Συγκεκριμένα, η EKT επισημαίνει ότι η ορθή και ταχεία εφαρμογή του προβλεπόμενου πλαισίου, είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της εν λόγω ισορροπίας, ενώ ζητάει από την κυβέρνηση έλεγχο σχετικά με τους δανειολήπτες που θα υπαχθούν στη συγκεκριμένη ρύθμιση και προτείνει να αναλάβει ένας ανεξάρτητος φορέας να αξιολογεί την αποτελεσματικότητα του προγράμματος διευκόλυνσης και τις επιπτώσεις του στις τράπεζες.
Αναφορικά με τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, η ΕΚΤ αναφέρει ότι η ορθή εφαρμογή του νέου νομοθετικού πλαισίου απαιτεί και τη διάθεση επαρκών πόρων αλλά και τη θέσπιση αποτελεσματικών διαδικασιών για τη διευκόλυνση των εξωδικαστικών συμβιβασμών.
Σημειώνεται ότι η EKT έλαβε αίτημα από το υπουργείο Ανάπτυξης για να διατυπώσει τη γνώμη της αναφορικά με το σχέδιο διατάξεων μεταρρύθμισης του πλαισίου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και το σχέδιο σχετικά με τη θέσπιση ενός καθεστώτος υποστήριξης των ατόμων σε βαθιά οικονομική δυσχέρεια στις 30 Απριλίου. Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο του υπουργείο Ανάπτυξης προβλέπει τα εξής:
- Δικαίωμα υπαγωγής στη ρύθμιση έχουν, μισθωτοί και συνταξιούχοι ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, όσοι έχουν τεκμαιρόμενη σχέση εξαρτημένης εργασίας και άνεργοι με ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα από οποιαδήποτε πηγή (μισθοί, συντάξεις, ενοίκια, αγροτικά εισοδήματα) έως 25.000 ευρώ και εφόσον αυτό έχει μειωθεί περισσότερο από 20% από 1η Ιανουαρίου του 2010 έως σήμερα.
- Επί πλέον το ως άνω ποσό αυξάνεται κατά 5.000 ευρώ (δηλαδή έως 30.000 ευρώ ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα) για πάσχοντες από βαριά ασθένεια ή και μόνιμη αναπηρία και για τρίτεκνους και πολύτεκνους.
- Υπάγονται τα μη ληξιπρόθεσμα δάνεια από πιστωτικά ιδρύματα για τα οποία έχει εγγραφεί προσημείωση ή υποθήκη στην κύρια κατοικία του οφειλέτη, η αντικειμενική αξία της οποίας δεν ξεπερνά τις 180.000 ευρώ.
Επικαιροποίηση του νόμου Κατσέλη Ενισχύεται η αποτελεσματικότητα του νόμου Κατσέλη με στόχο οι μακροχρόνιες δικαστικές εκκρεμότητες έχουν θέσει σε ομηρία πολλούς δανειολήπτες και με τον τρόπο αυτό καθυστερεί η επάνοδός τους στην οικονομική δραστηριότητα.
1. Βελτιώνεται η αποτελεσματικότητα του εξωδικαστικού συμβιβασμού με πρόβλεψη ότι θα αρκεί η συμφωνία των πιστωτών που εκπροσωπούν το 50% + 1 των απαιτήσεων της οφειλής και όχι την πλήρη ομοφωνία (100%) που απαιτούσε μέχρι σήμερα.
2. Σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης θεσπίζεται ο θεσμός της διαμεσολάβησης με στόχο την ταχύτερη εξωδικαστική ρύθμιση των οφειλών των υπερχρεωμένων νοικοκυριών.
3. Προβλέπεται καταβολή δόσης από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση χωρίς καθυστερήσεις εξαιτίας της εκκρεμοδικίας. Το καταβληθέν ποσό θα συμψηφίζεται με τη ρύθμιση που τελικώς θα αποφασίσει το Δικαστήριο αποδεσμεύοντας τον οφειλέτη ακόμα και με την έκδοση της απόφασης. Η ελάχιστη καταβολή προτείνεται στο 10% της τρέχουσας δόσης με ελάχιστο ποσό καταβολής τα 40 ευρώ μηνιαίως.
4. Ορίζεται υποχρεωτικά αντίκλητος στην ελληνική επικράτεια στις περιπτώσεις εκχώρησης απαιτήσεων σε αλλοδαπά πιστωτικά ιδρύματα. Σε διαφορετική περίπτωση τεκμαίρεται ως αντίκλητος η Τράπεζα που παρείχε το δάνειο.
5. Παρέχεται δυνατότητα αναστολής της αναγκαστικής εκτέλεσης κατόπιν αίτησης του οφειλέτη και μετά την έκδοση της οριστικής δικαστικής απόφασης, εφόσον έχει ασκήσει εμπρόθεσμα έφεση, προστατεύοντας τον έτσι από καταδιωκτικά μέτρα σε βάρος του.
6. Καταργείται η διαδικασία του δικαστικού συμβιβασμού που προβλέπεται στο άρθρο 7 Ν. 3869/2010.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr