Υπενθυμίζεται ότι το ευρωπαϊκό εμπάργκο για τα ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα – αυτά από αργό πετρέλαιο, όπως το ντίζελ, η βενζίνη και τα καύσιμα αεριωθουμένων – τίθεται σε ισχύ αυτή την Κυριακή, 5 Φεβρουαρίου. Την ίδια ημέρα θα τεθεί σε ισχύ και το ανώτατο όριο τιμών της G7, έτσι ώστε οι δυτικές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να μπορούν να συνεχίσουν να διευκολύνουν τις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου που πωλούνται στο ίδιο επίπεδο ή κάτω από το ανώτατο όριο.
Οι ρωσικές εξαγωγές ντίζελ τόσο παραδοτέες όσο και καθ' οδόν προς την ΕΕ, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν κατά μέσο όρο 448.000 βαρέλια/ημέρα κατά τις πρώτες 18 ημέρες του Ιανουαρίου, από 663.000 βαρέλια/ημέρα τον Δεκέμβριο και από τα προπολεμικά επίπεδα των 670.000 βαρέλια/ημέρα στις αρχές. 2022, σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Commodities at Sea.
Ως αποτέλεσμα, το ρωσικό ντίζελ αποτελεί το 27% των συνολικών 1,69 εκατομμυρίων βαρελιών εισαγωγών της Ευρώπης, σύμφωνα με τα στοιχεία. Αν και εξακολουθεί να είναι υψηλή, η εξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό ντίζελ έχει σχεδόν μειωθεί στο μισό από τα προπολεμικά επίπεδα, όταν η περιοχή προμηθεύονταν το 46% των εισαγωγών ντίζελ της από τη Ρωσία, έδειξαν τα στοιχεία.
Η πτώση ήρθε παρά το γεγονός ότι το ρωσικό ντίζελ είναι έως και 130 $/μετρικό τόνο χαμηλότερο από το ντίζελ μη ρωσικής προέλευσης που παραδίδεται στον κόμβο διύλισης του Άμστερνταμ, του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας, σύμφωνα με τους εμπόρους. Με την απαγόρευση της ΕΕ στις εισαγωγές διυλισμένων προϊόντων από τη Ρωσία να τεθεί σε ισχύ στις 5 Φεβρουαρίου, οι περιφερειακοί προμηθευτές καυσίμων αντιμετωπίζουν μια μεγάλη πρόκληση όσον αφορά την προμήθεια εναλλακτικού ντίζελ, τη μεγαλύτερη εξαγωγή καυσίμου της Ρωσίας στην περιοχή.
Νέες πηγές εφοδιασμού
Τα χαμηλά αποθέματα ντίζελ και πετρελαίου στην περιοχή ενισχύουν την επείγουσα ανάγκη για νέες πηγές εφοδιασμού. Οι τελευταίες φορτώσεις ντίζελ μετά την ΕΕ στη Ρωσία με προορισμό την Ευρώπη ενδέχεται να έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, σύμφωνα με ορισμένους Ευρωπαίους εμπόρους πετρελαίου, καθώς τόσο η παράδοση όσο και η πληρωμή για τα ρωσικά προϊόντα πρέπει να ολοκληρωθούν πριν από τις κυρώσεις της 5ης Φεβρουαρίου. Αυτό αφήνει 17 ημέρες για τα δεξαμενόπλοια για φόρτωση, μεταφορά, εκφόρτωση και για την ολοκλήρωση της πληρωμής οικονομικών κυρώσεων.
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, τα αμερικανικά διυλιστήρια έχουν γίνει η μεγαλύτερη πηγή εναλλακτικού πετρελαίου ντίζελ στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία των δεξαμενόπλοιων, αποστέλλοντας στην περιοχή ρεκόρ 237.000 βαρέλια/ημέρα μέχρι στιγμής τον Ιανουάριο, από 34.000 βαρέλια/ημέρα στις αρχές του 2022. .
Οι αγοραστές με προμήθειες έχουν επίσης δανείσει τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για να βοηθήσουν στην κάλυψη του κενού εφοδιασμού. Η εξάρτηση της Ευρώπης από το ντίζελ της Μέσης Ανατολής αναμενόταν να αυξηθεί με την ανάπτυξη του διυλιστηρίου Al Zour στο Κουβέιτ, του εργοστασίου Jazan στη Σαουδική Αραβία, της Karbala στο Ιράκ και του διυλιστηρίου Duqm στο Ομάν.
Οι εισαγωγές ντίζελ της Ευρώπης προέρχονται επίσης από ανατολικότερα μετά τον πόλεμο. Οι ροές ντίζελ από την Κίνα και τη Μαλαισία αυξήθηκαν απότομα από τα επίπεδα του Δεκεμβρίου στα 77.000 b/d συνολικά, ενώ οι εξαγωγές ντίζελ της Ινδίας στην περιοχή διαμορφώθηκαν σε 105.000 b/d από το ρεκόρ των 230.000 b/d τον περασμένο μήνα. Μαζί, οι ροές ντίζελ από την Ασία προς την Ευρώπη ήταν περίπου 150.000 b/d υψηλότερες από τα προπολεμικά επίπεδα, έδειξαν τα στοιχεία.
Ρωσικός αντίκτυπος
Παρά την επείγουσα ανάγκη αντικατάστασης των ρωσικών εισαγωγών ντίζελ, η ΕΕ παραμένει αισιόδοξη για την κάλυψη τυχόν ελλείμματος εφοδιασμού. Η επικεφαλής ενέργειας της ΕΕ Kadri Simson δήλωσε στις 15 Ιανουαρίου ότι έχει εξασφαλίσει εναλλακτικά καύσιμα και θα μπορούσε να αξιοποιήσει τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου για να μετριάσει τις επιπτώσεις των επικείμενων κυρώσεων.
Παραμένουν ερωτηματικά για το πού μπορεί να πάει το εκτοπισμένο ρωσικό ντίζελ και το βαθμό στον οποίο τα ρωσικά διυλιστήρια ενδέχεται να αναγκαστούν να μειώσουν τις εργασίες καθώς οι εμπορικές ροές αναπροσαρμόζονται στις τελευταίες κυρώσεις εισαγωγής της ΕΕ.
Σημειώνοντας ότι μόνο το 10% των ροών προϊόντων πετρελαίου της Ρωσίας στην Ευρώπη έχει ανακατευθυνθεί πριν από την απαγόρευση των προϊόντων της ΕΕ, η Goldman Sachs ανέμενε ότι η ρωσική παραγωγή θα μειωθεί κατά 600.000 βαρέλια/ημέρα μέχρι τον Απρίλιο, δεδομένης της έλλειψης δεξαμενόπλοιων για πλήρη ανακατεύθυνση των ροών πετρελαίου.
Οι αναλυτές της S&P Global Commodity Insights εκτιμούν ότι ο όγκος της ρωσικής παραγωγής πετρελαίου θα μειωθεί κατά 600.000 βαρέλια/ημέρα μετά τον Φεβρουάριο, καθώς η απαγόρευση των εισαγωγών προϊόντων από την ΕΕ δημιουργεί μεγαλύτερες αποκλίσεις στις ροές της αγοράς.
Οι απώλειες ρωσικής προμήθειας θα μπορούσαν να κορυφωθούν στα 930.000 βαρέλια/ημέρα κάτω από τα προπολεμικά επίπεδα τον Μάρτιο, ωστόσο, λόγω των κυρώσεων που εκκρεμούν στις εξαγωγές καυσίμων, η παραγωγή αναμένεται να ανακάμψει όχι νωρίτερα από το 4ο τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με την S&P Global.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr