Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Σύμφωνα με έκθεση της Intermodal, «το βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί κατά 22% σε ετήσια βάση, σε όρους gross tonnage (GT). Τα containerships αντιπροσωπεύουν το 24% των παραγγελιών, τα LNG carriers το 19% (με υψηλούς δείκτες παραγγελιών προς υπάρχοντα στόλο, στο 27% και 48% αντίστοιχα), ενώ ακολουθούν τα bulk carriers και τα tankers, με μερίδιο 18% έκαστο».
Η Ανατολική Ασία παραμένει η αδιαμφισβήτητη δύναμη της ναυπηγικής, με την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα να κατέχουν πάνω από το 90% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών — με την Κίνα μόνη της να συγκεντρώνει το 62% των νέων παραγγελιών. Στην Ευρώπη, η Ιταλία ξεχωρίζει, σημειώνοντας αύξηση 67% στο βιβλίο παραγγελιών του 2025, λόγω κυρίως των συμβολαίων για κρουαζιερόπλοια στα ναυπηγεία της Fincantieri.
Το Βιετνάμ, καταλαμβάνοντας την πέμπτη θέση, παρουσιάζει εντυπωσιακή ανάπτυξη. Το 2024, τα ναυπηγεία του αύξησαν την παραγωγή τους σε όρους GT κατά 40% σε σύγκριση με το 2023 και 61% σε σχέση με το 2022. Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών των 2,82 εκατ. GT μεταφράζεται σε ετήσια αύξηση 29% και συνολική άνοδο 148% από το 2022.
Η βιετναμέζικη ναυπηγική βιομηχανία επωφελείται από τη στρατηγική γεωγραφική της θέση, τη μεγάλη ακτογραμμή, το χαμηλό κόστος εργασίας και τη στήριξη της κυβέρνησης, η οποία προωθεί την εκσυγχρόνιση και την «πράσινη» μετάβαση των υποδομών, προσφέροντας παράλληλα κίνητρα σε ξένους επενδυτές. Επιπλέον, η ίδρυση ναυπηγείων από κολοσσούς όπως η Hyundai HI και η Damen Shipyards έχει συμβάλει καταλυτικά στην ανάπτυξη του κλάδου.
Στις ΗΠΑ, αν και το βιβλίο παραγγελιών αντιπροσωπεύει ένα μικρό κλάσμα του συνόλου — μόλις 52 μονάδες, συνολικής χωρητικότητας 245.000 GT, αποτελούμενες κυρίως από ρυμουλκά και επιβατηγά/κρουαζιερόπλοια — η χώρα δείχνει να έχει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης. Αυτό οφείλεται στις ισχυρές επενδυτικές δυνατότητες, τις διεθνείς συνεργασίες, την εξειδίκευση στις στρατιωτικές ναυπηγήσεις και τη χρήση αιχμής τεχνολογιών, σε συνδυασμό με τη σαφή κυβερνητική δέσμευση για ενίσχυση της εθνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Οι εξελίξεις στη ναυπηγική αγορά αναμένεται να τραβήξουν τα φώτα της δημοσιότητας τα επόμενα χρόνια.
Όπως αναφέρει η Intermodal, «ενώ η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία παραμένουν οι κυρίαρχες δυνάμεις, οι ΗΠΑ, το Βιετνάμ και η Ινδία αναδύονται ως νέοι παίκτες, έτοιμοι να αμφισβητήσουν το status quo και να ενισχύσουν την παρουσία τους στην αγορά».
Κυρώσεις ΗΠΑ: Πιθανές επιπτώσεις στη ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας
Η Κίνα, ως ο μεγαλύτερος ναυπηγός παγκοσμίως, κατέχει σημαντικά μερίδια αγοράς σε bulk carriers, tankers και containerships. Το 2023, η Κίνα είχε το 66,4% των νέων παραγγελιών bulk carriers, το 61,8% των tankers και το 68,5% των containerships.
Με ένα τόσο μεγάλο μερίδιο αγοράς, οι προτεινόμενες κυρώσεις θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη ζήτηση για κινεζικής ναυπήγησης πλοία, προκαλώντας πιθανή επιβράδυνση στη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας.
Οι κυρώσεις των ΗΠΑ ενδέχεται να οδηγήσουν σε αυξήσεις κόστους στις θαλάσσιες μεταφορές, πιέσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες και πιθανές πληθωριστικές συνέπειες στις διεθνείς αγορές.
Ωστόσο, η ακριβής επίδραση αυτών των μέτρων θα εξαρτηθεί από την αντίδραση της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας και την ικανότητα της Κίνας να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες.
Γιώργος Σ. Σκορδίλης