Αντιδρώντας στον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα, οι Χούθι της Υεμένης -που υποστηρίζονται από τις ιρανικές μυστικές υπηρεσίες και ιρανικό υλικό- έχουν βάλει στο στόχαστρο περίπου 40 εμπορικά πλοία τους τελευταίους τρεις μήνες, με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους, ενώ κρατούν αιχμάλωτο το πλοίο Galaxy Leader. και το πλήρωμά του
Το Maersk Detroit και το Maersk Chesapeake είναι τα τελευταία πλοία που έγιναν στόχος, χθες, κι έτσι αναγκάστηκαν να κάνουν αναστροφή.
Σύμφωνα με τον αμερικανικό στρατό, εναντίον του Maersk Detroit εκτοξεύτηκαν τρεις βαλλιστικοί πύραυλοι. Δύο καταρρίφθηκαν και ένας εξερράγη μόλις 100 μέτρα από τη δεξιά πλευρά του πλοίου.
Η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων ήταν ο τομέας που άλλαξε ταχύτερα την πορεία του, κινούμενος μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα και το Σουέζ, με περίπου το 90% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να κατευθύνονται μέσω της νότιας Αφρικής για τα ταξίδια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Σύμφωνα με τον αναλυτή τακτικών γραμμών John McCown, ο οποίος διευθύνει την αμερικανική εταιρεία Blue Alpha Capital, η εμπορική λωρίδα Ασίας-Ευρώπης αντιπροσωπεύει το 25% των παγκόσμιων μιλίων για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και καθώς πρόκειται για τα μεγαλύτερα ταξίδια η αλλαγή έχει ως αποτέλεσμα σημαντικές προκλήσεις για τη διατήρηση των υπηρεσιών.
Όσον αφορά τις μεταφορές των δεξαμενόπλοιων, οι ροές αργού με προέλευση τη Μέση Ανατολή και προορισμό την Ευρώπη έχουν πλέον αρχίσει να ανακατευθύνονται προς την Ευρώπη μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αν και οι φορτώσεις φαίνεται να συνεχίζονται κανονικά. Μόνο δύο διελεύσεις έχουν παρατηρηθεί μέσω του Bab el-Mandeb από τότε που άρχισαν τα χτυπήματα των ΗΠΑ, στις 12 Ιανουαρίου, η τελευταία από τις οποίες έλαβε χώρα πριν από μία εβδομάδα, σύμφωνα με νέα ανάλυση της Vortexa.
Η κατηγορία πλοίων που επηρεάζεται περισσότερο από αυτές τις εκτροπές είναι τα suezmax, καθώς είναι η κατηγορία που αξιοποιεί περισσότερο τη διαδρομή μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Η εκτροπή μέσω του ακρωτηρίου προσθέτει περίπου 4.900 ναυτικά μίλια στο ταξίδι και πάνω από δύο εβδομάδες στη διάρκεια του ταξιδιού. Αυτό αυξάνει τα τονομίλια για ένα ενιαίο ταξίδι κατά περίπου 70%, σύμφωνα με την Vortexa.
Χρησιμοποιώντας δεδομένα για το 2023, η Vortexa προέβλεψε τον αντίκτυπο σε αυτή την κατηγορία πλοίων, εάν συνεχιστεί αυτή η αλλαγή δρομολόγησης. Σε μηνιαία βάση, τα τονομίλια για τα suezmaxes που μεταφέρουν αργό από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη θα αυξηθούν κατά 130% περίπου, εάν οι διελεύσεις πραγματοποιούνται μέσω του ακρωτηρίου αντί του Bab el-Mandeb. Με την πρόσθετη αύξηση από τα επιπλέον τονομίλια για αυτά τα συγκεκριμένα φορτία, τα μηνιαία παγκόσμια τονομίλια suezmax θα αυξηθούν κατά 10% περίπου.
Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια προϊόντων, έναν πολύ «καυτό» τομέα από πλευράς τιμών αυτή τη στιγμή, η Pareto Securities προβλέπει πως κανένα πλοίο αυτής της κατηγορίας δεν θα χρησιμοποιήσει τη διώρυγα του Σουέζ κατά το πρώτο μισό του Φεβρουαρίου.
Επίσης, δημοσιεύθηκε νεότερη ανάλυση σχετικά με το πώς ο αποκλεισμός της Ερυθράς Θάλασσας επηρεάζει τις συναλλαγές υγροποιημένου φυσικού αερίου. Το Κατάρ στέλνει πλέον όλα τα φορτία φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας και την περασμένη εβδομάδα το Splash ανέφερε ότι η Ερυθρά Θάλασσα δεν «είδε» κανένα πλοίο μεταφοράς φυσικού αερίου, για πρώτη φορά αυτόν τον αιώνα.
Για την αγορά LNG, ένας παρατεταμένος αποκλεισμός της διαδρομής της Ερυθράς Θάλασσας από τη Μέση Ανατολή αποτελεί κίνδυνο εφοδιασμού της Ευρώπης, αν και ο αντίκτυπος στις τιμές θα καθυστερήσει, μέχρι να εξαντληθούν τα αποθέματα φυσικού αερίου της Ευρώπης.
Το 2023, περίπου 15,5 εκατ. τόνοι LNG στάλθηκαν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας το 12,9% της προμήθειας LNG της ηπείρου για το έτος.
Η επαναδρομολόγηση των πλοίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας προσθέτει περίπου 12,5 ημέρες στο ταξίδι προς κάθε κατεύθυνση, με 16 κόμβους - γεγονός που θα μπορούσε να απαιτήσει 15-20 επιπλέον πλοία, ώστε να παραδοθεί ο ίδιος όγκος κατά τη διάρκεια του έτους, λέει ανάλυση της Rystad.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr