Υπενθυμίζεται ότι, το συγκεκριμένο πλοίο χρησιμοποιούνταν επί τρεις δεκαετίες ως αποθήκη για το πετρέλαιο της Υεμένης.
Ωστόσο, ο εμφύλιος που είναι σε εξέλιξη από το 2015 στη χώρα έχει καταστήσει αδύνατη οποιαδήποτε εργασία επισκευής του, παρόλο που έχει ακόμα στα αμπάρια τόσα βαρέλια.
Το δεξαμενόπλοιο είναι υπό τον έλεγχο των ανταρτών Χούτι και πρόσφατα ο ΟΗΕ ανακοίνωσε συμφωνία με τη Euronav, η οποία θα του πουλήσει πλοίο της, που θα μεταφέρει στα δικά του αμπάρια το πετρέλαιο και εν συνεχεία θα παραδοθεί στους Χούτι.
Και όλα αυτά γίνονται, καθώς αν το πλοίο εκραγεί ή σημειωθεί διαρροή η ποσότητα πετρελαίου που θα βρεθεί στην Ερυθρά Θάλασσα, θα είναι τετραπλάσια από το ατύχημα του πλοίου «Exxon Valdez», το 1989, στην Αλάσκα.
Όπως σημείωσε ο David Gressly, εκπρόσωπος του ΟΗΕ, στο Skynews, «δε θέλουμε η Ερυθρά Θάλασσα να γίνει Μαύρη Θάλασσα. Γιατί κυριολεκτικά αυτό πρόκειται να γίνει.
Μιλάμε για ένα αρχαίο πλοίο κατασκευής του 1976 στο οποίο δεν έχει γίνει καμία εργασία συντήρησης και είναι πολύ πιθανό να βουλιάξει ή να εκραγεί από στιγμή σε στιγμή.
Εκείνοι που γνωρίζουν την κατάσταση του πλοίου συμπεριλαμβανομένου του καπετάνιου που το έλεγχε μέχρι πρότινος, υποστηρίζουν πως αυτό το σενάριο είναι βέβαιο. Δεν υφίσταται η ερώτηση του αν θα γίνει, το θέμα είναι το πότε θα γίνει», σημείωσε.
Δεδομένου ότι στα αμπάρια του FSO Safer βρίσκονται πάνω από 1 εκατ. βαρέλια αργού, ο Gressly, επισημαίνει ότι είναι ζωτικής σημασίας το να γίνουν άμεσες κινήσεις, με τους επιστήμονες να επισημαίνουν ότι αν μια πετρελαιοκηλίδα πλήξει τα λιμάνια του Hodeidah και του Salif, θα μπορούσε να προκαλέσει πρόβλημα στην παροχή φαγητού, από την οποία εξαρτώνται 6 εκατ. άνθρωποι.
Επιπροσθέτως, θα οδηγούσε σε παύση των περισσότερων εισαγωγών καυσίμων που είναι απαραίτητες για τη λειτουργία των αντλιών και των φορτηγών που παρέχουν φρέσκο νερό σε περίπου 8 εκατομμύρια ανθρώπους.
Ενώ η καταστροφή μπορεί να αποτραπεί με χρηματοδότηση 130 εκατομμυρίων δολαρίων από τον ΟΗΕ λείπουν περίπου 34 εκατ. δολάρια και έχει καταφύγει ακόμη και στη χρήση crowdfunding για να αγοράσει ένα δεξαμενόπλοιο διάσωσης.
«Υπάρχουν πολυπλοκότητες, αλλά για τα περισσότερα κράτη μέλη η δυσκολία - και είναι ειρωνικό - είναι ότι υπάρχουν πολλά διαθέσιμα χρήματα στους κρατικούς προϋπολογισμούς για την αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης, αλλά κανείς δεν φαίνεται να έχει κονδύλια προϋπολογισμού για την αποφυγή μιας καταστροφής», είπε ο Gressly.
Η πρόσφατη συμφωνία, πάντως με την Euronav για το δεξαμενόπλοιό της δεν αναφέρει το ποσό για την αγορά του, η εταιρεία ωστόσο δηλώνει πολύ ενθουσιασμένη που μπορεί να συμμετάσχει σε ένα τέτοιο έργο και να κάνει ό,τι μπορεί για να βοηθήσει στην πρόληψη μιας πιθανής περιβαλλοντικής καταστροφής.
Εκτιμά βέβαια πως για να φέρει εις πέρας το έργο θα χρειαστεί πάνω από 9 μήνες.
Να σημειωθεί ότι η Υεμένη δεν είναι η μόνη χώρα που κινδυνεύει, καθώς η πετρελαιοκηλίδα πιθανά θα πλήξει και τις ακτές της Σαουδικής Αραβίας, της Ερυθραίας και του Τζιμπουτί εντός δύο έως τριών εβδομάδων, οδηγώντας σε βαθιές περιβαλλοντικές επιπτώσεις για τους κοραλλιογενείς υφάλους και τα προστατευμένα παράκτια δάση μαγγροβίων.
Με το σύνολο του αλιευτικού αποθέματος της Ερυθράς Θάλασσας της Υεμένης να αντιμετωπίζει πρόβλημα, υπάρχει διάχυτη ανησυχία για τα εκατομμύρια των ανθρώπων που εξαρτώνται από τον ωκεανό για την τροφή και τα προς το ζην.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr