Στο πλαίσιο της ετήσιας έρευνας για τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και τις 100 σημαντικές αγορές τους παγκοσμίως (βλ. το σχετικό πίνακα στη δεξιά στήλη και τα "σχετικά αρχεία"), ο ΠΣΕ και το ΚΕΕΜ καταγράφουν σημαντικές ανακατατάξεις, που αφενός επιβεβαιώνουν μετασχηματισμό του εξαγωγικού προτύπου της χώρας προς όφελος των τυποποιημένων και μεταποιημένων προϊόντων και αφετέρου συνθέτουν έναν νέο παγκόσμιο χάρτη για το εξωτερικό εμπόριο της χώρας.
Όπως δήλωσε η Πρόεδρος του ΠΣΕ, κυρία Χριστίνα Σακελλαρίδη «τα στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα και παράγει και εξάγει προϊόντα υψηλής ποιότητας, τεχνογνωσίας και καινοτομίας. Παράλληλα, όμως, αναδεικνύουν και τον γενικότερο ρόλο που καλείται να διαδραματίσει η Ελλάδα στο παγκόσμιο εμπόριο, αξιοποιώντας τη γεωγραφική της θέση, τις θαλάσσιες και επίγειες εμπορικές οδούς. Από τον πρωτογενή τομέα και τα αγροτικά προϊόντα, ως τις νέες τεχνολογίες και τις υπηρεσίες, προκύπτουν δυνάμεις και προοπτικές ικανές να προκαλέσουν οριστικό μετασχηματισμό του παραγωγικού προτύπου της χώρας. Το μόνο που απαιτείται είναι η συναίνεση προς ένα σταθερό επιχειρηματικό περιβάλλον και η ουσιαστική τόνωση της ρευστότητας στην αγορά. Σε αντίθετη περίπτωση, η απώλεια της ευκαιρίας για ενίσχυση της εξωστρέφειας της οικονομίας, θα αποτελέσει εθνική ήττα, με μακροπρόθεσμες και μάλλον μη αναστρέψιμες συνέπειες».
Σύμφωνα με την έρευνα του ΠΣΕ και του ΚΕΕΜ, στη λίστα των 100 πιο εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων καταγράφονται 15 νέες είσοδοι, που αφορούν κυρίως προϊόντα αλουμινίου, δομικά υλικά, λιπάσματα και συσκευές μεταφορές δεδομένων. Άξιες αναφοράς οι αυξημένες εξαγωγές σε φράουλες, καπνιστά ψάρια, εμφιαλωμένο νερό και παιδικά παιχνίδια. Αντίθετα, από το ΤΟΡ 100 του 2011, απουσιάζουν προϊόντα όπως: αρτοποιήματα και ζαχαρώδη προϊόντα, μανταρίνια και πεπόνια, ορισμένοι τύποι χρωμάτων, ορμονούχα φάρμακα, είδη υγιεινής και πλοία. Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν, επίσης, και την κρίση που διέρχεται ο άλλοτε κραταιός κλάδος της κλωστοϋφαντουργίας και της ένδυσης, με την απουσία των νημάτων denim και των μη πλεκτών ενδυμάτων. Την κατάσταση εξισορροπούν οι εξαγωγές πλεκτών ενδυμάτων-υφασμάτων και προϊόντων γουνοδερμάτων.
Αυτό που θα πρέπει να τονιστεί, είναι το γεγονός της αύξησης της συμμετοχής των 100 πρώτων προϊόντων στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών, στα επίπεδα του 76% από 57% το 2010.
Σε ότι αφορά τα κορυφαία εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας (σε 5ψήφια ανάλυση και με εξαγωγές άνω των 200 εκατ. ευρώ), η λίστα του 2011 διαμορφώνεται ως εξής:
Σειρά κατάταξης 2011 | Σειρά κατάταξης 2010 | Περιγραφή προϊόντος | Αξία το 2011 (εκατ. ευρώ) |
1 | 1 | Ορυκτέλαια πετρελαίου | 6.366,2 |
2 | 6 | Πλάκες, ταινίες και φύλλα, από αργίλιο | 562,5 |
3 | 4 | Εμπιστευτικά προϊόντα | 530,1 |
4 | 2 | Φάρμακα | 475,6 |
5 | 3 | Ψάρια, νωπά ή διατηρημένα με απλή ψύξη | 452,6 |
6 | 14 | Ράβδοι από σίδηρο ή χάλυβες | 356,8 |
7 | 7 | Σωλήνες κάθε είδους | 340,8 |
8 | 8 | Λαχανικά, παρασκευασμένα ή διατηρημένα | 264,4 |
9 | 9 | Βερίκοκα, κεράσια και ροδάκινα | 251,2 |
10 | 5 | Βαμβάκι | 234,8 |
11 | 10 | Φέτα-κεφαλοτύρι | 234,2 |
12 | 12 | Είδη από γουνοδέρματα | 215,9 |
13 | 11 | Παρθένο ελαιόλαδο | 211,1 |
14 | 23 | Κράματα αργιλίου | 204,4 |
Πηγή: ΠΣΕ-ΚΕΕΜ
Σημαντικές ανακατατάξεις όμως προκύπτουν και στις κυριότερες αγορές προορισμού των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων. Η Ιταλία ξεπέρασε στην πρώτη θέση τη Γερμανία, ενώ αξιοσημείωτη άνοδο 3 θέσεων σημείωσε η γειτονική Τουρκία, εκτοπίζοντας από την τρίτη θέση της κατάταξης την Κύπρο.
Για μία ακόμη χρονιά συνεχίστηκε η αύξηση των Εφοδιασμών Πλοίων προς Τρίτες Χώρες, που διεθνώς υπολογίζεται ως ξεχωριστή αγορά στο διεθνές εμπόριο. Οι Εφοδιασμοί πλέον κατατάσσονται στην κορυφαία πεντάδα των αγορών προορισμού, πάνω από Βουλγαρία και ΗΠΑ, οι οποίες ακολουθούν, στην υπο-ομάδα των αγορών με εισαγωγές άνω του 1 δις ευρώ από την Ελλάδα.
Οι 10 πρώτες αγορές προορισμού των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων το 2011
Σειρά κατάταξης 2011 | Σειρά κατάταξης 2010 | Χώρα | Αξία |
1 | 2 | Ιταλία | 2.123,8 |
2 | 1 | Γερμανία | 1.763,5 |
3 | 6 | Τουρκία | 1.752,3 |
4 | 3 | Κύπρος | 1.367,7 |
5 | 13 | Εφοδιασμοί πλοίων με Τρίτες Χώρες | 1.348,6 |
6 | 4 | Βουλγαρία | 1.239,2 |
7 | 7 | Η Π Α | 1.191,8 |
8 | 5 | Ην. Βασίλειο | 890,6 |
9 | 8 | Γαλλία | 651,0 |
10 | 9 | Ρουμανία | 596,5 |
Στην κατάταξη των 100 πρώτων αγορών προορισμού για τα ελληνικά προϊόντα υπάρχουν 7 νέες είσοδοι: Τόγκο (απευθείας στην 61η θέση, με28,7 εκ.€), Αργεντινή (63η, με27,1 εκ.€), Νήσοι Φάλκλαντ (73η θέση, με17,4 εκ.€), Μπενίν (74η θέση, με16,4 εκ.€), Μπαγκλαντές (84η θέση, με8,6 εκ.€), Περού (94η θέση, με6,4 εκ.€) και Αγία Ελένη (98η θέση, με5,6 εκ.€). Αντίθετα, εκτός της κατάταξης των 100 πρώτων αγορών, βρέθηκαν χώρες όπως: Μπαχρέιν, Μπαχάμες, Καμερούν, Ουρουγουάη, Βιετνάμ, Φιλιππίνες και Σουρινάμ.
Η αξία των ελληνικών εξαγωγών στο 2011 αυξήθηκε κατά 37% (σε 22.451 εκ.€, έναντι 16.391,8 εκ.€ στο 2010). Η σημαντική ανοδική πορεία τους οφείλεται στη γενικευμένη αύξηση της αξίας των εξαγωγών προς όλες τις γεωγραφικές περιοχές κυρίως προς τον «ανεπτυγμένο κόσμο», αλλά και προς τις παραδοσιακά σημαντικότερες εξαγωγικές αγορές της χώρας μας.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εξαγωγών καταγράφονται σε ποσοστιαία βάση για χώρες όπως: το Ουζμπεκιστάν (1044%, στα μόλις 7,9 εκ.€), η Αργεντινή (645%), η Σιγκαπούρη (470,6%), η Γεωργία (434,1%), η Σ. Αραβία (145%), η Ν. Κορέα (143%), τα Ην. Αρ. Εμιράτα (123,9%), η Συρία (109,8%), η Τουρκία (104,2%), η Κίνα (81,9%), οι ΗΠΑ (81%), η Ουκρανία (75,7%), η Βραζιλία (72,4%), το Ισραήλ (67,1%) και η Αίγυπτος (65,9%).
Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές της Ελλάδας, μόλις σε 23 χώρες του κόσμου και συγκεκριμένα: Ιορδανία (-49,2%), Νίγηρας (-48%), Μπαχρέιν (-47%), Φιλιππίνες (-40%), Ισλανδία (-35,7%), Μεξικό (-32%), Μπαχάμες (-31%), Καζακστάν (-28%), Λιβύη (-23%), Αζερμπαϊτζάν (-18,3%), Ιράκ (-17,2%), Κατάρ (-16%), Ελβετία (-16%), Μαρόκο (-14,5%), Ινδία (-12,9%), Ιρλανδία (-11,2%), Λευκορωσία (-8,2%), Σουηδία (-6,2%), Λετονία (-4,6%), Νοτ. Αφρική (-4%), Ιαπωνία (-3,2%), Γερμανία (-2%) και Ρουμανία (-1%).Υπολογίζεται ότι η Ελλάδα διατηρεί εμπορικές σχέσεις συνολικά με 217 χώρες.
Οι εισαγωγές
Σε ότι αφορά τις εισαγωγές, η αξία τους το 2011 διαμορφώθηκε σε 43.272,6 εκ.€ έναντι 48.106,6 εκ.€ το 2010, παρουσιάζοντας υποχώρηση κατά 10%. Η υποχώρηση αυτή οφείλεται στη μείωση των εισαγωγών από τις περισσότερες γεωγραφικές περιοχές και κατά κύριο λόγο από τον ανεπτυγμένο κόσμο που καλύπτει περίπου το 60% των συνολικών εισαγωγών μας.
Αναλυτικότερα, οι ελληνικές εισαγωγές από τις 29 χώρες του ΟΟΣΑ μειώθηκαν κατά -13,9% (σε 24.469,9 εκ.€ από 28.412,5 εκ.€), από την ΕΕ(15) κατά -10,2% (σε 19.350,5 από 21.556,3 εκ.€), την ΕΕ (25) κατά -9,1% (σε 21.148,3 εκ.€ από 23.254,2 εκ.€) και την ΕΕ (27) κατά -7,7% (σε 22.779,4 εκ.€ από 24.667,3 εκ.€).
Μειωμένες επίσης ήταν οι εισαγωγές από τη Β.Αμερική κατά -28,1% (σε 941,5 εκ.€ από 1.309,8 εκ.€), τις υπόλοιπες χώρες ΟΟΣΑ κατά -13,8% (σε 1.851,5 εκ.€ από 2.146,9 εκ.€), τις άλλες ανεπτυγμένες χώρες κατά -36,7% (σε 386,9 εκ.€ από 611,2 εκ.€), την Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΕ) κατά -14,1% (σε 5.259,4 εκ.€ από 6.125,3 εκ.€), τις χώρες της Αφρικής κατά -2,7% (σε 122,4 εκ.€ από 125,9 εκ.€), τη Ν.Α.Ασία κατά -36,3% (σε 1.533,3 εκ.€ από 2.406,3 εκ.€), τη Λατινική Αμερική κατά -53% (σε 367 εκ.€ από 781 εκ.€) και την Κίνα κατά -12,2% (σε 2.525,3 εκ.€ από 2.875,7 εκ.€).
Αντίθετα, οι εισαγωγές αυξήθηκαν από τις χώρες της νέας διεύρυνσης της Ε.Ε. κατά 5,9% (σε 1.797,9 εκ.€ από 1.697,9 εκ.€), τα Βαλκάνια κατά 9,3% (σε 2.166 εκ.€ από 1.981 εκ.€), τη Μ. Ανατολή & Β.Αφρική κατά 6,2% (σε 5.745 από 5.409 εκ.€), την Ινδία κατά 25,2% (σε 545 εκ.€ από 436 εκ.€) και τις Λοιπές Χώρες κατά 5,6% (σε 681 εκ.€ από 645 εκ.€).
Από πλευράς εισαγόμενων προϊόντων, η σημαντικότερη υποχώρηση η οποία καθορίζει και τη συνολική μείωση τους το 2011 (κατά -10%), σημειώθηκε στα βιομηχανικά προϊόντα κατά -17,6% (στα 24.284 εκ.€ από 29.463 εκ.€), που συμμετέχουν με ποσοστό 56% στο σύνολο των ελληνικών εισαγωγών.
Αυξημένες (κατά 2,2%) ήταν οι εισαγωγές της τρίτης σε σημασία κατηγορίας προϊόντων, των αγροτικών προϊόντων (στα 5.917 εκ.€ έναντι 5.788 εκ.€ στο 2010, αλλά και οι μικρότερης αξίας εισαγωγές της κατηγορίας πρώτες ύλες κατά 20,4% (σε 1.434 εκ.€ από 1.191 εκ.€). Στα ίδια επίπεδα με το 2010 κυμάνθηκαν οι εισαγωγές της δεύτερης σε σημασία κατηγορίας προϊόντων, τα καύσιμα (στα 11.617 εκ.€).
Ενώ οι πολύ χαμηλές σε αξία εισαγωγές της κατηγορίας είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες μειώθηκαν κατά -39% (στα 21 εκ.€ από 34 εκ.€).
Η αύξηση της αξίας των εξαγωγών (37%) σε συνδυασμό με την υποχώρηση των εισαγωγών (-10%) είχε σαν αποτέλεσμα τη μείωση του εμπορικού ελλείμματος κατά 10,9 δις € (σε 20,8 δις € το 2011 έναντι 31,7 δις € το 2010), στα επίπεδα του 10% περίπου του ΑΕΠ.
- PSE_PROIONTA_100_sgmv8.xls (145 Λήψεις)
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr