Η επιβεβαίωση και οι σταθερές προοπτικές αντανακλούν το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι στο σωστό δρόμο για την εξάλειψη των μακροχρόνιων μακροοικονομικών της ανισορροπιών και δεν έχει υπάρξει επανάληψη των παρατεταμένων καθυστερήσεων στις εκταμιεύσεις της δόσης των ΕΕ - ΔΝΤ, που αμαύρωσαν τα προηγούμενα χρόνια.
Η Fitch αναμένει ότι οι διαπραγματεύσεις με την Τρόικα σχετικά με την πέμπτη αναθεώρηση του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής (ΠΔΠ ), θα φθάσει σε ικανοποιητικό αποτέλεσμα στο τέλος του έτους.
Βραχυπρόθεσμα, η Ελλάδα είναι πλήρως χρηματοδοτούμενη μέχρι τον Φεβρουάριο του 2014. Η Fitch αναγνωρίζει ότι υπάρχουν κενά χρηματοδότησης ύψους 11 δισ. ευρώ το 2014-15, αλλά πιστεύει ότι διάφορες επιλογές θα είναι διαθέσιμες για την αντιμετώπισή τους.
Η ικανότητα της ελληνικής οικονομίας να προσαρμοστεί και να ανακάμψει, είναι ζωτικής σημασίας για την αποκατάσταση των της πιστοληπτικής της αξιοπιστίας. Μέχρι σήμερα, η δημοσιονομική προσαρμογή έχει λάβει χώρα κυρίως μέσω της ύφεσης και της ανεργίας.
Η ανάκαμψη εξακολουθεί να βρίσκεται εκτός ισορροπίας. Ωστόσο, ο ρυθμός συρρίκνωσης του πραγματικού ΑΕΠ επιβραδύνθηκε στο 3% το 3ο τρίμηνο από 5,6% σε ετήσια βάση το 1ο τρίμηνο, ενώ η ανεργία φαίνεται να σταθεροποιείται, αν και στο υψηλό ρεκόρ του 27%. Η Fitch αναθεωρεί την πρόβλεψη για το πραγματικό ΑΕΠ του 2013 σε ύφεση 4% από ύφεση 4,3%, αφήνοντας αμετάβλητη αυτήν για το 2014 στο 0,5%.
Πρωτογενές πλεόνασμα
Πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα είναι στον ορίζοντα για την Ελλάδα, κρατώντας έτσι την προοπτική της σταθεροποίησης του δείκτη δημόσιου χρέους / ΑΕΠ. Το σχέδιο του προϋπολογισμού του 2014, εκτιμά ότι η Ελλάδα θα πρέπει να υλοποιήσει ένα πρωτογενές πλεόνασμα 0,4% του ΑΕΠ το 2013 και έλλειμμα 2,2% του ΑΕΠ, από 6,1% το 2012, εξαιρουμένου του κόστους ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Ο βαθμός της πρωτογενούς δημοσιονομικής προσαρμογής - περίπου 11% του ΑΕΠ το 2009-13, εξαιρουμένου του κόστους ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών - ήταν αξιοσημείωτη, ενώ η Fitch αναμένει ότι το ακαθάριστο χρέος της γενικής κυβέρνησης να σταθεροποιηθεί στο 176% του ΑΕΠ το 2014.
Η Ελλάδα σημείωσε το πρώτο της πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών στο διάστημα από το 1ο έως το 3ο τρίμηνο του 2013. Αυτό οφείλεται κυρίως σε σοβαρή συμπίεση των εισαγωγών και την ελάφρυνση του χρέους. Ωστόσο, αντανακλά επίσης μια μικρή ανάκαμψη των εξαγωγών εμπορευμάτων, τις υψηλές εισπράξεις του τουρισμού και μια σημαντική ανάκαμψη των καθαρών μεταβιβάσεων από την ΕΕ. Τα πλεονάσματα δεν είναι βιώσιμα μακροπρόθεσμα. Ωστόσο, το έδαφος έχει στηθεί για να υπάρξει ανάκαμψη των εισπράξεων από εξαγωγές εμπορευμάτων και τη ναυτιλία, μαζί με αισθητή αύξησης της εξωτερικής ανταγωνιστικότητας, την ανάκαμψη στην Ευρωζώνη και την ενίσχυση του παγκόσμιου εμπορίου.
Η διατήρηση της οικονομικής ανάκαμψης θα εξαρτηθεί από την επιτυχία των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Η Ελλάδα έχει προχωρήσει με τη μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας. Πρόοδος σημειώθηκε, επίσης, στην αποκατάσταση της σταθερότητας του χρηματοπιστωτικού τομέα, με τις τέσσερις βασικές τράπεζες τώρα να είναι πλήρως επανακεφαλαιοποιημένες. Ωστόσο, άλλες πτυχές των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων έχουν συναντήσει σημαντική αντίσταση από κατεστημένα συμφέροντα, κρατώντας πίσω την αύξηση της παραγωγικότητας και τις ροές άμεσων ξένων επενδύσεων.
Πολιτικοί κίνδυνοι και κόπωση
Όπως επισημαίνεται στην έκθεση, ο πολιτικός κίνδυνος παραμένει σημαντικός. Τονίζεται ότι η σημερινή κυβέρνηση έχει επιδείξει πολύ μεγαλύτερη δέσμευση στο πρόγραμμα προσαρμογής, αλλά η μεταρρυθμιστική κόπωση έχει αρχίσει και βαραίνει το κλίμα και έχει ενισχυθεί η αβεβαιότητα στο πολιτικό σκηνικό της χώρας.
Η προκήρυξη πρόωρων βουλευτικών εκλογών, ενώ δεν είναι βασικό σενάριο του οίκου Fitch, θα μπορούσε να οδηγήσει σε μία κυβέρνηση κατά της λιτότητας και κατά της ΕΕ. Ωστόσο, η Fitch σημειώνει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, το κύριο κόμμα της αντιπολίτευσης, έχει υποχωρίσει από την ακραία πολιτική στάση του για έξοδο από το ευρώ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr