Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Αυτό είναι το κυρίαρχο μήνυμα που προκύπτει από δύο ανεξάρτητες έρευνες που διενήργησε η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA) στο πλαίσιο της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προχωρήσει στη χάραξη μια νέας ευρωπαϊκής ναυτιλιακής πολιτικής.
Η μια έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Deloitte και η δεύτερη από την CE Delft. Αυτές οι δύο έρευνες καταγράφουν το οικονομικό αποτύπωμα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στην ευρωπαϊκή οικονομία, όσο και την ασφάλεια που προσφέρει στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Με συνολικό κύκλο εργασιών που φτάνει τα 127,8 δισεκατομμύρια ευρώ, η ευρωπαϊκή ναυτιλία έχει συνολική οικονομική επίδραση 183,4 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ παράλληλα παρέχει 1,4 εκατομμύρια θέσεις εργασίας.
Ο ευρωπαϊκός στόλος κατέχει το 35% της παγκόσμιας χωρητικότητας (περίπου 556 εκατομμύρια gross tonnage (GT)), ενώ η αξία των εξαγωγών και εισαγωγών της Ε.Ε. μέσω θαλάσσης αγγίζει το 76%.
Το 88% του πετρελαίου και το 40% του φυσικού αερίου που εισάγονται στην Ε.Ε. μεταφέρονται δια θαλάσσης, με την ευρωπαϊκή ναυτιλία να κατέχει το 33% των δεξαμενόπλοιων και το 25% των πλοίων μεταφοράς LNG παγκοσμίως.
Παρά την ισχυρή ανάπτυξή του, ο ευρωπαϊκός στόλος μειώνει τη συμμετοχή του στην παγκόσμια αγορά, με την παρουσία του να υποχωρεί από το 38,5% το 2018 στο 35,4% το 2023. Παρ' όλα αυτά, η σημασία της ναυτιλίας για την Ε.Ε. είναι αδιαμφισβήτητη, καθώς συνιστά το βασικό μοχλό για τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας και της εμπορικής ροής.
Η μελέτη της Deloitte τονίζει τη στρατηγική σημασία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας ως γεωπολιτικό πλεονέκτημα, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει την ανάγκη για ενίσχυση των επενδύσεων σε καθαρές τεχνολογίες και καύσιμα, καθώς και για μείωση της γραφειοκρατίας και της πολυπλοκότητας του κανονιστικού πλαισίου.
Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές (ECSA) εκφράζουν ανησυχία για την αυξανόμενη διεθνή ανταγωνιστικότητα, καλώντας για προσαρμογή των πολιτικών και ενίσχυση της καινοτομίας στον τομέα της ναυτιλίας, ώστε η Ε.Ε. να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της.
Η ευρωπαϊκή ναυτιλία συνεχίζει να είναι η καρδιά της Ε.Ε., εξασφαλίζοντας την ενεργειακή ασφάλεια, τη σταθερότητα των εμπορικών ροών και την εφοδιαστική ασφάλεια σε έναν κόσμο γεμάτο προκλήσεις και γεωπολιτική αστάθεια.
Γιώργος Σ. Σκορδίλης
Στα συνημμένα στο τέλος του κειμένου οι δύο έρευνες