Την ίδια στιγμή που η αγορά έχει ανάγκη από νέα πλοία, οι τιμές των μεταχειρισμένων κοντεύουν να φτάσουν εκείνες των νεότευκτων, με τον επικεφαλής αναλυτή για τη ναυτιλία της BIMCO, Niels Rasmussen, να καταγράφει ότι υπάρχει αύξηση τιμών κατά 67% από το Δεκέμβριο του 2020 και κατά 34% μέσα στο 12μηνο (στα secondhand δεξαμενόπλοια).
Χαρακτηριστικά, η συνολική αξία για τρία secondhand δεξαμενόπλοια (ένα aframax πενταετίας, suezmax πενταετίας και VLCC πενταετίας) φτάνουν τα 231 εκατ. δολάρια, ενώ η αντίστοιχη τριάδα σύμφωνα με την Clarksons Research το Δεκέμβριο του 2020 κόστιζε 138,5 εκατ. δολάρια.
Το εμπάργκο της Ε.Ε στο πετρέλαιο και στα πετρελαϊκά προϊόντα της Ρωσίας αναδιαμόρφωσε την τάξη πραγμάτων τόσο στις εξαγωγές της Ρωσίας όσο και στις εισαγωγές της Ε.Ε.
Σύμφωνα με την BIMCO, οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας επί του παρόντος συνεισφέρουν κατά 83% περισσότερα τονομίλια στο εμπόριο αργού σε σχέση με ένα χρόνο πριν, ενώ οι εισαγωγές της E.E, συμπληρώνουν 13% περισσότερα τονομίλια και 42% περισσότερα σε σχέση με τις αρχές του 2022.
Αυτός είναι ένας παράγοντας «κλειδί», λόγω του οποίου οι τιμές για ένα aframax, suezmax, και VLCC πενταετίας, βρίσκονται στο 96%, 85% και 83% των τιμών των νεότευκτων, υποστηρίζει ο Rasmussen και προσθέτει:
«Παρά το γεγονός ότι οι τιμές των secondhand έχουν ανέβει πολύ σε σχέση με τα νεότευκτα και το βιβλίο παραγγελιών αποτελεί μόλις το 2,6% του παγκόσμιου στόλου, τα ναυπηγικά συμβόλαια για νεότευκτα παραμένουν πολύ χαμηλά».
Χαρακτηριστικά, στο 1ο τρίμηνο του 2023, οι συνολικές παραγγελίες για νεότευκτα δεξαμενόπλοια μειώθηκαν σχεδόν στο μισό από πέρσι, σύμφωνα με δεδομένα της Xclusiv Shipbrokers.
«Φωτεινό» το μέλλον για τα δεξαμενόπλοια λόγω Ρωσίας και κατανάλωσης πετρελαίου
Η BIMCO προβλέπει ότι το μέλλον για τον τομέα των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου θα είναι «λαμπρό» καθώς αναμένεται να παραμείνουν οι κυρώσεις προς τη Ρωσία, ενώ η EIA αναμένει ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου θα υπερβεί τα επίπεδα του 2019 το επόμενο έτος για πρώτη φορά από την εμφάνιση της πανδημίας του Covid.
Η εβδομαδιαία έκθεση της Baltic Exchange για τις τιμές των secondhand πλοίων αναφέρει ότι τα VLCCs κοστίζουν κατά μέσο όρο 97,9 εκατ. δολάρια, τα suezmaxes 67,5 εκατ. δολάρια, τα aframaxes 62 εκατ. δολάρια και τα MRs 42, 4 εκατ. δολάρια, καταγράφοντας αύξηση από 2,5% έως 5,5% από την αρχή του 2023.
Ταυτόχρονα, οι τιμές για τα secondhand MRs (Medium Range) βρίσκονται στο υψηλότερο σημείο από τον Οκτώβριο του 2008, σύμφωνα με την VesselsValue.
Γεωργία Σαμπαζιώτη
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr