Στις 16 Νοεμβρίου, η Κομισιόν ψήφισε την επικαιροποίηση των κανόνων της ΕΕ για την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία στις ευρωπαϊκές θάλασσες και τη διασφάλιση ότι οι δράστες θα αντιμετωπίζουν πρόστιμα. Η νομοθεσία είναι σύμφωνη με όλα τα διεθνή πρότυπα για την πρόληψη των παράνομων απορρίψεων από πλοία, τα οποία αναπτύχθηκαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, και αφού, πλέον, θα γίνουν μέρος της νομοθεσίας της ΕΕ, η επιβολή τους θα είναι ευκολότερη.
Τα μέλη του Ευρωκοινοβουλίου υποστήριξαν την πρόταση για επέκταση των ισχυόντων κανονισμών της ΕΕ που απαγορεύουν την απόρριψη πετρελαίου και επιβλαβών υγρών ουσιών στη θάλασσα, ώστε να συμπεριλάβουν την απόρριψη λυμάτων, σκουπιδιών και καταλοίπων από καθαριστήρες.
Θέλουν οι πλοιοκτήτες να φέρουν την ευθύνη για κάθε περιβαλλοντική ζημία που προκαλείται από τα πλοία τους, σε περίπτωση που δε μπορεί να βρεθεί ο πλοίαρχος ή το πλήρωμα που είναι υπεύθυνο για την παράνομη απόρριψη ή δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να πληρώσει ολόκληρο το ποσό του προστίμου. Το ευρωκοινοβούλιο επιθυμεί, επίσης, την αποφυγή θέσπισης μέγιστων ή ελάχιστων κυρώσεων από τις κυβερνήσεις της ΕΕ, ώστε να διασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα και η αναλογικότητα των κυρώσεων.
Οι ισχύοντες κανονισμοί της ΕΕ ήταν υπεύθυνοι για την εισαγωγή του CleanSeaNet, ενός ευρωπαϊκού δορυφορικού συστήματος για τον εντοπισμό πετρελαιοκηλίδων και πλοίων. Καθώς το σύστημα αυτό δεν προσφέρει ενημέρωση σχετικά με το τι ακολουθεί τα περιστατικά ρύπανσης, μέλη του Ευρωκοινοβουλίου που ασχολούνται με τον τομέα των μεταφορών, τάσσονται υπέρ της ανταλλαγής περισσότερων πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών και της Επιτροπής σχετικά με περιστατικά ρύπανσης. Θέλουν επίσης το 50% των ειδοποιήσεων του CleanSeaNet να επαληθεύεται επί τόπου και το συντομότερο δυνατό, ώστε να αποτραπεί η διασπορά μιας παράνομης απόρριψης και, ως εκ τούτου, η αδυναμία ανίχνευσής της με την άφιξη των ειδικών.
«Οι ισχύοντες κανονισμοί της ΕΕ δε λειτουργούν, επειδή εφαρμόζονται ασθενώς από τα κράτη μέλη. Αυτό είναι απαράδεκτο. Είναι καιρός τα κράτη μέλη να αναλάβουν δράση και να προστατεύσουν τις ευρωπαϊκές θάλασσες από τις βλαβερές συνέπειες της παράνομης απόρριψης αποβλήτων από τα πλοία. Είναι απαραίτητο να ανιχνεύονται αποτελεσματικά οι παράνομες απορρίψεις και να καθορίζονται κυρώσεις στο επίπεδο που να λειτουργούν ως πραγματικός αποτρεπτικός παράγοντας», δήλωσε ο ευρωβουλευτής Marian-Jean Marinescu.
Το σχέδιο εντολής διαπραγμάτευσης εγκρίθηκε με 36 ψήφους υπέρ και μία κατά. Οι ευρωβουλευτές της επιτροπής μεταφορών υποστήριξαν, επίσης, ομόφωνα την απόφαση να ξεκινήσουν συνομιλίες με τα κράτη μέλη για την τελική μορφή της νομοθεσίας την επόμενη εβδομάδα, μόλις η ολομέλεια δώσει το πράσινο φως.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr