Αν και οι εκπτώσεις διεγείρουν τους καταναλωτές με τις μειωμένες τιμές προϊόντων, οι οποίες μερικές φορές αγγίζουν και τις τιμές κόστους, εκείνοι οφείλουν να είναι προσεκτικοί, να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους, αλλά και να θέτουν τα όριά τους ανάλογα με τις οικονομικές τους δυνατότητες, τις ανάγκες αλλά και τις επιθυμίες τους.
''Εκπτώσεις στις τιμές δεν σημαίνει και εκπτώσεις στην ποιότητα και στην ασφάλεια,'' επισημαίνει ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή, Γιάννης Οικονόμου, σε σχετική ανακοίνωσή του.
Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών αλλά και η Ένωση Καταναλωτών προειδοποιούν και ενημερώνουν τους καταναλωτές για τους 'κινδύνους' που κρύβουν οι εκπτώσεις.
1. Οι καταναλωτές οφείλουν να διαχωρίζουν τις εκπτώσεις από τις προσφορές. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν, για τα οποία η έκπτωση είναι συνήθως χαμηλή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά είδη παρωχημένης εποχής.
2. Τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν κατά την περίοδο των εκπτώσεων μπορούν να αλλαχθούν. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή, πριν την αγορά, με ανάλογη πινακίδα.
3. Υποχρεωτική θεωρείται η αναγραφή της τιμής που ίσχυε πριν τις εκπτώσεις και αυτής που προκύπτει από την έκπτωση. Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές μπορούν να προσδιορίσουν τη διαφορά της τιμής, είτε από τις δύο αναγραφόμενες στο προϊόν τιμές, είτε από το ποσοστό της έκπτωσης, το οποίο αναγράφεται δίπλα στην τιμή που ίσχυε πριν την έκπτωση. Αξίζει να σημειωθεί πως το ποσοστό της έκπτωσης πρέπει να αναγράφεται στο καρτελάκι κάθε προϊόντος και όχι σαν συνολικό ποσοστό στις βιτρίνες των καταστημάτων.
4. Οι καταναλωτές δεν πρέπει να επηρεαζόνται από τις διαφημίσεις. Οι ωραιοποιημένες εικόνες των εμπορευμάτων μπορούν να εξαπατήσουν.
5. Ο έλεγχος της αγοράς, πριν και κατά την διάρκεια των εκπτώσεων, αποβαίνει χρήσιμος για τους καταναλωτές, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών των προϊόντων, καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται, ως τιμή, πριν την έκπτωση, είναι πραγματικό και όχι πλασματικό.
6. Χρήσιμος, αν όχι απαραίτητος, αποβαίνει ο προγραμματισμός των αγορών, καθώς οι περισσότεροι καταναλωτές πέφτουν θύματα της υπερκατανάλωσης. Βασικό κρίτηριο μίας αγοράς ενός προϊόντος οφείλει να είναι η πραγματική ανάγκη απόκτησής του.
7. Η σύγκριση των τιμών και της ποιότητας των προϊόντων είναι πλέον επιτακτική, αφού τα 'δήθεν' υψηλά ποσοστά εκπτώσεων μπορούν να παραπλανήσουν τους καταναλωτές.
8. Οι ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης στις βιτρίνες των καταστημάτων αποτελούν ένα συνηθισμένο κίνδυνο για τους καταναλωτές, καθώς τα ποσοστά της έκπτωσης αφορούν καθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων και όχι όλο το εμπόρευμα του καταστήματος.
9. Σε περίπτωση που η αγορά πραγματοποιείται μέσω πιστωτικής ή μέσω δόσεων, οι καταναλωτές πρέπει να προσέξουν κάθε λεπτομέρεια, για τους όρους, που διέπουν αυτή τη συναλλαγή. Να ελέγχουν πάντα την τελική τιμή του προϊόντος, το ποσό αλλά και τον αριθμό των δόσεων, το συνολικό επιτόκιο (ΣΕΠΠΕ) και τις τυχόν άλλες επιβαρύνσεις. Η τιμή των προϊόντων δεν πρέπει να αυξάνεται αν πληρωθούν με πιστωτική κάρτα.
10. Οι καταναλωτές οφείλουν να ζητούν πάντοτε τη νόμιμη απόδειξη πληρωμής, την εγγύηση αλλά και τις οδηγίες χρήσης που μπορεί να συνοδεύουν το προϊόν. Σημειώνεται ότι η απόδειξη είναι απαραίτητη σε περίπτωση που παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα στο προϊόν που αγοράστηκε. Ακόμη, οι οδηγίες χρήσης ενός προϊόντος οφείλουν να είναι στην ελληνική γλώσσα.
11. Η ποιότητα και η προέλευση του είδους του προϊόντος πρέπει να ελέγχεται από τους καταναλωτές. Σύμφωνα με το ν. 2251/94 άρθρο 1, ο πωλητής οφείλει να παρέχει κάθε πληροφορία, σχετική με το προς πώληση προϊόν.
12. Ο συνωστισμός και οι ώρες αιχμής είναι καλύτερο να αποφεύγονται.
Σημειώνεται ότι κατ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr