Την Παρασκευή, δηλαδή αύριο, οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες να αποστείλουν στην Τράπεζα της Ελλάδος τα σχέδιά τους για την ενίσχυση της κεφαλαιακής τους επάρκειας και τα «κουκιά», σύμφωνα με τις ίδιες πηγές πάντα, δεν βγαίνουν… Οι τράπεζες ήδη, λόγω της κρίσης που μαστίζει την αγορά ακινήτων έχουν προχωρήσει σε σημαντική μείωση του χαρτοφυλακίου ακινήτων που διαθέτουν.
Η κεφαλαιοποίησή τους στο ταμπλό του Χ.Α. έχει κατρακυλίσει για όλες τις ελληνικές τράπεζες στα… 3 δις. ευρώ, λιγότερο περίπου κατά 2 δις. ευρώ από την πρώτη σε κεφαλαιοποίηση εισηγμένη την Coca Cola. Αυτό δε, εγκυμονεί κινδύνους εξαφάνισης των αποτιμήσεων από τις αυξήσεις κεφαλαίου που θα γίνουν. Χαμηλών τόνων, επίσης, είναι το ενδιαφέρον άλλων τραπεζών για την απόκτηση των θυγατρικών στην Ευρώπη, τα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή.
Κι όλ’ αυτά, ενώ η τρόικα κουνάει το δάκτυλο ότι οι όροι της ανακεφαλαιοποίησης θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί άμεσα, αν όχι να ανακοινωθούν την Μεγάλη Τρίτη, οπωσδήποτε αμέσως μετά το Πάσχα. Κάθε αναβολή, δεν είναι πάντα προς τη σωστή κατεύθυνση, διευκρινίζουν τραπεζικοί παράγοντες, πλην όμως, εκτιμούν ότι είναι εξίσου δύσκολο να έχουν ρυθμισθεί μέσα σε λιγότερο από μία εβδομάδα, τόσο σημαντικά θέματα, για τα οποία υπάρχουν προς το παρόν διιστάμενες απόψεις. Σημειωτέον, ότι στις 15 Μαίου αναμένεται η έκθεση βιωσιμότητας των ελληνικών τραπεζών από την τρόικα.
Ένα από τα πιο σοβαρά και κρίσιμα θέματα που χρήζουν επίλυσης είναι το ιδιοκτησιακό καθεστώς που θα επικρατήσει μετά την ανακεφαλαιοποίηση . Οι τραπεζίτες ζητούν να δοθούν κίνητρα στους μετόχους να επαναγοράσουν μετά την πάροδο τριετίας από τη συμμετοχή του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας όσο το δυνατόν περισσότερες μετοχές, ώστε ιδιοκτησιακά οι τράπεζες να παραμείνουν ως έχουν σήμερα, π.χ. ιδιωτικές, όσες είναι ιδιωτικές και ελληνικές.
Στην περίπτωση που υπάρξει μικρό και περιορισμένο πλαφόν στο ποσοστό επαναγοράς μετοχών, τότε θεωρητικά το ΤΧΣ θα έχει τη δυνατότητα να μεταβιβάσει πακέτα μετοχών που έχει όπου στην ουσία επιθυμεί (αν και εξαιρείται ως πιθανός αγοραστής εταιρία που άμεσα συνδέεται με το Δημόσιο), ακόμη και σε ένα ξένο hedge fund..
Από την άλλη πλευρά, ασκούνται πιέσεις από όλες τις πλευρές, «να βάλουν οι μέτοχοι βαθιά το χέρι στην τσέπη» και να κάνουν χρήση όλων των δικαιωμάτων που τους αναλογούν, στηρίζοντας για πρώτη φορά μετά από χρόνια τις τράπεζες στις οποίες συμμετέχουν. Πέραν των μεγάλων και βασικών μετόχων, υπάρχει και μια πλειοψηφία μικρών μετόχων, στους οποίους θα λειτουργήσει θετικά η ύπαρξη κινήτρων.
Ούτως ή άλλως προς το θέμα αυτό, οι τραπεζίτες έχουν υποστηρίξει την άποψη των warrants (τίτλοι που δίνουν στον κάτοχό τους το δικαίωμα, αλλά όχι την υποχρέωση, να αγοράσει μετοχές με συγκεκριμένους προσδιορισμένους όρους), τα οποία θα πρέπει να δοθούν σε παλαιούς και νέους μετόχους και να είναι διαπραγματεύσιμα στο χρηματιστήριο με δυνατότητα αποσύνδεσης από τις μετοχές. Οι μέτοχοι και οι επενδυτές για να συμμετάσχουν στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα πρέπει να προσδοκούν ικανοποιητικές υψηλές αποδόσεις γιατί έχουν σήμερα εναλλακτικές επενδυτικές ευκαιρίες.
Τα warrants μπορούν να αποτελέσουν ισχυρό κίνητρο συμμετοχής των ιδιωτών μετόχων που θα θελήσουν να επενδύσουν στις τράπεζες, τόσο στις επικείμενες αυξήσεις κεφαλαίου όσο και μελλοντικά, κατά την περίοδο επαναγοράς των μετοχών. Για να λειτουργήσουν λοιπόν ως κίνητρο θα πρέπει κατ αρχήν, όλες οι κοινές μετοχές που θα εκδοθούν υπέρ του Ταμείου να συνοδεύονται από warrants.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διακράτηση έστω και μικρού αριθμού warrants από το Ταμείο (π.χ. 2 από τα 9. Είναι 9 διότι με 10% συμμετοχή των ιδιωτών στην αύξηση κεφαλαίου, το Ταμείο συμμετέχει με 90% άρα η σχέση διαμορφώνεται σε 1 προς 9) θα το καθιστούσε μέτοχο κατά 20% περίπου σε κάθε τράπεζα σε βάθος χρόνου και ουσιαστικά θα επέτρεπε στο Δημόσιο τον έλεγχο των τραπεζών, αποτρέποντας έτσι την παγίωση του ιδιωτικού χαρακτήρα.
Πέραν αυτών, πρέπει να συμφωνηθεί μεταξύ όλων των πλευρών το ελάχιστον ποσοστό κεφαλαιακής ενίσχυσης στο οποίο θα προχωρήσουν με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου οι τράπεζες, δεδομένου ότι το ισχύον ποσοστό 10% είναι ήδη υπό αναθεώρηση. Οσο υψηλότερο είναι το ποσοστό αυτό, τόσο δυσκολότερο το εγχείρημα της άντλησης κεφαλαίων από την κεφαλαιαγορά, δεδομένων των υψηλών αναγκών που θα επιβάλλουν τα εγκεκριμένα bisuness plans κάθε τράπεζες, όταν θα τύχουν της έγκρισης της Τραπέζης Ελλάδος. Διότι προς το παρόν, η Κεντρική Τράπεζα της χώρας, δεν φαίνεται να καλύπτεται με αυτά που της παρουσιάζουν οι τραπεζικοί όμιλοι της χώρας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr