Ο δείκτης απόδοσης της ναυλαγοράς για τα μεγάλα φορτηγά πλοία μεγέθους capesize, ο οποίος παρακολουθεί φορτία σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα 150.000 τόνων, υποχώρησε 3,8% στις 1.619 μονάδες. Υποχώρηση στα επίπεδα ναύλων σημειώθηκε και για τα φορτηγά πλοία μικρότερου μεγέθους. Ο δείκτης απόδοσης της ναυλαγοράς panamax, ο οποίος παρακολουθεί περίπου 60.000 έως 70.000 τόνους φορτίων άνθρακα και σιτηρών, υποχώρησε για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα, υποχωρώντας περίπου 1% στις 1.643 μονάδες. Εν τω μεταξύ, ο δείκτης απόδοσης ναυλαγοράς στο μέγεθος supramax ενισχύθηκε κατά μία μονάδα στις 1.153 μονάδες.
Σημαντικός παράγοντας για την ενίσχυση της ναυλαγοράς αποτελεί η ανάπτυξη της Κίνας και η δυναμική της αγοράς σιδηρομεταλλεύματος. Παρά την τωρινή υποχώρηση, υπάρχουν σημάδια τόνωσης της κινέζικης οικονομίας που προμηνύουν άνοδο των ναύλων.
Οι τιμές για φορτία σιδηρομεταλλεύματος με περιεκτικότητα 63,5% σε σίδηρο για παράδοση στην Τιαντζίν αυξήθηκαν στα 113,5 δολάρια στα μέσα Δεκεμβρίου, το υψηλότερο των τελευταίων τεσσάρων μηνών, καθώς οι προσπάθειες της Κίνας να τονώσει την ανάπτυξη της ακίνητης βιομηχανίας, μια σημαντική πηγή ζήτησης χάλυβα, αντιστάθμισαν τις ανησυχίες για του χρέους τομέα. Οι βασικές εμπορικές τράπεζες της χώρας συμφώνησαν να επεκτείνουν νέα πιστωτικά όρια 162 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ιδιώτες προγραμματιστές για να αντιμετωπίσουν την κρίση ρευστότητας του κλάδου και η τράπεζα της Κίνας PBoC μείωσε περαιτέρω τον δείκτη υποχρεωτικών αποθεματικών των τραπεζών κατά 25 μονάδες βάσης.
Επίσης, πολλές πόλεις της Κίνας χαλάρωσαν τους κανόνες του lockdown μετά από διαμαρτυρίες, αυξάνοντας τις ελπίδες ότι θα ακολουθήσουν και άλλοι βιομηχανικοί κόμβοι. Παρά τα επεκτατικά μέτρα, η εμπιστοσύνη στην αγορά ακινήτων παραμένει υποτονική, καθώς η πιστωτική ανάπτυξη της Κίνας αιφνιδιάστηκε καθοδικά τον Νοέμβριο μετά την πτώση τον Οκτώβριο, και οι τιμές των νέων κατοικιών έχουν πέσει σχεδόν 30% από έτος μέχρι σήμερα.
Στον τομέα του άνθρακα, υπάρχει ισχυρή ζήτηση της Ασίας που θα συνεχίζει να τονώνει τα επίπεδα των ναύλων για τα φορτηγά πλοία μεγέθους panamax. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης άνθρακα του Newcastle, το σημείο αναφοράς για την περιοχή με την υψηλότερη κατανάλωση στην Ασία, ξεπέρασαν το όριο των 400 δολαρίων ανά τόνο, σημειώνοντας άνοδο πάνω από 150% συγκριτικά με το περσινό επίπεδο, λόγω των προοπτικών συνεχιζόμενης ισχυρής ζήτησης και περιορισμένων προμηθειών.
Η άνω του μέσου όρου ζήτηση από την Ευρώπη λόγω των φόβων για έλλειψη φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή σε συνδυασμό με την εκτόξευση των εισαγωγών θερμικού άνθρακα από την Ινδία, ώθησαν τις τιμές υψηλότερα.
Επιπλέον, μια εποχιακή ανάκαμψη της παραγωγής με καύση άνθρακα κατά τη διάρκεια του χειμώνα ενίσχυσε τις εκτιμήσεις της αγοράς για σταθερή παγκόσμια ζήτηση.
Από την πλευρά της προσφοράς, ο υγρός καιρός και οι πλημμύρες που έφερε στην Αυστραλία το φαινόμενο La Niña έπληξαν την παραγωγή άνθρακα για τους ανθρακωρύχους, συμπεριλαμβανομένων των Glencore, BHP και Anglo-American με αποτέλεσμα, οι εξαγωγές θερμικού άνθρακα της Αυστραλίας πιθανότατα να μειωθούν κατά 13 εκατομμύρια τόνους σε 183 εκατομμύρια φέτος. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Σεπτέμβριο, οι τιμές του άνθρακα έφθασαν σε κορυφαίο επίπεδο ρεκόρ περίπου 450 $ ανά τόνο.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr