Ανάλυση των εταιρειών Sea, Oceanbolt και VesselsValue δείχνει το μέγεθος των εν εξελίξει αλλαγών της κίνησης των πλοίων και αναδεικνύει το γεγονός πως, πλέον, χρειάζονται πολύ περισσότερο χρόνο για να φτάσουν στον προορισμό τους.
Τα δεδομένα δείχνουν πως έχει υπάρξει ξεκάθαρη αύξηση στις μέρες των διεθνών ταξιδιών, για τους περισσότερους κλάδους, τους μήνες που ακολουθούν τη μείωση των ημερήσιων διελεύσεων και τον περιορισμό του ορίου βυθίσματος που επέβαλε η διοίκηση της διώρυγας του Παναμά (ACP).
Εξετάζοντας τις εναλλακτικές διαδρομές, η ανάλυση της Sea δείχνει ότι σε πολλούς τομείς παρατηρούνται οι υψηλότερες ναυλώσεις, για αυτόν τον μήνα, από το 2018, συμπεριλαμβανομένων των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που διέρχονται μέσω του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας και της διώρυγας του Σουέζ, τα οποία έχουν συγκεντρώσει πολύ μεγαλύτερο φορτίο απ’ ότι συνήθως. Στα νότια, τον περασμένο μήνα, ο πορθμός του Μαγγελάνου υποδέχθηκε περισσότερα από 30 επιπλέον πλοία σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.
Στην ίδια τη διώρυγα του Παναμά, υπήρξε σαφής αλλαγή στους τύπους των πλοίων που διέρχονται από αυτή, με τα χύδην φορτηγά και τα δεξαμενόπλοια να είναι πολύ λιγότερα σε σχέση με πέρυσι.
Η Charlotte Cook, υπεύθυνη εμπορικών αναλύσεων της Veson Nautical, ενός ομίλου που περιλαμβάνει τους κολοσσούς στον τομέα των ναυτιλιακών δεδομένων, Oceanbolt και VesselsValue, μιλώντας στο Splash, ανέφερε πως υπήρξε σαφής αύξηση στον μέσο όρο των μεταφορών χύδην ξηρού φορτίου από τον Κόλπο των ΗΠΑ προς την Κίνα, καθώς και των μεταφορών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και υγραερίου (LPG) στην ίδια γραμμή, κάτι που ξεκίνησε τον Ιούλιο, όταν τέθηκαν σε ισχύ οι πρώτοι περιορισμοί από το ACP, οι οποίοι οδήγησαν την κατεύθυνση περισσότερων πλοίων προς τη διώρυγα του Σουέζ.
Υπάρχει πιθανότητα, με τον νέο χρόνο, να αποκλειστούν πλήρως τα μεγάλα δεξαμενόπλοια, καθώς και τα VLGCs από τη διώρυγα του Παναμά. Οι διαχειριστές της διώρυγας, τους επόμενους τρεις μήνες, θα μειώσουν τον αριθμό των διελεύσεων σε μόλις 18, αριθμός που θα διατηρηθεί σταθερός μέχρι νεωτέρας.
Αυτό σημαίνει πως οι θέσεις για τα νεότερα, μεγαλύτερα neopanamax κλειδώνει στις 8 την ημέρα και το πιθανότερο είναι να καταληφθούν, κυρίως, από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και λιγότερα πλοία μεταφοράς LNG και LPG.
«Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου δε θα χρησιμοποιούν αυτή τη διαδρομή πια. Δε θα έχουν τη δυνατότητα να προγραμματίσουν το ταξίδι τους εκ των προτέρων, όπως κάνουν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μάλλον δε μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία της δημοπρασίας των θέσεων», αναφέρει ανακοίνωση της Poten & Partners.
«Η δραστική μείωση των θέσεων θα διώξει πολλά πλοία tramp από τη διώρυγα. Αυτό θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη ζήτηση σε τονομίλια και, ενδεχομένως, σε αλλαγές στον κλάδο, καθώς οι μεγαλύτερες αποστάσεις μπορεί να τονώσουν τη ζήτηση για χρήση μεγαλύτερων πλοίων», προβλέπει η εταιρεία.
«Δεδομένου του τρέχοντος συστήματος κρατήσεων, είναι πιθανό ότι από τις αρχές του επόμενου έτους κανένα πλοίο VLGC δε θα είναι σε θέση να ξεπεράσει τους περιορισμούς» προβλέπει έκθεση της Clarksons Research. Σύμφωνα με την ίδια έκθεση είναι, επίσης, πολύ πιθανό να παρατηρηθεί σημαντική αύξηση στα τονομίλια, καθώς τα πλοία θα κινούνται γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας ή μέσω της διώρυγας του Σουέζ.
«Οι τιμές έχουν σταθεροποιηθεί τόσο στην προθεσμιακή όσο και στη spot αγορά, όμως η ρευστότητα στη spot αγορά έχει μειωθεί, καθώς οι παράγοντες αξιολογούν την κατάσταση», σημειώνει η Clarksons αναφορικά με τους ναύλους των πλοίων μεταφοράς LNG και LPG. Το ζήτημα συζητήθηκε και στη διάσκεψη για τα κέρδη της Navigator Gas, στις 14 Νοεμβρίου.
Όσον αφορά την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, κυριαρχεί η αντίληψη πως τα μεγάλα πλοία θα αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές και δε θα περιμένουν να λυθεί το ζήτημα με τη διώρυγα.
«Παρά τους περιορισμούς στη διώρυγα του Παναμά, η αγορά μπορεί να βρει μια εναλλακτική λύση και να χρησιμοποιήσει μεγαλύτερα πλοία, τα οποία θα περνούν γύρω από το Ακρωτήριο Χορν για να βγουν τον Ειρηνικό, προσθέτοντας τονομίλια και υποστηρίζοντας τη ζήτηση μεγαλύτερων πλοίων», υποστηρίζει πρόσφατη έκθεση της ελληνικής Xclusiv Shipbrokers.
Οι περιορισμοί έχουν ήδη οδηγήσει σε μεγάλες αλλαγές για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ενώ ανάλυση της S&P Global δείχνει πως το μερίδιο της διώρυγας του Σουέζ στις μεταφορές από τον Κόλπο των ΗΠΑ στην Ασία, τον Οκτώβριο, αυξήθηκε σε 83% από 23% τον περασμένο Οκτώβριο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr