Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Στελέχη των υπηρεσιών ασφαλείας των ΗΠΑ, της Γερμανίας, αλλά και άλλων ευρωπαϊκών κρατών που έχουν λιμάνια μέσο των οποίων διακινούνται κοντέινερ που προέρχονται από το τέρμιναλ του Πειραιά ζητούν συνεχώς από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος να αναλάβουν πρωτοβουλίες ώστε ο ΟΛΠ να λάβει μέτρα για ελέγχους ασφαλείας.
Οι πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου κατά καιρούς θέτουν αυτό το θέμα στην κινεζική πλευρά, είτε σε επίπεδο διοίκησης του ΟΛΠ είτε σε διπλωματικό επίπεδο, χωρίς όμως να λαμβάνουν ξεκάθαρη απάντηση, επιτείνοντας έτσι τις πιέσεις Αμερικανών και Ευρωπαίων.
«Αυτό το θέμα απασχολεί πολύ τους Αμερικανούς, αλλά και αρκετούς Ευρωπαίους, με τους Γερμανούς και τους Ολλανδούς να πρωτοστατούν. Σε κάθε συνάντηση είναι ένα από τα κύρια θέματα που θέλουν να συζητήσουν μαζί μας», αναφέρει στο Reporter ανώτατη πηγή του Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Από την πλευρά μας», συνεχίζει η ίδια πηγή, «θέτουμε το θέμα του ελέγχου των εμπορευματοκιβωτίων στην κινεζική πλευρά με κάθε ευκαιρία. Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν έχουμε λάβει καμία απάντηση που να δίνει λύση στο πρόβλημα.
Από την πλευρά της, η ελληνική πλευρά, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που παρέχει η υφιστάμενη νομοθεσία, δεδομένου ότι το λιμάνι του Πειραιά είναι πλέον ιδιωτική εταιρεία, κάνει ό,τι μπορεί για να καλύψει έστω και ένα μικρό μέρος των ελέγχων που απαιτούνται.
«Οι τεχνικές μας δυνατότητες», λένε οι ίδιες πηγές, «είναι πολύ περιορισμένες. Έχουμε μόνο ένα όχημα εξοπλισμένο με μηχανήματα που μας επιτρέπουν να σκανάρουμε τα κοντέινερ και αυτό δεν ανήκει σε εμάς, αλλά στις τελωνειακές αρχές.
Με την ανοχή τους το χρησιμοποιούμε όσο πιο συχνά μπορούμε, αλλά αυτό είναι σταγόνα στον ωκεανό αν σκεφτεί κανείς πόσες χιλιάδες κοντέινερ περνούν καθημερινά από το λιμάνι του Πειραιά προς άλλα λιμάνια στις ΗΠΑ και την Ευρώπη», καταλήγουν.
Περιβάλλον και Χρυσή Βίζα απασχολούν τους Αμερικανούς
Όμως οι Αμερικανοί δεν σταματούν εκεί.
Θέτουν δύο ακόμη βασικά ζητήματα που, κατά τη γνώμη τους, χρήζουν άμεσης προσοχής από την ελληνική πλευρά.
Το ένα θέμα σχετίζεται με την περιβαλλοντική προστασία των δράσεων της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά και το δεύτερο με τη μαζική απόκτηση ακινήτων από τους Κινέζους γύρω από το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, υποστηρίζουν ότι τόσο τα έργα του νέου τερματικού σταθμού κρουαζιέρας όσο και η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη είναι δύο δραστηριότητες που επιβαρύνουν υπερβολικά το περιβάλλον της πόλης του Πειραιά και του Περάματος χωρίς καμία μέριμνα εκ μέρους της διοίκησης του ΟΛΠ για την προστασία των κατοίκων.
Σε ό,τι αφορά την αγορά ακινήτων στον Πειραιά, αναφέρουν ότι η μαζική αγορά ακινήτων από Κινέζους γύρω από το λιμάνι του Πειραιά έχει πλέον μετατρέψει ένα μεγάλο μέρος της πόλης σε Chinatown με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους κατοίκους της πόλης.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, τον Απρίλιο του 2024, υπήρχαν 16.427 άδειες διαμονής Golden Visa στην Ελλάδα, εκ των οποίων το 59,7% αφορούσε Κινέζους υπηκόους (7.576 άδειες). Αξίξει να αναφερθεί ότι η επόμενη εθνικότητα με τις περισσότερες άδειες Golden Visa, είναι οι Τούρκοι, με 905 άδειες.
Η αύξηση των ορίων Golden Visa που αποφασίστηκε πρόσφατα από την κυβέρνηση αναμένεται να ανακόψει τη ροή επιχορηγήσεων Golden Visa σε Κινέζους υπηκόους.
Οι πρόσφατες αποφάσεις της κυβέρνησης να μεταβάλει από τον Σεπτέμβριο τα όρια των επενδύσεων και των τετραγωνικών των ακινήτων που αποκτούν ξένοι υπήκοοι προκειμένου να λάβουν την Golden Visa εκτιμάται ότι, μεταξύ άλλων, θα ανακόψει και την ροή κινέζων επενδύτων στην Ελλάδα.
Γιώργος Σκορδίλης