Στην εβδομαδιαία έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου XClusiv αναφέρεται ότι «Τώρα που τελείωσε το πρώτο τρίμηνο του 2023, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών των τεσσάρων κύριων στοιχείων του εμπορικού στόλου αυξήθηκε κατά περίπου 160 πλοία, σημειώνοντας άνοδο 6,5% συγκριτικά με το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022.
Οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, εμπορευματοκιβωτίων και αερίου έχουν δει τα ποσοστά τους να αυξάνονται κατά 19%, 16% και 31% αντίστοιχα.
Παρά τη συνολική αύξηση του βιβλίου παραγγελιών το πρώτο τρίμηνο του 2023 χαρακτηρίζεται από λιγότερα ναυπηγικά συμβόλαια από το πρώτο τρίμηνο του 2022, κάτι που πιθανά μαρτυρά μια παύση στο ενδιαφέρον και στη ζήτηση στην αγορά των νεότευκτων καθώς τα slots παραμένουν ελάχιστα και οι τιμές πολύ υψηλές».
Όπως σημειώνει ακόμα ο ναυλομεσιτικός οίκος «μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023 τα νέα ναυπηγικά συμβόλαια για τους τέσσερις κύριους τομείς είναι 201, ενώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022 ήταν 435 και του 2022 586.
Υψηλές τιμές και ελάχιστα slots αποθαρρύνουν τους εφοπλιστές- Ξεχωρίζουν τα δεξαμενόπλοια
Οι ιδιοκτήτες και οι επενδυτές έχουν χάσει την όρεξή τους για bulkers και containerships όπως φαίνεται από το γεγονός ότι οι δύο αυτοί τομείς παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη μείωση στη ζήτηση στα συμβόλαια για νεότευκτα με το βιβλίο παραγγελιών για τα bulkers να περιλαμβάνει μόλις 38 στο α΄τρίμηνο και το βιβλίο παραγγελιών για τα containerships 37.
Tα αντίστοιχα νούμερα για την ίδια περίοδο του 2022 ήταν 143 και 158 αντίστοιχα.
Μείωση κατέγραψε και ο τομέας των gas carriers πέφτοντας από τα 52 συμβόλαια του α΄τριμήνου 2022 στα 37 το 2023.
Από την άλλη «δόξα» γνωρίζουν τα δεξαμενόπλοια καθώς από τις 24 παραγγελίες του πρώτου τριμήνου του 2023, το νούμερο ανέβηκε στις 64 το 2023.
Το γεγονός αυτό φανερώνει ότι η σημαντική μείωση του συνολικού δελτίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων οφείλεται κυρίως στον δισταγμό των ιδιοκτητών εντός του 2022 να κάνουν νέες παραγγελίες και καθώς οι ναύλοι της αγοράς φαίνονται βιώσιμοι και έχουν σταδιακά βελτιωθεί περαιτέρω προς το τέλος του 2022, το επενδυτικό ενδιαφέρον επέστρεψε στο το τμήμα νεότευκτων δεξαμενόπλοιων».
Ακρίβεια στα υλικά, στην ενέργεια και αυξημένοι μισθοί ανεβάζουν τις τιμές, η ισχυροποίηση του δολαρίου τις «συγκρατεί»
Τι χρειάζεται να αναφερθεί ακόμα; Ότι δεν είναι μόνο η ναυπηγική δραστηριότητα που έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια αλλά επιπλέον οι τιμές για τα νεότευκτα πλοία εξακολουθούν να ανεβαίνουν σταδιακά, από το 2021.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η πλειοψηφία των τιμών για νεότευκτα μέσα στο 2023 είναι αυξημένες κατά 28-38% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021 και 2,5% με 5,5% υψηλότερες σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Οι αυξήσεις στις τιμές σημειώθηκαν κατά βάση λόγω της αξιοσημείωτης ανόδου των κατασκευαστικών υλικών και της ενέργειας αλλά και των μισθών, αλλά και λόγω του ανταγωνισμού μεταξύ των αγοραστών για τα λίγα εναπομείναντα slots.
Aκόμα, το γεγονός ότι το δολάριο ενισχύθηκε σε σχέση με το Γουον, το Γεν και το ευρώ έχει βοηθήσει αξιοσημείωτα για να περιοριστούν οι τιμές το 2022 μόλις στο 2,5%-5%.
Τα ασιατικά ναυπηγεία πάντως κυριαρχούν στην κατασκευή των νεότευκτων καθώς Κίνα , Ιαπωνία και Νότια Κορέα αναλαμβάνουν το 93% των παραγγελιών του 2021 και το 95% το 2022.
Τα κινεζικά ναυπηγεία ξεχωρίζουν στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, και το Κορεάτικα στα gas carriers, όπως εξάγεται και από τα στοιχεία της Xclusiv.
Γεωργία Σαμπαζιώτη
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr