Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
- Επιπλα (μια ιδιαίτερη κατηγορία αποτελούν τα έπιπλα κουζίνας και μπάνιου).
- Διάφορα μικρά αντικείμενα οικιακού εξοπλισμού (χρηστικά είδη κ.ά.), που κατηγοριοποιούνται σε είδη κουζίνας, επιτραπέζια αντικείμενα και διάφορα διακοσμητικά και είδη δώρων.
- Λευκά είδη (υφάσματα επιπλώσεων, κουρτίνες, σεντόνια, κουβέρτες, παπλώματα, πετσέτες κλπ).
- Στρώματα.
- Μοκέτες και χαλιά.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε πρόσφατη μελέτη της Hellastat Α.Ε. (www.hellastat.eu) ο υποκλάδος παραγωγής και εμπορίου μικρών αντικειμένων οικιακού εξοπλισμού γνωρίζει τα τελευταία χρόνια σημαντική άνθηση, καθώς ευνοήθηκε από μια σειρά παραγόντων όπως:
η αύξηση των μονομελών νοικοκυριών,
η άνοδος της οικονομικής δραστηριότητας,
η δημιουργία νέων νοικοκυριών από αλλοδαπούς,
η σημαντική επέκταση της καταναλωτικής πίστης,
η βελτίωση της σχέσης κόστους / αξίας με την είσοδο διεθνών αλυσίδων στην ελληνική αγορά, παράλληλα με την άνθηση των εισαγωγών φθηνών κινεζικών προϊόντων,
η ενίσχυση της τάσης για διασκέδαση στο σπίτι.
Στην ανάπτυξη του κλάδου καθοριστικό ρόλο είχε η διάδοση του θεσμού του franchise, καθώς πλέον λειτουργούν 29 αλυσίδες, οι περισσότερες από τις οποίες είναι ελληνικών συμφερόντων. Συνολικά, διαχειρίζονται περισσότερα από 700 σημεία πώλησης: 390 περίπου καταστήματα franchise, 144 εταιρικά καταστήματα και 115 shops in shop.
Σημειώνεται ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ειδών που διακινούν τα καταστήματα της αγοράς προέρχονται από εισαγωγές, καθώς δεν υπάρχει σημαντική εγχώρια παραγωγική δραστηριότητα. Σημαντικό μέρος των εισαγόμενων προϊόντων προέρχονται από ασιατικές χώρες, λόγω των ιδιαίτερα ανταγωνιστικών τιμών.
Τα κανάλια διανομής της αγοράς αποτελούνται από:
παραδοσιακά - συνοικιακά καταστήματα υαλικών,
επώνυμες αλυσίδες καταστημάτων,
μεγάλα καταστήματα οικιακού εξοπλισμού,
μεγάλα καταστήματα γενικών πωλήσεων,
υπαίθριες αγορές και μικροπωλητές,
super markets.
Οι αλυσίδες καταστημάτων και τα super markets εμφανίζουν τη μεγαλύτερη γεωγραφική εξάπλωση, εντείνοντας έτσι το ανταγωνιστικό περιβάλλον της αγοράς. Επίσης, δραστηριοποιούνται επιχειρήσεις από τον ευρύτερο τομέα του οικιακού εξοπλισμού (π.χ. εταιρείες λιανικής εμπορίας επίπλων ή λευκών ειδών που έχουν συγχρόνως και τμήματα χρηστικών αντικειμένων).
Προβλήματα - Προοπτικές
Σύμφωνα με εκπρόσωπους των επιχειρήσεων του κλάδου με τους οποίους συνεργάστηκε η Hellastat για την εκπόνηση της μελέτης, ο κλάδος αντιμετωπίζει ορισμένα προβλήματα τα οποία συνοπτικά αφορούν στα εξής:
- φθίνουσες πωλήσεις για τις μικρότερες επιχειρήσεις, εξαιτίας του έντονου ανταγωνισμού από super market, υπαίθριες αγορές, μεγάλες αλυσίδες. Ενδεικτικό είναι ότι οι πωλήσεις των καταστημάτων ΙΚΕΑ (με το νέο κατάστημα στην Αττική και προσφορά του συνόλου των προϊόντων του κλάδου επίπλου & οικιακού εξοπλισμού) παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων κατά τη διάρκεια του 2008 της τάξης του 32,4%.
- αρνητικό εξωτερικό περιβάλλον, καθώς οι ρυθμοί ανάπτυξης της οικονομίας υποχωρούν, το διαθέσιμο εισόδημα περιορίζεται και η καταναλωτική πίστη αναπτύσσεται με σαφώς βραδύτερους ρυθμούς,
- η οικοδομική δραστηριότητα περιορίζεται,
- η κακή οικονομική συγκυρία ενδέχεται να καθυστερήσει την απόφαση των νέων να δημιουργήσουν τα δικά τους νοικοκυριά.
Οσον αφορά στις προοπτικές του κλάδου, στη μελέτη της Hellastat αναφέρονται τα εξής:
- η αγορά horeca (ξενοδοχεία, εστιατόρια και καφετέριες) εμφανίζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης για την παραγωγή και το χονδρικό εμπόριο στον κλάδο. Κύριος οδηγός ωστόσο θα είναι η τουριστική κίνηση τα επόμενα 2 έτη, καθώς η παγκόσμια οικονομική κρίση εκτιμάται ότι θα πλήξει το σύνολο της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς.
- Η ανάπτυξη μεγάλων εμπορικών κέντρων προσφέρει ένα νέο κανάλι διανομής και άμεσης επαφής με τον πελάτη για τις επιχειρήσεις του κλάδου, καθώς πλέον παρέχεται η δυνατότητα για δημιουργία shop in shop. Η τάση αυτή αναμένεται να επικρατήσει και στο άμεσο μέλλον, καθώς ο συγκεκριμένος τομέας real estate βρίσ