Αισιόδοξοι παρά απαισιόδοξοι, ωστόσο, δηλώνουν επώνυμοι παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι τοποθετούν την λήξη της κρίσης νωρίτερα από το πρώτο εξάμηνο του νέου έτους. Όπως υποστηρίζει ο Πρόεδρος του ομίλου Ιασώ, Γιάννης Ζολώτας οι επιχειρήσεις που θα καταφέρουν να μαζέψουν τα κόστη τους, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει και απαραίτητα περικοπές σε νευραλγικούς τομείς όπως το προσωπικό που είναι η ραχοκοκαλιά μιας εταιρείας θα μπορέσουν να βγουν εύκολα από την κρίση. Πολλές φορές συνεχίζει, εμείς οι ίδιοι με τις πράξεις μας προκαλούμε τις κρίσεις. Ως εκπρόσωπος του ομίλου, ο ίδιος δηλώνει ότι στα άμεσα πλάνα δεν υπάρχει σχεδιασμός για περιορισμό του προσωπικού, κάτι το οποίο δεν μπορεί και να γίνει λόγω του αντικειμένου που υπηρετεί η εισηγμένη και οι θυγατρικές της. Aπό την άλλη σημειώνει ο ίδιος, η κρίση δεν θα επιτρέψει στις περισσότερες επιχειρήσεις μεταξύ των οποίων και στο Ιασώ να προχωρήσουν σε αύξηση των τιμολογίων τους, το οποίο θα είναι εις βάρος τους αλλά δεν μπορεί να γίνει και διαφορετικά. Και ολοκληρώνει «το 2009 θα είναι μία δύσκολη χρονιά για όλους και γι αυτό θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι».
Ευκαιρίες μέσα στην κρίση, όπως επί παραδείγματι στην αγορά ή μίσθωση ελκυστικών ακινήτων αναγνωρίζει ο Αλέξης Σγουμπόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στην Βenetton. Οπως αναφέρει το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η αγορά δεν είναι η κακή ψυχολογία του καταναλωτή, αλλά το ότι οι τράπεζες έχουν κλείσει τις στρόφιγγες του δανεισμού. Γεγονός που αποτρέπει τις επιχειρήσεις από την χάραξη μιας επιθετικής ανάπτυξης.Κατ άλλα ο ίδιος πιστεύει ότι οι επιχειρήσεις που έχουν μία υγιή βάση ανάπτυξης, περιορισμένες δανειακές υποχρεώσεις και έχουν πετύχει σωστή διαχείριση των εξόδων τους θα είναι αυτές που θα πληγούν λιγότερο από την κρίση.
’μεση αποκλιμάκωση της κρίσης αναμένει και ο Γιώργος Γκόνος, γενικός διευθυντής της McCain Hellas για την Ελλάδα και τα Βαλκάνια. Ο ίδιος πιστεύει ότι η ελληνική αγορά θα βρεθεί άμεσα σε τροχιά ανάκαμψης και η πραγματική οικονομία θα έχει ξεκολλήσει μέχρι το Μάρτιο. Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό δεν σημαίνει ότι το 2009 δεν θα υπάρξουν άλλοι κλυδωνισμοί. Απλώς, συνεχίζει η αίσθηση και τα μηνύματα είναι το 2009 θα εξελιχθεί σε καλύτερη χρονιά από αυτή του 2008.
Στα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2009 τοποθετεί επώνυμος παράγοντας του οργανωμένου λιανεμπορίου την λήξη της κρίσης.Όπως υποστηρίζει ο ίδιος, μολονότι τα τρόφιμα θεωρούνται αμυντικά στις κρίσεις, χτυπήθηκαν και αυτά βλέποντας απώλειες στις πωλήσεις τους ακόμη και μέσα στην περίοδο των εορτών. Με δεδομένη την άσχημη ψυχολογία των καταναλωτών που αισθάνονται ανασφάλεια και αβεβαιότητα για το οικονομικό τους μέλλον, η ίδια πηγή, προβλέπει ότι το πρώτο εξάμηνο του 2009 θα είναι πτωτικό για τις περισσότερες επιχειρήσεις. Αυτό το διάστημα θα είναι και το πιο κρίσιμο, καθώς οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι προσεκτικές στις κινήσεις τους, να αποφεύγουν απρόσεκτες κινήσεις και βεβαίως να διατηρούν στην άκρη επαρκή ρευστό.
Δ. Καραγιαννοπούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr