Το Reporter παρουσιάζει τα δεδομένα για τις ελληνικές ναυτιλιακές (με Έλληνα ιδιοκτήτη, εισηγμένες σε ξένα χρηματιστήρια), που υπεραπέδωσαν ή βρέθηκαν σε πιο δυσμενή κατάσταση στο ξεκίνημα του 2023, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Ξεκινώντας από τον απόλυτο πρωταγωνιστή της περιόδου, δηλαδή τα δεξαμενόπλοια, ξεχωρίζουμε:
Τις δύο ναυτιλιακές του Χάρη Βαφειά, StealthGas και Imperial Petroleum, οι οποίες καταγράφουν κέρδη στο πρώτο τρίμηνο του 2023 16,8 εκατ. δολάρια και 35,7 εκατ. δολάρια σε σχέση με τα 7,6 εκατ. δολάρια και τα 200.000 δολάρια του πρώτου τριμήνου του 2022.
Όπως υπογράμμισε και ο κ. Βαφειάς κατά τη δημοσιοποίηση των οικονομικών μεγεθών «εμπορικά, αξιοποιήσαμε την ισχυρή αγορά δεξαμενόπλοιων.... Χωρίς αμφιβολία είμαστε σε καλή θέση για να επωφεληθούμε από τις καλές συνθήκες της αγοράς που φαίνεται ότι θα διαρκέσουν».
Ο εφοπλιστής Χάρης Βαφειάς
Περνώντας στην Okeanis Eco Tankers του Γιάννη Αλαφούζου, βλέπουμε κέρδη τριμήνου 51,4 εκατ. δολάρια από 1,9 εκατ. δολάρια την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με τα έσοδα από τις ναυλώσεις του στόλου του να ανέρχονται καθημερινά κατά μέσο όρο στα 70,800 δολάρια.
Σημαντικότατες αποδόσεις κατέγραψε και η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου, που βέβαια δεν έχει μόνο δεξαμενόπλοια στο στόλο της, με κέρδη πρώτου τριμήνου 99,2 εκατ. δολάρια, έναντι 85,6 εκατ. δολαρίων.
Η ιδιοκτήτρια δηλώνει ικανοποιημένη από τα αποτελέσματα της εταιρείας, που συν τοις άλλοις εκσυγχρονίζει το στόλο της πουλώντας τα «γερασμένα» πλοία και αγοράζοντας νέα «πράσινα».
Η Gaslog Partners του Πήτερ Λιβανού, με στόλο αποτελούμενο από δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG, σημείωσε κέρδη τριμήνου 36,37 εκατ. δολάρια από 34,98 εκατ. δολάρια το α τρίμηνο του 2022.
Εξίσου σημαντικά νούμερα κατέγραψε και η Pyxis Tankers του Βαλέντιου Βαλέντη, που έφτασε τα κέρδη πρώτου τριμήνου 2023 στα 8,7 εκατ. δολάρια από ζημία 3,7 εκατ. δολάρια την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Μάλιστα ο ίδιος σημείωσε ότι «η δραστηριότητα ναύλωσης για δεξαμενόπλοια παραμένει ισχυρή και οι αξίες του ενεργητικού παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, αντανακλώντας την προσδοκία για θετικές προοπτικές για τον κλάδο».
Κέρδη-ρεκόρ σημείωσε στο τρίμηνο και η ναυτιλιακή Performance Shipping Inc., συμφερόντων της Αλίκης Παληού και συγκεκριμένα 15,7 εκατ. δολάρια από ζημία 2,1 εκατ. δολάρια την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Αλίκη Παληού και Ανδρέας Μιχαλόπουλος, Performance Shipping
Αντίθετα, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου με στόλο αποτελούμενο από 6 πλοία μεταφοράς LNG κατέγραψε μειωμένα καθαρά κέρδη 9,6 εκατ. δολάρια από 23,88 εκατ. δολάρια το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022.
Τέλος, η Dorian LPG του Γιάννη Χατζηπατέρα, με στόλο αποτελούμενο από 25 μοντέρνα VLGCs, για το τρίμηνο που έληξε στις 31 Μαρτίου του 2023, κατέγραψε κέρδη 76 εκατ. δολάρια από 35,4 εκατ. δολάρια το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, ενώ συνολικά για το έτος που έληξε στις 31 Μαρτίου σημείωσε κέρδη 172,4 εκατ. δολάρια από 53,6 εκατ. δολάρια με τον κ. Χατζηπατέρα να σημειώνει ότι το τέταρτο τρίμηνο «σφράγισε την καλύτερη οικονομική χρονιά στην ιστορία της εταιρείας».
Παρέμεινε ασταθής η ναυλαγορά ξηρού φορτίου
Περνώντας στις ελληνικές ναυτιλιακές που ειδικεύονται στα bulkers η εικόνα, κατά πλειοψηφία, δεν ήταν αντίστοιχη με την παραπάνω.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν 2,272 Bulkers αξίας 42,10 δισ. δολαρίων και σε απόλυτους αριθμούς είναι νούμερο 1 στην κατάταξη του ελληνόκτητου στόλου.
Όπως σημείωσε η BIMCO σε πρόσφατη έκθεσή της, η ανάκαμψη της αγοράς ξηρού φορτίου παραμένει εύθραυστη, καθώς η μειωμένη ή ισχνή παραγωγή ξηρού φορτίου μέχρι το 2024 (άνθρακα, χάλυβα, σιδηρομεταλλεύματος, σιτηρών) σε συνδυασμό με την ανακύκλωση παλαιών πλοίων και το μικρό βιβλίο παραγγελιών σε νεότευκτα bulkers, δεν προϊδεάζουν για μεγάλες αλλαγές σε βάθος διετίας.
Περίπου 14 εκατ. dwt θα πάνε για ανακύκλωση μέσα στη χρονιά και το 2024 την ίδια στιγμή που οι παραγγελίες θα περιοριστούν στα 33,7 εκατ. dwt χωρητικότητας το 2023 και 28,4 εκατ. dwt το 2024, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της BIMCO.
Έτσι, περνώντας στις ελληνικές ναυτιλιακές, η Star Bulk του Πέτρου Παππά σημείωσε μειωμένα κέρδη πρώτου τριμήνου 45,87 εκατ. δολάρια σε σχέση με τα 170,37 εκατ. δολάρια του αντίστοιχου τριμήνου του 2023.
Η Eurodry του Αριστείδη Πίττα κατέγραψε ζημία 1,5 εκατ. δολάρια από κέρδη 10,5 εκατ. δολάρια, η Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου 19,3 εκατ. δολάρια από 36,4 εκατ. δολάρια και η Diana Shipping της Σεμίραμις Παληού 22,7 εκατ. δολάρια από 26 εκατ. δολάρια.
Αντίθετη εικόνα παρουσίασε η Navios Maritime Holdings της Αγγελικής Φράγκου, με αυξημένα κέρδη τριμήνου 14,5 εκατ. δολάρια από ζημία 5 εκατ. δολαρίων στο πρώτο τρίμηνο του 2022, με τις μεταφορτώσεις σιδήρου για το τρίμηνο να αυξάνονται σε 828.000 τόνους, σε σύγκριση με 41.000 τόνους για την ίδια περίοδο το 2022.
Να σημειωθεί ότι η Navios Holdings ελέγχει τη Navios South American Logistics Inc. μια από τις μεγαλύτερες υποδομές και εταιρείες logistics στην περιοχή Hidrovia της Νότιας Αμερικής.
Η εφοπλίστρια Αγγελική Φράγκου
Ενδείξεις σταθερότητας στη ναυλαγορά εμπορευματοκιβωτίων
Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στην αγορά των containerships με τα ναύλα μετά από μια μεγάλη πτώση επί ένα 12μηνο, να δείχνουν ότι ομαλοποιούνται.
Για το 2023 η προσφορά χωρητικότητας είναι αρκετά περιορισμένη, με αποτέλεσμα τα επίπεδα των ναύλων να παραμένουν υγιή και ψηλά, ενώ ο μέσος όρος στη διάρκεια των χρονοναυλώσεων είναι μεταξύ 6 και 12 μηνών.
Έτσι, η Euroseas του Αριστείδη Πίττα, είχε ελαφρώς μειωμένα κέρδη 28,8 εκατ. δολάρια από τα 29,9 εκατ. δολάρια του πρώτου τριμήνου του 2022 και η Capital Product Partners του Βαγγέλη Μαρινάκη, με στόλο αποτελούμενο και από δεξαμενόπλοια και από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σημείωσε κέρδη 10 εκατ. δολαρίων από 25,1 εκατ. δολάρια.
Από την άλλη, η Global Ship Lease του Γιώργου Γιουρούκου κατέγραψε κέρδη τριμήνου 72,2 εκατ. δολάρια από 67,8 εκατ. δολάρια και η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, που έχει και bulkers και containerships σημείωσε αυξημένα κέρδη 141,6 εκατ. δολάρια από 115,44 εκατ. δολάρια.
Όπως είχε σχολιάσει ο κ. Γρηγόρης Ζήκος, Επικεφαλής Οικονομικών της Costamare «οι τιμές ναύλωσης ανεβαίνουν και ανεβαίνει και η ζήτηση, ενώ αυξάνεται και η διάρκεια της ναύλωσης.
Ωστόσο το βιβλίο παραγγελιών παραμένει μεγάλος κίνδυνος για την αγορά, καθώς ανεβαίνει».
Να σημειωθεί ότι οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν 430 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με αξία 11,63 δισ. δολάρια (τρίτη κατηγορία πίσω από τα bulkers και τα δεξαμενόπλοια, ενώ σε όρους αξίας είναι τέταρτη κατηγορία).
Συμπερασματικά, αντίστοιχη εικόνα με το πρώτο τρίμηνο του 2023, αναμένεται να παρουσιαστεί και στα επόμενα τρίμηνα, με τα δεξαμενόπλοια να συνεχίσουν να προσφέρουν σημαντικότατα κέρδη.
Κι αυτό γιατί με τη συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία, θα παραμείνουν οι πιέσεις, το εμπάργκο και το πλαφόν προς τη Ρωσία, ενώ δεν ξέρουμε και αν θα ενταθούν, με τις ανάγκες για μεταφορά LNG, ως πιο συμφέρουσας λύσης σε αντιδιαστολή με το ρωσικό πετρέλαιο και είναι χαρακτηριστικό ότι οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν το 22% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς LNG.
Παράλληλα, χρειάζεται να μελετηθούν με ενδιαφέρον και οι τάσεις που θα διαμορφωθούν μετά τις νέες περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου από τον OPEC+, που αντικειμενικά θα ανεβάσει κατά πολύ την αξία του.
Για την αγορά εμπορευματοκιβωτίων και ξηρού φορτίου, για τους λόγους που αναλύθηκαν παραπάνω είναι όλα ανοιχτά, με την κυριότερη πίεση να βρίσκεται στα μειωμένα ή ασταθή ναύλα.
Το σίγουρο είναι, ότι οι Έλληνες εφοπλιστές και ειδικότερα όσοι έχουν μικτές συνθέσεις στο στόλο τους πραγματοποιούν μακροπρόθεσμα στροφή στα δεξαμενόπλοια, εκμεταλλευόμενοι τόσο τις ευκαιρίες στην secondhand αγορά, αλλά και προλαβαίνοντας τις λίγες διαθέσιμες θέσεις στα ναυπηγεία για νεότευκτα «πράσινα» πλοία.
Γεωργία Σαμπαζιώτη
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr