Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Χθες το πρακτορείο «Reuters», μετέδωσε ότι εκπρόσωπος του υπουργείου πετρελαίου του Ιράν ανακοίνωσε ότι «σταμάτησαν ήδη οι εξαγωγές αργού σε βρετανικές και γαλλικές εταιρείες» σε αντίποινα των κυρώσεων της Δύσης προς τη Τεχεράνη.
Τι επιπτώσεις θα έχουν όλ' αυτά στις τιμές του πετρελαίου (ακόμη και αν δεν διακοπεί προς το παρόν η ροή προς την Ελλάδα) ; Μάλλον αρνητικές είναι η απάντηση.
Χωρίς να έχουν προλάβει να «ενσωματώσουν» τις εξελίξεις από τις νέες απειλές της Τεχεράνης, την Παρασκευή οι τιμές του πετρελαίου μπρεντ έκλεισαν στα 121 δολάρια το βαρέλι στο Λονδίνο, και στα 103 δολάρια (+ 1 δολάριο) στις ΗΠΑ, και το ερώτημα είναι πως θα αντιδράσουν σήμερα οι αγορές.
Τα επίπεδα των τιμών
Στην Ελλάδα, τα τελευταία στοιχεία του παρατηρητηρίου υγρών καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης «έδιναν» σαν μέση τιμή χώρας το 1,75 ευρώ / λίτρο, που όμως στην πράξη είναι υψηλότερη, αφού το Σαββατοκύριακο πολλοί πρατηριούχοι ειδοποιήθηκαν από τις εταιρείες τους να αλλάξουν τιμές (συν 1 με 2 λεπτά), για τις οποίες επρόκειτο να ενημερώσουν το σύστημα σήμερα.
Εν ολίγοις, σε λιγότερο από τρεις μήνες - από τα τέλη Νοεμβρίου μέχρι και σήμερα- η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έχει αυξηθεί πάνω από δέκα λεπτά το λίτρο, από τα 1,645 ευρώ στα 1,75 ευρώ, και ενώ η μέγιστη τιμή καταγράφεται στη Θεσσαλονίκη, στα 1,958 ευρώ, μια ανάσα από τα 2 ευρώ. Στο δε πετρέλαιο θέρμανσης η τιμή έχει ξεπεράσει το 1 ευρώ/ λίτρο πανελλαδικά, με ακριβότερο νομό την Αιτωλοακαρνανία (1,15 ευρώ), και μετά τις Κυκλάδες (1,13 ευρώ).
Σημειωτέον ότι στη βενζίνη η Ελλάδα παραμένει σταθερά (λόγω της εκτίναξης των φόρων) για πάνω από ενάμισι χρόνο μέσα στις δύο πρώτες θέσεις από πλευράς ακρίβειας στη λίστα των 27 εταίρων μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ποιοι ευθύνονται για τι τιμές
Ευθύνονται αποκλειστικά για το ράλι οι διεθνείς τιμές ; Ναι, απαντούν οι αρμόδιοι, και επικαλούνται τα αναλυτικά στοιχεία διαμόρφωσης των τιμών της βενζίνης, που δείχνουν ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους εταιρειών και πρατηριούχων βρίσκεται σταθερά το τελευταίο μήνα στα 9 λεπτά/ λίτρο.
Το υπ. Ανάπτυξης, για την όσο το δυνατό καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών, εξετάζει να αρχίσει να αναρτά σε καθημερινή βάση στην ιστοσελίδα του, το ποσοστό συμμετοχής κάθε κρίκου της αλυσίδας των πετρελαιοειδών (διυλιστήρια, εταιρείες, πρατήρια) στη διαμόρφωση της τελικής λιανικής τιμής, κίνηση πάντως που μέχρι σήμερα δεν έχει κάνει.
Η «θηλιά» των πιστώσεων...
Πόσο όμως υπαρκτός είναι ο κίνδυνος και νέων ανατιμήσεων ; Στη περίπτωση της Ελλάδας είναι πιο υπαρκτός απ' ότι σε κάθε άλλη χώρα της ΕΕ, εφόσον το Ιράν πραγματοποιήσει την απειλή του να διακόψει άμεσα -και για το σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών- τις εξαγωγές πετρελαίου.
Είναι απλώς θέμα πιστώσεων, χρόνου αποπληρωμής και όρων αγοράς του αργού από τα ελληνικά διυλιστήρια. Διότι ακόμη και αν η Σ. Αραβία τηρήσει την υπόσχεσή της και αυξήσει την παραγωγή της για να καλύψει το όποιο κενό προκληθεί στη παγκόσμια αγορά από μια απότομη διακοπή των ιρανικών εξαγωγών, είναι σίγουρο ότι τα ελληνικά διυλιστήρια δύσκολα θα βρουν παρόμοιες πιστωτικές διευκολύνσεις με αυτές που παρέχει το Ιράν.
Είναι πολύ πιθανός ο κίνδυνος αύξησης του κόστους προμήθειας για τα ελληνικά διυλιστήρια, και επομένως η μετακύλιση μέρους του στις τελικές τιμές των καυσίμων. Το πρόβλημα απασχολεί τη κυβέρνηση και σύμφωνα με πληροφορίες από το υπ. Ανάπτυξης γίνονται συντονισμένες κινήσεις προκειμένου να «ανοίξουν» για τα ελληνικά διυλιστήρια οδοί πρόσβασης σε τράπεζες του εξωτερικού.