Αυτά ανέφερε σήμερα στο εξαγωγικό συνέδριο ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου Β. Κορκίδης και ανέφερε ορισμένα στοιχεία: το μέσο κόστος εξαγωγής προϊόντων είναι στα 1.153 δολάρια σε σύγκριση με 1.043 στην ΕΕ, ο χρόνος διεκπεραίωσης 20 ημέρες στην Ελλάδα, 12 ημέρες στην ΕΕ, τα συνοδευτικά έγγραφα είναι 5 στην ελληνική περίπτωση και 4 σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Όσον αφορά τις εισαγωγές, το μέσο κόστος εισαγωγών είναι 1266 δολάρια στην Ελλάδα και 1098 δολάρια στην ΕΕ, ο χρόνος διεκπεραίωσης 25 ημέρες στην Ελλάδα έναντι 12 σε ευρωπαϊκό επίπεδο, 6 ημέρες με 5 σε ευρωπαϊκό επίπεδο· έξοδα εκτελωνισμού 40 ευρώ στην Ελλάδα και 7 ευρώ στην ΕΕ.
Ειδικές Οικονομικές Περιοχές
Αναφερόμενος στις εξαγωγές υπηρεσιών και συγκεκριμένα στις ναυπηγοεπισκευές, στο παραμεθόριο εμπόριο και στον εφοδιασμό πλοίων, ζήτησε να δοθούν κίνητρα ώστε οι μικροεισαγωγικές επιχειρήσεις να γίνουν μικροεξαγωγικές. Η ΕΣΕΕ προτείνει τη δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Περιοχών (ΕΟΠ) σε παραμεθόριες περιοχές της χώρας και στα λιμάνια. Στις περιοχές αυτές προτείνει η ΕΣΕΕ να υπάρχει ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς και transit υπηρεσίες οι οποίες θα ενισχύσουν το διαμετακομιστικό εμπόριο.
«Αυτό που χρειαζόμαστε ως Έλληνες επιχειρηματίες για να ανοιχτούμε και σε άλλες αγορές είναι μέτρα φιλικά και όχι στραγγαλισμού. Ένα βιώσιμο φορολογικό σύστημα και όχι φοροεπιδρομή. Ρευστότητα και όχι κλειστές τράπεζες. Είναι απαράδεκτο η φορολογία στο εσωτερικό να κινείται μεταξύ 40και 49%, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ να είναι στο 33%» σχολίασε ο κ. Κορκίδης προσθέτοντας, «δυστυχώς, η ανάπτυξη των εξαγωγών θα είναι μία μακρά και επίπονη διαδικασία που θα απαιτεί σχέδιο και αφοσίωση στην εφαρμογή του».
Μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ σχολίασε ότι σύμφωνα με στοιχεία του International Trade Center (ITC), που επεξεργάστηκε η ένωση, από τους δέκα κυριότερους ελληνικούς εξαγωγικούς κλάδους εκείνοι που έχουν τις μεγαλύτερες προοπτικές είναι οι τομείς των νωπών καρπών και φρούτων, τα παρασκευασμένα λαχανικά και φρούτα και τα ψάρια και ιχθυηρά, καθώς σημειώθηκε ταυτόχρονη αύξηση του μεριδίου αγοράς των ελληνικών εξαγωγών παγκοσμίως και αύξηση των παγκόσμιων εισαγωγών.
Διαμετακομιστικό Εμπόριο
Το διαμετακομιστικό εμπόριο είναι μία εκδοχή της εξαγωγικής δραστηριότητας στην οποία θα πρέπει να σταθούμε, κατά την ΕΣΕΕ. Σύμφωνα με στοιχεία από τη Διεθνή Ναυτική Ένωση (ΔΝΕ), κατά τη διάρκεια του 2011 από το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά διακινήθηκαν συνολικά 1.155.609 teus με τη μορφή τράνζιτ και 400.294 teus ως τοπικά φορτία. Δηλαδή, συνολικά διακινήθηκαν 1.555.903 teus, νούμερο που αγγίζει τα υψηλότερα του 2007. Ταυτόχρονα, πέραν από τα λιμάνια, αυτόν το ρόλο, όπως εκτιμά η ΕΣΕΕ μπορούν να τον παίξουν περιοχές σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.
Ακολούθως ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ επισήμανε μια σειρά από ζητήματα που σχετίζονται με το διαμετακομιστικό εμπόριο:
- Η δημιουργία ή η ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών στην ελληνική επικράτεια (π.χ. αποθηκευτικοί χώροι, εξοπλισμός, ζώνες ελεύθερου εμπορίου).
- Η απόκτηση της κατάλληλης οργάνωσης και επιχειρησιακής ετοιμότητας εκ μέρους των επιχειρήσεων, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του εγχειρήματος.
- Η ώθηση των επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται ή σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό, να δημιουργήσουν αποθηκευτικά κέντρα στη Βόρεια Ελλάδα, προκειμένου οι εγκαταστάσεις αυτές να έχουν το ρόλο logistics hubs των Βαλκανίων, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το διαμετακομιστικό εμπόριο και να ενισχυθεί ο χαρακτήρας της Ελλάδας ως σημείο τροφοδοσίας των βασικότερων πλησιέστερων Βαλκανικών χωρών.
- Ο συνδυασμός προτεινόμενων ενεργειών με τους καθορισμένους ευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών και ιδιαίτερα με εκείνους που εμπλέκονται ως κόμβοι στο ελληνικό έδαφος.
Ειδικότερα τονίζεται πως είναι ανάγκη για:
- Δημιουργία εξαγωγικών πάρκων.
-Απλοποίηση εμπορικών συναλλαγών με την εφαρμογή του e-invoicing, τη στιγμή που στην Ελλάδα διακινούνται ετησίως περίπου 40 εκατομμύρια τιμολόγια το χρόνο (η εξοικονόμηση κόστους ετησίως μπορεί να ανέλθει σε 1,5 δις Euro).
- Επανεξέταση των προϋποθέσεων αδειοδότησης και άρση των πολλών περιορισμών αναφορικά με τους χώρους αποθηκών (π.χ. περιβαλλοντικές μελέτες, αρχαιολογία, πυροσβεστική, Υπ. Υγείας κ.ά.).
- Κατάργηση θεσμικών περιορισμών στην ανάπτυξη των logistics.
- Άρση απαγόρευσης συνδυαστικών μεταφορών νωπών με άλλα προϊόντα.
- Μείωση γραφειοκρατίας τελωνείων (electronic & simplified procedures), τυποποίησης ροής, απλοποίησης διαδικασιών τους, λειτουργίας τους σε συνεχή βάση (24ωρη λειτουργία όλο το έτος), μείωσης του μεγάλου κόστους εκτελωνισμού σε bonded περιοχές (Euro40 αντί για Euro7, που υπάρχει στην Ε.Ε.).
- Κατάργηση του έμμεσου κόστους από φορολογικές παραβάσεις (π.χ. διαχωρισμός εύφλεκτων ειδών από απλά προϊόντα με aerosol cans, νόμος σχετικά με το συνολικό βάρος του οχήματος που προβλέπει ότι πρέπει να είναι μικρότερο από το βάρος που είναι από μόνο του το όχημα χωρίς το ωφέλιμο φορτίο κ.ά).
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ έθεσε το ερώτημα που καλείται να απαντήσει κάθε έμπορος αλλά και η εγχώρια βιομηχανία-βιοτεχνία, με ποιον τρόπο θα διενεργούνται πλέον οι εισαγωγές. Εκτιμάται ότι περί τις 200.000 μικροεισαγωγικές επιχειρήσεις αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις νέες οικονομικές απαιτήσεις, εξαιτίας αφενός μεν της διακοπής ασφαλιστικής κάλυψης φορτίων προς την Ελλάδα αφετέρου δε εξαιτίας της μείωσης των ορίων της ασφάλισης των πιστώσεων από το εξωτερικό. Κάτι τέτοιο θα αναγκάσει τις ελληνικές εταιρίες να «σπάσουν» τις παραγγελίες τους στο όριο της επιτρεπτής πίστωσης, με αποτέλεσμα να αυξάνουν τα μεταφορικά τους έξοδα. Σ' αυτό το δυσμενές περιβάλλον, έρχεται να προστεθεί η έλλειψη χρηματοδότησης των εγχώριων εμπορικών επιχειρήσεων από τις ελληνικές τράπεζες με την ετήσια μεταβολή της χρηματοδότησης για τo 2011 να διαμορφώνεται στο -6,0% και να συνεχίζει μειούμενη. Επιπλέον, οι όποιες ελπίδες, τέλος, για διαλλακτικότητα την ύστατη στιγμή από την πλευρά των προμηθευτών διαψεύδονται κατηγορηματικά, αφού οι οίκοι του εξωτερικού ζητούν από τους Έλληνες εξαγωγείς ρήτρες καλής εκτέλεσης των παραγγελιών τους, ενώ αρκετοί, με ευγενικές επιστολές, ζητούν την αναστολή της συνεργασίας τους με ελληνικές επιχειρήσεις μέχρι να ηρεμήσει η κατάσταση και να ξεκαθαρίσει το τοπίο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr