Στη περίπτωση της βενζίνης, ο μέσος όρος της τιμής της εκτινάσσεται στα… 1,60 ευρώ, γεγονός που μεταφράζεται σε άνοδο 15 ολόκληρων λεπτών από τα 1,446 ευρώ της τελευταίας επίσημης τιμοληψίας του υπ. Περιβάλλοντος, και σε εκτίναξη της Ελλάδας στη πρώτη θέση της λίστας, από πλευράς ακρίβειας, της Ε. Ένωσης. Δηλαδή στις εθνικές οδούς και στους παραδοσιακά ακριβούς νομούς, η βενζίνη θα φτάνει να πωλείται ακόμη και προς... 1,80 ευρώ, δεδομένων των αδικαιολόγητων αποκλίσεων που παραδοσιακά υπάρχουν στην ελληνική αγορά.
Τσιγάρα: Στα 5 ευρώ το πακέτο
Στα τσιγάρα πάλι, από τα 3,80 ευρώ το πακέτο που κοστίζουν σήμερα οι ακριβότερες ξένες μάρκες, πρόκειται να φτάσουν σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, στα 4,20- 4,40 ευρώ γύρω στον Ιούνιο, και στα... 5,20- 5,40 ευρώ στο δίμηνο Ιουλίου- Αυγούστου. Κι αυτό, διότι το δεύτερο κύμα αύξησης του ειδικού φόρου (εκείνο του Μαρτίου) πρόκειται να μετακυλισθεί στη λιανική γύρω στον Ιούνιο - δυνατότητα που δίνει ο νόμος στις καπνιοβιομηχανίες μέχρι να εξαντλήσουν τα αποθέματά τους - ενώ κατ' αντιστοιχία το τρίτο κύμα αύξησης, αυτό δηλαδή που ανακοινώθηκε χθες, υπολογίζεται να έχει "περάσει" το αργότερο μέσα στον Αύγουστο. Μετά από αυτό, η φορολογία στα τσιγάρα αυξάνεται μεταξύ 0,80- 1 ευρώ, αναλόγως την τιμή τους, ενώ στο 1 ευρώ επιπλέον υπολογίζεται και ο φόρος ανά φιάλη στα αλκοολούχα ποτά.
Ο λογαριασμός
Τι σημαίνουν όλα τα παραπάνω; Επιπλέον κόστος 500 περίπου ευρώ το χρόνο για έναν Έλληνα οδηγό που διανύει με αυτοκίνητο 1.400 κυβικών, απόσταση 13.000 χλμ το χρόνο, και άλλα 570 ευρώ εφόσον είναι καπνιστής και καταναλώνει ένα πακέτο τσιγάρων ημερησίως, μιας από τις ακριβότερες ξένες μάρκες.
Η ώρα της «σύγκλισης»
Μέχρι και πριν από τη τελευταία αύξηση των φόρων, η Ελλάδα κατείχε την 4η θέση στην ευρωπαϊκή λίστα με τις πιο υψηλές τιμές στη βενζίνη. Μετά από αυτήν, περνάει στην ... 1η θέση, αφήνοντας πίσω της ακόμη και την παραδοσιακά πιο ακριβή στην Ε.Ε. (επίσης λόγω φόρων), Ολλανδία. Με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Δελτίου Τιμών Καυσίμων (Europa Oil bulletin), στις 23 Απριλίου ο μέσος όρος τιμής βενζίνης στην Ολλανδία ήταν 1,589 ευρώ, έναντι των 1,60 ευρώ που θα είναι πλέον στην Ελλάδα. Πως προκύπτουν τα 1,60 ευρώ : Αθροίζοντας στην τιμή διυλιστηρίου που έχει κάνει άλμα την τελευταία εβδομάδα (0,492 ευρώ), την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, και του ΦΠΑ, μαζί με τα υπόλοιπα τέλη, καθώς επίσης το μέσον όρο των περιθωρίων κέρδους στη χονδρική (0,06 ευρώ) και στη λιανική (0,10 ευρώ).
Το άλμα των φθηνών τσιγάρων
Στα τσιγάρα, ανάλογες αυξήσεις με τις ακριβές μάρκες, αναμένεται να εμφανισθούν τόσο στα φθηνά, όσο και στα μεσαία από πλευράς κόστους ελληνικά, ως επί τω πλείστον, σήματα. Από τα 2,50 ευρώ τα πολύ φθηνά, θα φτάσουν στα 2,80 τον Ιούνιο και στα 3,60 ευρώ τον Ιούλιο, ενώ στα μεσαίου κόστους, οι τιμές αναμένεται αντίστοιχα να αυξηθούν από τα 2,80 σήμερα, στα 3,20 και στα 4,10 ευρώ. Μετά από τα απανωτά αυτά κύματα αυξήσεων, οι φόροι στα τσιγάρα, από το 80,4% της τελικής τους τιμής- ένα από τα υψηλότερα ούτως ή άλλως ποσοστά πανευρωπαϊκά- θα αντιστοιχούν από τον Ιούλιο στο 88% της λιανικής τους τιμής ! Ακόμη και στη Βρετανία όπου η πιο δημοφιλής μάρκα τσιγάρων κοστίζει γύρω στις 6,3 λίρες (7,2 ευρώ) οι φόροι αντιστοιχούν στο 77%, είναι χαμηλότεροι δηλαδή των ελληνικών.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr