Η απεργία απειλεί να διαταράξει περίπου τα μισά από τα εμπορεύματα που εισέρχονται και εξέρχονται από τη χώρα μέσω των θαλάσσιων μεταφορών. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η απεργία μπορεί να κοστίσει στην οικονομία αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια την ημέρα. Φοβούνται εμπλοκές στον εφοδιασμό και υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές.
Η στάση εργασίας προέκυψε από την αποτυχία των διαπραγματεύσεων για μια νέα συλλογική σύμβαση μεταξύ της Ναυτιλιακής Συμμαχίας των Ηνωμένων Πολιτειών (USMX) και της Διεθνούς Ένωσης Λιμενεργατών (ILA), η οποία εκπροσωπεί περίπου 45.000 εργαζόμενους σε 36 λιμάνια στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και στον Κόλπο του Μεξικού. Προηγουμένως, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του συνδικάτου και των εργοδοτών είχαν φτάσει σε αδιέξοδο. Ο πρόεδρος της ILA Harold Daggett δήλωσε: «Είμαστε έτοιμοι να αγωνιστούμε και να απεργήσουμε όσο χρειαστεί για να πετύχουμε τους μισθούς και την προστασία από την αυτοματοποίηση που αξίζουν τα μέλη της ILA».
Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδουν διεθνή μέσα, η απεργία στα λιμάνια ξεκίνησε λίγο μετά τα μεσάνυχτα (τοπική ώρα) μετά τη λήξη της σύμβασης εργασίας των μελών του συνδικάτου το βράδυ της Τρίτης μετά από έξι χρόνια. Υπό την πίεση της κυβέρνησης Μπάιντεν, οι λιμενικοί αύξησαν την προσφορά μισθού τους από 40% σε 50% για έξι χρόνια. Ωστόσο, η ILA απέρριψε την προσφορά. Οι διαπραγματεύσεις έχουν ανασταλεί από τότε.
Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, το συνδικάτο ζητά αύξηση του εισοδήματος κατά 77% σε διάστημα έξι ετών, επικαλούμενο τα δισεκατομμύρια κέρδη της ναυτιλιακής βιομηχανίας εμπορευματοκιβωτίων. Ένα άλλο βασικό αίτημα είναι τα μέτρα προστασίας από την αυτοματοποίηση, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια θέσεων εργασίας.
Η απεργία είναι η πρώτη απεργία της ILA σε όλη την ακτή από το 1977 και ο βαθμός στον οποίο θα επηρεάσει την οικονομία των ΗΠΑ και τελικά θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών εξαρτάται καθοριστικά από το πόσο θα διαρκέσει. Εξάλλου, ακόμη και μια βραχυπρόθεσμη στάση εργασίας θα διαταράξει τη ναυτιλιακή κίνηση και θα καθυστερήσει τις αλυσίδες εφοδιασμού για εβδομάδες.
Ορισμένοι αναλυτές του κλάδου προειδοποιούν, επομένως, ότι ακόμη και μια απεργία μόλις μιας εβδομάδας θα μπλοκάρει τα πλοία για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγάλες καθυστερήσεις στις μεταφορές, τρώγοντας τη χωρητικότητα και ανεβάζοντας τις τιμές των ναύλων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr