Όπως αναφέρει σε δήλωσή της η Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) Μαρία Δεληγιάννη, «κατανοούμε την επιθυμία της Ελληνικής Κυβέρνησης να διασφαλίσει έναν ισορροπημένο και βιώσιμο τουρισμό στην Ελλάδα. Χαιρετίζουμε τα σχόλια της Υπουργού Τουρισμού σχετικά με τη σημασία των λιμενικών υποδομών για τη βελτίωση της διαχείρισης των τουριστικών ροών, αλλά και την επιθυμία ανάδειξης νέων προορισμών – προτεραιότητες που ευθυγραμμίζονται με το Σχέδιο Δράσης της CLIA για την Ελλάδα, το οποίο υιοθετήθηκε πέρυσι. Αναγνωρίζουμε, επίσης, την επιθυμία της Κυβέρνησης να αυξήσει το homeporting, δεδομένης της σημαντικής συνεισφοράς που έχει στην ελληνική οικονομία. Την ίδια ώρα, ενθαρρύνουμε την Κυβέρνηση να εξετάσει τον πιθανό οικονομικό αντίκτυπο του νέου τέλους ανά επιβάτη για τον τουρισμό κρουαζιέρας και επαναλαμβάνουμε την έκκλησή μας για ουσιαστική διαβούλευση με τις εταιρείες κρουαζιέρας, την τοπική αυτοδιοίκηση, τα λιμάνια και τους φορείς του τουρισμού που επηρεάζονται από αυτό. Το 2025, νέα συστήματα διαχείρισης θέσεων ελλιμενισμού θα τεθούν σε εφαρμογή στη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Ως εκ τούτου, καλούμε η Κυβέρνηση να εφαρμόσει το νέο τέλος από το 2026 και έπειτα, επιτρέποντας να ληφθεί υπόψη ο αντίκτυπος αυτών των συστημάτων. Σε κάθε περίπτωση, θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά με την Κυβέρνηση σε κάθε πρωτοβουλία που ενισχύει τον βιώσιμο τουρισμό, με οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τις τοπικές κοινωνίες».
Σύμφωνα, επίσης, με παράγοντες του κλάδου είναι ασαφείς, στοχοποιούν την κρουαζιέρα, και πλήττουν ανεπανόρθωτα τις μικρομεσαίες ελληνικές εταιρείες πρωτίστως. Εταιρείες με έδρα την Ελλάδα που πραγματοποιούν κρουαζιέρες κυρίως στα ελληνικά νησιά είναι οι μεγάλες χαμένες των μέτρων.
Μόνο η Celestyal, θα επιβαρυνθεί, το 2025, πάνω από 6 εκατ. ευρώ, καθώς έχουν ήδη προπωλήσεις τις κρουαζιέρες για το 2025 και δεν μπορούν βέβαια να ζητήσουν εκ των υστέρων από τους πελάτες τους τη νέα επιβάρυνση, κάτι που αναγνώρισε και η κα. Κεφαλογιάννη.
Υπενθυμίζεται ότι η κα. Κεφαλογιάννη ανακοίνωσε ότι επιβάλλεται τέλος κρουαζιέρας ανά επιβάτη που αποβιβάζεται στα λιμάνια της Μυκόνου και Σαντορίνης 20 ευρώ και στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας 5 ευρώ, για την περίοδο από 1 Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου, 40% μειωμένο ή 12 και 3 ευρώ αντίστοιχα τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο και 80% μειωμένο τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο, στα 4 και 1 ευρώ, αντίστοιχα. Τα έσοδα θα κατανέμονται κατά ένα τρίτο στους δήμους όπου αποβιβάζονται επιβάτες, κατά ένα τρίτο θα εγγράφονται στο ύψος του προϋπολογισμού του υπουργείου Ναυτιλίας, με σκοπό την εκτέλεση των απαραίτητων λιμενικών έργων και κατά ένα τρίτο θα γράφονται στο προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού, με σκοπό την βελτίωση των τουριστικών υποδομών για την στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας.
Με βάση αναφορές στελεχών του κλάδου, τα μέτρα κινούνται σε εισπρακτική λογική έχοντας με πολλές ασάφειες καθώς δεν ανακοινώθηκε μηχανισμός είσπραξης του τέλους.
Αναφέρεται επίσης ότι ο χαρακτηρισμός τέλος αποβίβασης είναι «νέος όρος» και προβληματικός καθώς θεωρείται αδύνατον να «μετρηθούν» οι επιβάτες που αποβιβάζονται από ένα κρουαζιερόπλοιο. Δεν είναι καθαρό ένα το τέλος αφορά όλα τα λιμάνια της χώρας ή μόνο τα νησιωτικά. Επίσης αφορά δημόσια και ιδιωτικά λιμάνια;
Όπως τονίζεται ως παράδειγμα στην Κρήτη το λιμάνι Ηρακλείου είναι πλέον ιδιωτικό ενώ το γειτονικό στα Χανιά, της Σούδας ή του Ρεθύμνου είναι δημόσια. Άρα θα αφορά το τέλος όλα λιμάνια;
Επίσης άγνωστο παραμένει τι θα ισχύσει με τα υφιστάμενα τέλη επιβατών που ήταν 0,35 ευρώ ανά επιβάτη και η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει ότι θα αυξηθούν. Θα ισχύσει αυτή η αύξηση και ποια θα είναι;
Ένα άλλο ερώτημα είναι το αν μετά την αύξηση τα ελληνικά λιμάνια παραμένουν ανταγωνιστικά έναντι των άλλων της Μεσογείου καθώς καμία μελέτη δεν έχει γίνει -τώρα ετοιμάζονται κάποιες από φορείς του κλάδου- για τα τέλη που ισχύουν για διάφορους προορισμούς.
Πάντως τα στελέχη του κλάδου αναφέρουν ότι τα λιμενικά τέλη θα πρέπει να ενισχύουν συγκεκριμένες λιμενικές ανάγκες και να εφαρμόζονται σε όλους τους επισκέπτες.
Να σημειωθεί ότι η CLIA είχε στείλει το μήνυμα «τα τέλη να συγκριθούν με άλλα λιμενικά τέλη στην περιοχή της Μεσογείου, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα Ελληνικά λιμάνια παραμένουν ελκυστικά και ανταγωνιστικά».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr