Η μέση απόσταση που διανύει ένα πλοίο ετησίως, στα πλαίσια του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, αυξήθηκε από 4.943 μίλια, πέρυσι, σε 5.036 μίλια. Σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research, πρόκειται για την τρίτη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση αυτόν τον αιώνα και εξαπλάσια του μέσου όρου.
«Αν και οι μεγάλες αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα δεν επαναλαμβάνονται συχνά, η αυξανόμενη πολυπλοκότητα του θαλάσσιου εμπορίου (και της γεωπολιτικής) είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη ναυτιλία», παρατηρεί η τελευταία εβδομαδιαία έκθεση της Clarksons.
Η αναστάτωση που εκδηλώθηκε τον περασμένο μήνα γύρω από την Ερυθρά Θάλασσα οδήγησε την Clarksons στην εκτίμηση ότι τα συνολικά τονομίλια θα αυξηθούν επιπλέον φέτος, κατά 2,4%. «Οι αποστάσεις και τα τονομίλια αποτελούν και πάλι σημαντικό ζήτημα, το 2024, ως ένα ακόμη παράδειγμα διαχείρισης διαταραχών στον τομέα της ναυτιλίας».
Εκτός από τις επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης, η ναυτιλία έχει να αντιμετωπίσει την επιστροφή της πειρατείας στα ανοικτά της Σομαλίας. Ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου δέχθηκε πυρά κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, ενώ οι αρχές της Σρι Λάνκα ανέφεραν ότι ένα αλιευτικό σκάφος της χώρας είχε καταληφθεί από Σομαλούς πειρατές.
Βρετανικό πολεμικό πλοίο απέκρουσε επίθεση με drone των Χούθι, στην Ερυθρά Θάλασσα, το Σάββατο, ενώ η Trafigura, ο ναυλωτής του δεξαμενόπλοιου Marlin Luanda, χαιρέτισε την «εξαιρετική αφοσίωση και γενναιότητα» του πληρώματος, κατά την κατάσβεση πυρκαγιάς που ξέσπασε στη δεξιά πλευρά του πλοίου που χτυπήθηκε από πύραυλο το βράδυ της Παρασκευής.
Όσον αφορά τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων, η οποία ήταν ο πρώτος τομέας που μετακινήθηκε μαζικά από την Ερυθρά Θάλασσα προς τη νότια Αφρική, οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι ο τομέας, αυτήν τη στιγμή, βιώνει τις καταστροφικές επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι συνθήκες θα βελτιωθούν κάπως το επόμενο διάστημα, καθώς οι μεταφορές μέσω της νότιας Αφρικής θα γίνουν ο κανόνας.
Παρ' όλα αυτά, με τον συνδυασμό της ασταθούς κατάστασης στη Μαύρη Θάλασσα και την περιορισμένη κίνηση από τη διώρυγα του Παναμά, που πλήττεται από την ξηρασία, η ναυτιλία αντιμετωπίζει διαταραχές που σπάνια έχoυν παρατηρηθεί στο παρελθόν, όπως σημειώνουν τα Ηνωμένα Έθνη.
Η UNCTAD, όργανο του ΟΗΕ για το εμπόριο και την ανάπτυξη, εξέφρασε «βαθιά ανησυχία» για τις κλιμακούμενες διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο. Ο επικεφαλής της UNCTAD για τον εμπορικό εφοδιασμό, Jan Hoffmann, είπε πως «η UNCTAD παραμένει σε εγρήγορση, παρακολουθώντας την εξελισσόμενη κατάσταση», καθώς «οι αναπτυσσόμενες χώρες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες σε αυτές τις διαταραχές».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr