Όπως τόνισε, αυτό μεταφράζεται σε δημιουργία 30.000 θέσεων εργασίας άμεσα αλλά και χιλιάδων θέσεων εργασίας σε κλάδους που εμπλέκονται με έμμεσο τρόπο στην κατασκευή.
Μάλιστα, ο κ. Σιμόπουλος εμφανίστηκε αισιόδοξος και για την επόμενη γενιά έργων παραχώρησης, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το έργο Θήβα - Υλίκη, κ.α.
Παράλληλα, αναφέρθηκε και σε μια σειρά παρεμβάσεων του υπουργείου Ανάπτυξης, που είχε ως συνέπεια πολλά από τα σταματημένα έργα, λόγω κρίσης, μικρά και μεσαία, σε όλη τη χώρα, να μπουν και πάλι σε τροχιά επανεκκίνησης. Ενδεικτικά ανέφερε το έργο στην Κάρλα το οποίο ξεκινά τον επόμενο μήνα και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, όπου μέσα στο επόμενο καλοκαίρι παραδίδεται η δεύτερη φάση του έργου.
«Στο υπουργείο Ανάπτυξης γίνεται δουλειά με επιμονή. Παραδίδουμε έργα όπως αυτό στην Πάτρα που αφορά τη σύνδεση του κέντρου με τον περιφερειακό, αλλά και φράγματα στη Ρόδο και την Πάτρα κ.α.» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σιμόπουλος. Επίσης, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση και σε παρεμβάσεις του υπουργείου οι οποίες αφορούν στην απλούστευση και την καλυτέρευση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τα δημόσια έργα.
Ο Πλάτων Μονοκρούσος, επικεφαλής Ανάλυσης Χρηματοοικονομικών Αγορών της Eurobank, αναφέρθηκε στην επιτακτική ανάγκη της αύξησης του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων. Στην κατεύθυνση αυτή επικαλέστηκε μελέτη της Eurobank, σύμφωνα με την οποία για κάθε ευρώ αύξηση στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), το ΑΕΠ σε βάθος τριετίας έχει σημαντικό όφελος. Συμπερασματικά, σημείωσε, η Πολιτεία δεν πρέπει να μειώσει το ΠΔΕ, αλλά αντιθέτως να το αυξήσει και να εντείνει τον πόλεμο κατά της φοροδιαφυγής.
O Χρήστος Σπίρτζης, πρόεδρος Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), διατύπωσε την άποψη ότι «η συζήτηση που διεξάγεται σήμερα δεν μπορεί να είναι μόνο στη λογική των οικονομικών δεικτών, οι οποίοι υπάρχουν για αναλύσεις, αλλά από μόνοι τους δεν λένε τίποτα, όταν η πραγματικότητα είναι ζοφερή με παραγωγικές μονάδες να κλείνουν, όπως τα τσιμέντα Χαλκίδος».
Στη συνέχεια, ο πρόεδρος του ΤΕΕ τόνισε ότι βρισκόμαστε στον έκτο χρόνο ύφεσης με 1,5 εκατ. ανέργους, υποστηρίζοντας ότι τα τελευταία 3,5 χρόνια γίνονται διαπραγματεύσεις για τους αυτοκινητόδρομους, για την πορεία των οποίων δεν υπάρχει καμία ενημέρωση και διαφάνεια. «Τα έργα πρέπει να γίνουν αλλά με διαφάνεια και όχι εν κρυπτώ. Το τραπεζικό σύστημα, κυρίως το ξένο, πρέπει να υποστεί το ρίσκο και τις συνέπειες, δεν μπορεί να τα έχει μονά-ζυγά δικά του» αποσαφήνισε ο κ. Σπίρτζης ζητώντας διαπραγμάτευση με αρχές.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να βγει η χώρα από το τέλμα είναι ο εθνικός σχεδιασμός με κύριους άξονες την αποκέντρωση και την παραγωγική δομή, υποστήριξε ο κ. Σπιρτζης, ο οποίος αναφέρθηκε σε αναγκαίες αλλαγές του θεσμικού πλαισίου που διέπει τα έργα και διαρθρωτικές αλλαγές, που δυστυχώς, παρατήρησε, το πολιτικό σύστημα απλώς εξαγγέλλει, όπως απλούστευση διαδικασιών, ηλεκτρονικά μητρώα, μητρώα συντελεστών και κατασκευαστών ιδιωτικών έργων.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ενώ ανέφερε ότι μετά την ύφεση θα υπάρξει ανάπτυξη, υπογράμμισε ότι υπάρχει ορατός πλέον ο κίνδυνος μέχρι τότε η παραγωγική δομή της χώρας να είναι διαλυμένη. Ο Έλληνας μηχανικός όμως, όπως είπε, θα δώσει τη μάχη και θα είναι παρών και στη φάση της ύφεσης και στη φάση της ανάπτυξης.
Ο Ευάγγελος Καλαμάκης, διευθυντής Διεύθυνσης Επενδυτικής της Τράπεζας Alpha Bank, εξέφρασε την άποψη ότι η λύση δεν είναι να πέσει χρήμα στην αγορά, αλλά σωστά σχεδιασμένα έργα και εκτελεσμένες επενδύσεις. Τη διαβεβαίωση ότι οι τράπεζες θα στηρίξουν τα έργα, καθώς πρόκειται για μια μεγάλη επένδυση με πολλαπλό όφελος σε πολλούς τομείς, τόνισε ο κ. Καλαμάκης, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι υπάρχουν και περιορισμοί.
Όπως εξήγησε, το ελληνικό Δημόσιο απέδειξε ότι δεν είναι φερέγγυο, τα έσοδα από τα διόδια έχουν μειωθεί έως και 40%, άρα το έργο δεν χρηματοδοτεί τον εαυτό του, οι απαλλοτριώσεις εξακολουθούν να αποτελούν «αγκάθι», υπάρχει πληθώρα εμπλεκόμενων φορέων, ενώ ένας γαλαξίας ξένων τραπεζών δεν είναι πρόθυμες όπως παλιά να χρηματοδοτήσουν ανάλογα έργα, μη θέλοντας να αναλάβουν το ρίσκο.
Συμπλήρωσε, τι πρέπει να γίνει: το Δημόσιο να βάλει όσο γίνεται περισσότερο ρευστό στο «παιχνίδι» και οι κατασκευαστικές εταιρείες να δουν τα έργα ως ιδιοκτήτες που θα τα χειρίζονται σε βάθος χρόνου και όχι ευκαιριακά. Ωστόσο, όπως εκτίμησε ο κ. Καλαμάκης, η λύση δεν είναι να πέσει χρήμα στην αγορά, εξάλλου δεν υπάρχει, αλλά τα σωστά σχεδιασμένα έργα και οι σωστά εκτελεσμένες επενδύσεις.
Ο Κωνσταντίνος Βασιλείου, γενικός διευθυντής-επικεφαλής τομέα Global Corporate Clients & Debt Capital Markets του ομίλου Eurobank, αναφερόμενος στη σημασία αυτών των έργων, εξήγησε ότι μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης τους είναι από κεφάλαια που θα έρθουν από το εξωτερικό, καθώς δεν υπάρχουν κεφάλαια στο εσωτερικό της χώρας. Το γεγονός αυτό, πρόσθεσε, στο περιβάλλον όπως αυτό έχει διαμορφωθεί με όρους οικονομικής κρίσης, δεν είναι ούτε εύκολο ούτε αναμενόμενο, καθώς ξένες τράπεζες και επενδυτές δεν βλέπουν πλέον θετικά τέτοιου είδους έργα και επενδύσεις.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Βασιλείου, η Ευρωπαϊκή Ένωση, έχοντας διαγνώσει το πρόβλημα, έχει αναλάβει πρωτοβουλία προκειμένου να βρεθούν άλλες μορφές χρηματοδότησης με θεσμικά κεφάλαια και όχι μόνο τραπεζικά. Όσον αφορά την πορεία διαπραγμάτευσης απεμπλοκής των έργων, δήλωσε ότι δεν είναι το ίδιο ώριμη σε όλα τα έργα η λύση.
Ο Γιώργος Ρωμοσιός, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, κατέστησε σαφές ότι η επανεκκίνηση των έργων είναι αναγκαία, όχι μόνο των μεγάλων αλλά όλων των μεγεθών, και περιέγραψε τη δεινή θέση στην οποία έχει περιέλθει το σύνολο σχεδόν του κατασκευαστικού κόσμου λόγω της πολιτικής που ακολουθείται, προαναγγέλλοντας την κατάρρευση του κλάδου αλλά και τον αφελληνισμό του. Ανάπτυξη χωρίς ανάπτυξη στο χώρο της κατασκευής δεν νοείται, τόνισε και υπογράμμισε μια σειρά προϋποθέσεων που είναι απαραίτητες για την έγκαιρη διάσωση πολλών μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον κατασκευαστικό τομέα.
Μεταξύ άλλων παρέθεσε την έγκαιρη πληρωμή και τον συμψηφισμό οφειλών, την άμεση εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων, την απλούστευση διαδικασιών παραγωγής έργων, την επίβλεψη των δημόσιων έργων από ιδιώτες Μηχανικούς, τον εκσυγχρονισμό του κράτους (ηλεκτρονική υπογραφή ), αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα έργα (όπου οι αλόγιστες εκπτώσεις έχουν δημιουργήσει εκρηκτική κατάσταση), τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 10%, αλλαγή του φορολογικού, ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Τέλος, σε ό,τι αφορά την επανεκκίνηση των έργων που αφορούν τους οδικούς άξονες, ο κ. Ρωμοσιός σημείωσε ότι δεν έπρεπε να έχουν σταματήσει διότι η ζημιά είναι τεράστια. Γι’ αυτό, συνέχισε, οι διαδικασίες πρέπει να ολοκληρωθούν άμεσα καθώς δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο.
O Γιώργος Βλάχος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Σύνδεσμου Τεχνικών Εταιρειών, εκπρόσωπος του Σύνδεσμου Τεχνικών Εταιριών Ανωτέρων Τάξεων, μίλησε για επανεκκίνηση «κουτσουρεμένων» έργων. Εκτός από αυτά τα έργα, δηλαδή τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, που πάση θυσία πρέπει να γίνουν, υπογράμμισε ότι υπάρχουν έργα και μικρότερα με πολύ σημαντική συμμετοχή στην οικονομία. Και σε αυτό το σημείο, ο κ. Βλάχος επεσήμανε ότι η έλλειψη ρευστότητας που παρατηρείται σήμερα στην αγορά έχει να κάνει με την κατακόρυφη πτώση των κατασκευών σε ιδιωτικό και δημόσιο επίπεδο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr