Aυτό σημειώνεται σε υπόμνημα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, στο πλαίσιο των επαφών των κοινωνικών εταίρων, ενόψει της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, με τον Πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου, τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας κ. Αντ. Σαμαρά και τους αρχηγούς των κομμάτων.
Στην επιστολή αναφέρεται ότι η αναδιάρθρωση της πορείας της ελληνικής οικονομίας ''πρέπει να βασίζεται σε ρεαλιστικές ερμηνείες και όχι σε εξωγενή σχήματα που δεν ανταποκρίνονται στις εσωτερικές αναγκαιότητες. Οποιαδήποτε εξωγενής συνταγή πρέπει να τίθεται στη διαπραγμάτευση και να προσαρμόζεται στις πραγματικές ανάγκες της χώρας με τεκμηριωμένες προτάσεις''.
Η ΕΣΕΕ σημειώνει ότι όσο περνά ο καιρός όλο και περισσότεροι αρμόδιοι παράγοντες αντιλαμβάνονται όχι μόνο τη μεγάλη σημασία των ΜμΕ για την ελληνική οικονομία αλλά και τις δραματικές συνέπειες που θα έχει η παρακμή τους και οικονομικά και κοινωνικά και στο πλαίσιο αυτό επικροτεί τη συνεργασία που έχει ήδη δρομολογηθεί σε συνεργασία με το ΥΠΟΙΑΝ και τη Γ.Γ. Εμπορίου για τη δημιουργία του Παρατηρητηρίου Εμπορίου το οποίο θα μεριμνά για την καλύτερη δυνατή παρακολούθηση των δεδομένων σχετικά με το σύνολο του εμπορίου και θα επιτρέπει μία ολοκληρωμένη πληροφόρηση για όλους.
Επίσης, ζητάει το Συμβόλαιο Στήριξης των ΜΜΕ να υπογραφεί από όλους τους υπουργούς αλλά και να βρει όλους τους υπουργούς της Κυβέρνησης υποστηρικτές του.
Για το θέμα των αυξήσεων στις τιμές η ΕΣΕΕ σημειώνει ότι πρέπει να σταματήσει η δράση των καρτέλ στην αγορά μας, τονίζει ότι το εμπόριο απορρόφησε τις διαδοχικές αυξήσεις του ΦΠΑ ενώ προσθέτει ότι η αυθαίρετη σύνδεση της όξυνσης του ανταγωνισμού με την πτώση των ελληνικών περιθωρίων κέρδους στα λεγόμενα «κλειστά επαγγέλματα» κατά 15% απαιτεί περισσότερη προσοχή προς αποφυγή εσφαλμένων συμπερασμάτων, ενώ δεν τεκμηριώνεται ο τρόπος που οι διαρθρωτικές αλλαγές - μεταρρυθμίσεις θα επιφέρουν την πολυπόθητη μείωση των περιθωρίων κέρδους στα «κλειστά επαγγέλματα».
ΛΟΥΚΕΤΑ, ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΥΠΕΡΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ
Η ΕΣΕΕ αναφέρει ότι το ελληνικό εμπόριο έχει εισέλθει σε μία βαθιά ύφεση με αυξανόμενα «λουκέτα» και δραματικές μειώσεις στον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων και προσθέτει:
Οι αναφορές περί κανονιστικών ρυθμίσεων στο χώρο του λιανεμπορίου με πρόφαση την απελευθέρωση του κλάδου, μάλλον αγνοούν την πραγματικότητα. Τουναντίον, οι ανάγκη της κρατικής παρέμβασης σχετίζεται με την άναρχη και χωρίς σχέδιο εγκατάσταση πολυχώρων και πολυκαταστημάτων, τα οποία με το πρόσχημα της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης, στην πραγματικότητα συμβάλλουν σε αυξήσεις τιμών -βλ. τρόφιμα, εγκατάλειψη κέντρων των πόλεων με τα αυξανόμενα λουκέτα -αύξηση εγκληματικότητας, ρήξη της κοινωνικής συνοχής και απώλεια θέσεων εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΣΕΕ βρίσκεται σε διαδικασία ολοκλήρωσης του έργου «Πιλοτική ΓΕΩΒΑΣΗ - χωροθέτηση εμπορίου» όπου αποτυπώνονται οι επιπτώσεις από την αναδιάρθρωση του εμπορίου σε χωρικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο.
Παράλληλα, άποψη της ΕΣΕΕ είναι ότι καμία «φορο-επιδρομή» δεν πρόκειται να επιλύσει το αναπτυξιακό πρόβλημα που είναι και ο μόνος δρόμος για την έξοδο από την κρίση. Είναι απαραίτητη η άμεση ενεργοποίηση των Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και η διάχυση πόρων από τις τράπεζες προς την πραγματική οικονομία για να ενισχυθεί η ρευστότητα της αγοράς. Απαιτείται η επαναπροκύρηξη του τρίτου κύκλου του ΤΕΜΠΜΕ με τρόπο και προϋποθέσεις, ώστε να περάσει η ρευστότητα από τις τράπεζες στην αγορά.
Η αύξηση του ΦΠΑ είναι βέβαιο ότι θα επιφέρει περαιτέρω μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων, καθώς δεν είναι πλέον δυνατόν να απορροφηθεί από τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Ήδη, έχει καταγραφεί η αδυναμία είσπραξης του ΦΠΑ, καθώς εκατοντάδες επιχειρήσεις κλείνουν μαζικά ή αδυνατούν να καταβάλουν τον ΦΠΑ.
Αναλυτικά στις θέσεις της η ΕΣΕΕ αναφέρει:
Απασχόληση-Εργασιακές σχέσεις
Η ΕΣΕΕ αναφέρει ότι η απασχόληση στη χώρας μας συναρτάται άμεσα με τη βελτίωση των εργασιακών σχέσεων και τη βελτίωση κλίματος συνεννόησης μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων. Αντιθέτως, η γραφειοκρατία και οι κακές εργασιακές σχέσεις αποτελούν, ιδιαίτερα για το εμπόριο, το οποίο βασίζεται στο εργατικό δυναμικό, ανασταλτικό παράγοντα για τη διατήρηση θέσεων εργασίας, ιδίως σε περιόδους κρίσης.
Το εργατικό κόστος στην Ελλάδα επιβαρύνεται υπέρμετρα από τις αδικαιολόγητες και χωρίς ανταποδοτικότητα υψηλές κρατήσεις. Αποτέλεσμα είναι να έχουμε το υψηλότερο μη μισθολογικό κόστος της Ευρωζώνης, ενώ οι πραγματικοί μισθοί των εργαζομένων είναι χαμηλοί.
Επιθεώρηση Εργασίας
· Είναι απαραίτητη η άμεση απλούστευση και κωδικοποίηση της εργατικής νομοθεσίας.
· Οι γραφειοκρατικές καθυστερήσεις αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα της διατήρησης των θέσεων εργασίας και υπονομεύουν την υγιή επιχειρηματικότητα. Η μικρή εμπορική επιχείρηση δέχεται τεράστια πίεση από την απώλεια εργατοωρών για τη ρύθμιση διαδικαστικών θεμάτων στην Επιθεώρηση Εργασίας, στο ΙΚΑ, στον ΟΑΕΔ κ.λπ.
· Επείγει η εκπόνηση ενός ρεαλιστικού σχεδίου βελτίωσης της λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας, η ενοποίηση των ελέγχων και η αναβάθμιση του συμφιλιωτικού και συμβουλευτικού ρόλου της.
· Η μηχανοργάνωση και η ηλεκτρονική σύνδεση των υπηρεσιών με τις επιχειρήσεις καθώς και η κατάργηση άχρηστων διαδικασιών αποτελούν τον καλύτερο τρόπο για την πάταξη της αδήλωτης εργασίας και της εισφοροδιαφυγής, η οποία εν τέλει στρεβλώνει τον ανταγωνισμό και υποβαθμίζει τις υγιείς επιχειρήσεις.
Ο ρόλος του ΛΑΕΚ και η ανάγκη ενίσχυσης της αυτόνομης δράσης του
· Αντιμετώπιση του προβλήματος ρευστότητας του ΛΑΕΚ και απόδοσης των εισφορών από το ΙΚΑ. Απαιτείται άμεση επίλυση του θέματος και απόδοση των οφειλομένων από το ΙΚΑ.
· Αυτονόμηση της λειτουργίας του ΛΑΕΚ, προκειμένου να ανταποκριθεί στο σοβαρό ρόλο του, Οι Κοινωνικοί Εταίροι να αναλάβουν τη διαχείρισή του, αφού αυτοί είναι που αποφάσισαν την ίδρυσή του μέσω της ΕΓΣΣΕ.
Ασφαλιστικό
Καταρχήν, προέχει η διατήρηση και βιωσιμότητα του Δημόσιου και Κοινωνικού χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης και του αναδιανεμητικού συστήματος. Στη συνέχεια, τον πλέον σημαντικό ρόλο θα παίξει η λήψη μέτρων για την επιβίωση και ενδυνάμωση των ασφαλιστικών οργανισμών, προκειμένου αυτοί να συνεχίσουν να προσφέρουν το κοινωνικό τους έργο μέσα σε συνθήκες εξασφάλισης της βιωσιμότητάς τους. Στο πλαίσιο αυτό, συνεχής, σταθερή και επαρκής πρέπει να είναι η χρηματοδότηση του ΟΑΕΕ με συγκεκριμένο ποσοστό από τον κρατικό προϋπολογισμό. Άλλα σημεία αιχμής του ασφαλιστικού για τον εμπορικό κόσμο της χώρας είναι:
· Η επαναφορά των συνταξιούχων στο κλάδο υγείας του Οργανισμού, μέχρι την ενοποίηση των κλάδων υγείας όλων των Ταμείων σε ένα ενιαίο ασφαλιστικό οργανισμό υγείας.
· Η άμεση κατάργηση της ποινικής καταδίωξης των εμπόρων για οφειλές προς τον ΟΑΕΕ. Σε μία ευνομούμενη κοινωνία, δεν είναι νοητό να τιμωρείται ποινικά ένας επαγγελματίας για οφειλόμενες εισφορές που αφορούν τον ίδιο (και όχι τρίτα πρόσωπα, ως π.χ. οι εισφορές υπέρ τρίτων που αποδίδονται στο ΙΚΑ). Θεωρούμε ότι η αστική απαίτηση και η άμεση αναστολή της ασφαλιστικής κάλυψης συνιστούν επαρκείς κυρώσεις για τους οφειλέτες, πολλοί εκ των οποίων -ας μην ξεχνάμε- δεν αποδίδουν τις εισφορές τους όχι λόγω ιδιοτελούς υπαιτιότητας αλλά λόγω απόλυτης αδυναμίας, λόγω κρίσης και έλλειψης ρευστότητας.
· Η περαιτέρω διεύρυνση της ασφαλιστικής βάσης του ΟΑΕΕ και σε περιοχές κάτω των 2.000 κατοίκων (με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια).
· Η άμεση μηχανοργάνωση των Ταμείων για περιστολή των δαπανών και η ταχεία απονομή σύνταξης.
· Η ορθολογική αξιοποίηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας του ΟΑΕΕ, με σκοπό την ενίσχυση της αυτονομίας και βιωσιμότητάς του.
· Η επαναφορά του αιρετού της Διοίκησης του ΟΑΕΕ και η θεσμοθέτηση θέσεων Υποδιοικητών, ένας εκ των οποίων θα ορίζεται από τον κλάδο των Εμπόρων.
· Ποσοστό 50% επί των κρατήσεων υπέρ τρίτων, με το οποίο επιβαρύνονται οι έμποροι στις συναλλαγές τους να κατευθύνεται για την ενίσχυση του ΟΑΕΕ.
· Κατά την εκκαθάριση της πληρωμής των προμηθευτών του δημοσίου, να γίνεται διασταύρωση πιθανών οφειλών τους προς τα ασφαλιστικά ταμεία με αυτόματη παρακράτηση και απόδοσή τους στα αντίστοιχα ταμεία.
· Σύνδεση της μητρότητας με την γυναικεία επιχειρηματικότητα και εξομοίωση κάθε φύσης επιδομάτων τοκετού και λοχείας για τις γυναίκες ασφαλισμένες.
Φορολογία
Η υιοθέτηση αρχών σαφήνειας, απλούστευσης, διαφάνειας και διαχρονικότητας στο φορολογικό σύστημα αποτελούν τις προϋποθέσεις της αποτελεσματικότητάς του. Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε ότι χρειάζεται:
· Ένα ανταγωνιστικό φορολογικό πλαίσιο για τις μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, το οποίο θα βασίζεται σε ρεαλιστικούς φορολογικούς συντελεστές.
· Η κατάργηση των έκτακτων εισφορών.
· Η άμεση, συνεπής και συστηματική επιστροφή του ΦΠΑ προς τις επιχειρήσεις. Όπως το κράτος αξιώνει από τον πολίτη να είναι συνεπής προς τις υποχρεώσεις του, έτσι πρέπει και αυτό, κατ’ ακολουθία, να ανταποκρίνεται στις δικές του υποχρεώσεις προς τον πολίτη.
· Η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις, ώστε να ενισχυθεί το επενδυτικό περιβάλλον. Στον συγκεκριμένο τομέα, η χώρα μας υστερεί σημαντικά έναντι των γειτονικών χωρών.
· Μεγαλύτερα φορολογικά κίνητρα για τα αδιανέμητα κέρδη που επενδύονται στις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων που τηρούν.
· Η κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.
· Καθιέρωση του λογιστικού ως του μοναδικού τρόπου υπολογισμού των κερδών.
· Η άρση της υποχρέωσης δημοσίευσης των ισολογισμών για όλες τις επιχειρήσεις εκτός αυτών που είναι εισηγμένες στο ΧΑΑ, σε ημερήσιο οικονομικό και τοπικό τύπο με αντίστοιχη υποχρέωση των επιχειρήσεων να τον δημοσιεύουν στην εταιρική τους ιστοσελίδα ή εάν δεν υπάρχει, στην ιστοσελίδα του οικείου Ε. Σ. ή Επιμελητήριο.
· Η θέσπιση φορολογικών κινήτρων για τις συνεπείς φορολογικές συμπεριφορές.
· Η καθιέρωση ανεξάρτητου μηχανισμού για εξωδικαστική επίλυση φορολογικών διαφορών με διαιτητικά χαρακτηριστικά, ώστε να αποφεύγεται η χρονοβόρα και γραφειοκρατική σημερινή κατάσταση.
· Ορθολογική επικαιροποίηση και συγκεκριμενοποίηση των εκπιπτόμενων δαπανών των επιχειρήσεων, ώστε να εξασφαλίζεται διαφάνεια και σταθερό πλαίσιο κατά τους φορολογικούς ελέγχους.
· Σύσταση συμβουλευτικού οργάνου με συμμετοχή των εκπροσώπων των κοινωνικών εταίρων προκειμένου να εξετάζονται οι υψίστης σημασίας φορολογικές μεταβολές.
· Εκ νέου εισαγωγή της τμηματικής καταβολής του ΦΠΑ σε δόσεις.
· Δυνατότητα αυτοδίκαιου συμψηφισμού πιστωτικών και χρεωστικών ποσών ανεξαρτήτου φορολογικού αντικειμένου.
· Εφαρμογή μίας νέας αλλά και τελευταίας περαίωσης. Είναι επιβεβλημένο να γίνει μια νέα αρχή, καταργώντας λογικές και λάθη του παρελθόντος και καθιστώντας τις επιχειρήσεις ικανές να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Χρηματοδότηση -ρευστότητα
Για μία ορθολογική και αναπτυξιακά προσανατολισμένη χρηματοδότηση των εμπορικών επιχειρήσεων με μόνιμα χαρακτηριστικά, απαιτείται η υλοποίηση μέτρων αμέσου αποτελέσματος, όπως:
· Ένταξη στον νέο Επενδυτικό Νόμο των εμπορικών επιχειρήσεων ανεξαρτήτως μεγέθους επιχείρησης και ύψους επένδυσης.
· Άμεση επανεξέταση των πολιτικών ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων από το Τραπεζικό σύστημα.
· Υλοποίηση προγραμμάτων Τ.Ε.Μ.Π.Μ.Ε., με αποκλειστική στόχευση την ενίσχυση των επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας.
· Σύσταση μηχανισμού ελέγχου της χρηματοδοτικής πολιτικής των τραπεζών που συμμετέχουν σε προγράμματα (εθνικά και κοινοτικά) για την αντιμετώπιση της κρίσης, ώστε να εξαλειφθούν τα φαινόμενα εκμετάλλευσης της δεσπόζουσας θέσης του τραπεζικού συστήματος.
· Επιδότηση επιτοκίου για επενδυτικά δάνεια με κριτήριο τη διατήρηση ή και την αύξηση της απασχόλησης.
· Παροχή βοηθήματος, (ως πχ. η παρακράτηση ποσοστού 50% επί των κρατήσεων υπέρ τρίτων με το οποίο επιβαρύνονται οι έμποροι στις συναλλαγές τους), σε επιλεγμένες ασθενείς ομάδες πληθυσμού. Το βοήθημα θα παρέχεται σε επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, από τις οποίες ο επιδοτούμενος θα μπορεί να πραγματοποιεί αγορές (κατά τα πρότυπα του κοινωνικού τουρισμού).
Θεσμοθέτηση ομολογιακού δανείου μικρομεσαίων επιχειρήσεων με στόχο τη διαχείριση του συσσωρευμένου χρέους τους και σκοπό τη χρονική επιμήκυνση του, με ευνοϊκούς όρους και με την παροχή κρατικής εγγύησης.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr