια είναι ήδη ληξιπρόθεσμα. Ουσιαστικά οι 2 στους 3 είχαν αφήσει απλήρωτα χρέη τους στο κράτος. Μία κατασκευαστική εταιρία χρωστά από μόνη της πάνω από 500.000 ευρώ στο δημόσιο. 55 φυσικά πρόσωπα που δεν δήλωναν ποτέ ότι είχαν σκάφος στην εφορία, χρωστούν στο δημόσιο περισσότερα από 1,6 εκατομμύρια ευρώ. Οι περισσότεροι είναι μέλη εταιριών, αλλά είναι και κάποιοι που δηλώνουν μισθοσυντήρητοι ή ...ανεπάγγελτοι.
Μέσα σε τέσσερις μήνες αφότου ειδική ομάδα της Γενικής Γραμματείας Εσόδων ανέλαβε να διερευνήσει τη λίστα Ντάισελμλπουμ, κατάφερε να ταυτοποιήσει σκάφη και ιδιοκτήτες και να ασκήσει αναγκαστικά μέτρα είσπραξης στους πρώτους 88 από τους ιδιοκτήτες που βεβαιώθηκε ότι χρωστούν στο δημόσιο ή δεν είχαν δηλώσει τα σκάφη τους. Άλλοι 32 έσπευσαν από μόνοι τους -μόλις τους αναζήτησε η εφορία- να ρυθμίσουν και να πληρώνουν με δόσεις αναδρομικούς φόρους και χρέη.
«Καπετάνιοι» στη φοροδιαφυγή βρέθηκαν στο Ψυχικό, στην Κηφισιά, στο Κολωνάκι, στη Γλυφάδα, στην Ρόδο, την Θεσσαλονίκη, την Κόρινθο , τη Νέα Σμύρνη, την Πάρο, αλλά και σε λιγότερο "glamourous" περιοχές όπως ο Κορυδαλλός, τους Αγίους Αναργύρους ή στη Νίκαια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατάσχεση ενοικίου «εις χείρας τρίτων» ασκήθηκε σε ξενοδόχο στην Πάρο, ενώ η ΔΟΥ Νέας Σμύρνης προχώρησε σε κατάσχεση μισθού, ακινήτου και ποινική δίωξη κατά ενός ιδιοκτήτη κλινικής.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr