"Ανάσα" στον κατασκευαστικό κλάδο, έναν από τους πλέον πολύπαθους κλάδους της κρίσης, αναμένεται να δώσουν τα τελευταία δεδομένα που διαμορφώνονται για την ελληνική οικονομία.
Φιλί ζωής στον κλάδο οι τελευταίες εξελίξεις που αφορούν στην εξόφληση οφειλών του Δημοσίου και την αυτοματοποιημένη επιστροφή ΦΠΑ. Παράλληλα, η ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης και η εξυγίανση των τραπεζικών ιδρυμάτων δημιουργεί τις απαραίτητες προϋποθέσεις να ξεπεραστεί η πιστωτική ασφυξία που πλήττει τις επιχειρήσεις.
Οι κατασκευαστικές εταιρείες όλων των μεγεθών με την εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου προς τρίτους, για την οποία πιέζουν έντονα οι δανειστές της χώρας,και την αυτοματοποιημένη διαδικασία για την άμεση επιστροφή ΦΠΑ που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να ενισχυθούν άμεσα με περίπου 400 εκατ. ευρώ και σε δεύτερο χρόνο με ακόμη ένα δισ. ευρώ. Τα λεφτά αυτά αναμένεται να πέσουν κυρίως σε μεγάλες επιχειρήσεις που εκτελούν δημόσιες συμβάσεις.
Επανεκκίνηση έργων και νέα έργα
Έτσι, οι μπουλντόζες αναμένεται να επιστρέψουν σε συγκεκριμένα "παγωμένα" project αυτοκινητοδρόμων μέσα στη χρονιά., ενώ νέα εργα όπως οι Ζεύξεις Λευκάδας και Σαλαμίνας, και ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη δημοπρατούνται ή οδεύουν προς δημοπράτηση. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δηλώνει επίσης έτοιμη να ρίξει χρήματα σε επενδυτικές προτάσεις για έργα υποδομών.
Για τις βαλτωμένες συμβάσεις παραχώρησης στα τέσσερα από τα πέντε οδικά έργα (Ιονία Οδός, Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Τσακώνα, Μαλιακός - Κλειδί και Άξονας Κεντρικής Ελλάδας) η διοίκηση του ομίλου J&P ΑΒΑΞ υποστήριζε στον ετήσιο απολογισμό πως στο τελευταίο τρίμηνο του έτους ενδέχεται να ξεκολλήσουν.
Παράλληλα, σημαντικά έργα εξαρτώνται από την προώθηση των αποκρατικοποιήσεων, με παράγοντες του κλάδου να αναφέρουν ως ενδεικτικό παραδείγμα το Ελληνικό.
Οι ίδιοι υπολογίζουν το δυνητικό όφελος από την ανάκαμψη του κατασκευαστικού κλάδου ακόμη και στο 2,5%, του ΑΕΠ.
Κοιτάζουν σε εξωτερικό και ενέργεια οι μεγάλοι
Αντοχές στην κρίση εμφάνισαν οι τρεις μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι,με όπλα την σημαντική διεθνή παρουσία, η οποία μάλιστα ενισχύθηκε κατά τη διάρκεια του 2011, αλλά και την έγκαιρη είσοδο στον κλάδο της ενέργειας.
Το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο των τριών ομίλων παραμένει ισχυρό και προσεγγίζει τα 7 δισ. ευρώ, αν συμπεριληφθούν και οι συμβάσεις παραχώρησης στους 4 από τους 5 οδικούς άξονες που έχουν παγώσει.Το υψηλότερο ανεκτέλεστο μεταξύ των εισηγμένων εργοληπτών θα κατέχει σύντομα ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα καθώς στο σημερινό 1,7 δισ. αναμένεται να προστεθεί άλλο 1,5 δισ. από συμβάσεις σε έργα στα οποία έχει ανακυρηχθεί μειοδότης.
Κοντά στα 3 δισ. ευρώ βρίσκεται το ανεκτέλεστο του ομίλου Ελλάκτωρ, αλλά συμπεριλαμβάνει και το βαλτωμένο έργο του Blue City στο Ομάν. Σε επίπεδα περί τα 2 δισ. ευρώ βρίσκεται το ανεκτέλεστο του ομίλου J&P ΑΒΑΞ.
Δ.Κώτσος
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr