Μάλιστα το εν λόγω χαρτοφυλάκιο, με το δεύτερο μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας και την πλέον στρατηγικά τοποθετημένα γιάρδα της ευρύτερης περιοχής, στο λιμάνι της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, διασφαλίζουν για την ΟΝΕΧ ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό, ειδικά, με την άλλη πλευρά του Αιγαίου.
Μάλιστα, όπως τόνισε, την Τρίτη 22/11 ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ONEX Shipyards & Technologies, Πάνος Ξενοκώστας σε δημοσιογραφική συνάντηση, ήδη 70 εκατ. ευρώ είναι προς διάθεση για την “ανάσταση” των Ναυπηγείων Ελευσίνας, μέρος ενός μεγάλου επενδυτικού πλάνου που υποστηρίζεται κι από την DFC, τον χρηματοδοτικό οργανισμού του αμερικανικού κράτους, που θα χρηματοδοτήσει σε πρώτη φάση με 102 εκατ. ευρώ (δάνειο μετατρέψιμο) το project εξυγίανσης των Ναυπηγείων. Παράλληλα η “συμμαχία” με την ιταλική ναυπηγική εταιρεία Fincantieri, η οποία διεκδικεί το αμυντικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού για τη ναυπήγηση των ελληνικών κορβετών, δίνει άλλο ένα πλεονέκτημα στο επίπεδο της τεχνογνωσίας, όπως ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας, στην ΟΝΕΧ.
Το χρονοδιάγραμμα
Στο μεταξύ το σε 8 μήνες περίπου, τον Ιούλιο - Αύγουστο του 2023 εκτιμάται ότι μπορεί να φιλοξενηθούν οι πρώτες επισκευές πλοίων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, όπως είπε ο Πάνος Ξενοκώστας. Προϋπόθεση βέβαια γιατί είναι η σχετική συμφωνία εξυγίανσης που υπεγράφη πριν από λίγες ημέρες να επικυρωθεί μέσα στην άνοιξη από το αρμόδιο δικαστήριο.
“Εάν χαθεί το δικαστήριο θα χαθούν και 40 εκ από εργαζόμενους, ενώ και κράτος πήρε πάνω του 170 εκατ. οφειλων. Όλοι αυτοί θα βγουν χαμένοι, Όλοι έχουν συμφωνήσει κι αν όμως ο δικαστής πει όχι θα κλείσει το ναυπηγείο” ανέφερε ενώ τόνισε ότι σε συμβόλαια με πιθανούς πελάτες έχουν προβλεφθεί και ανάλογες δικλείδες σε περίπτωση “ναυαγίου”.
Οι επενδύσεις
Πάντως για άλλη μια φορά ο επικεφαλής της ONEX έστειλε το μήνυμα για μια δυναμική επανεκκίνηση των ναυπηγείων λέγοντας ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια, και μέχρι τον επόμενο Απρίλιο (καθώς τότε εκτιμάται ότι θα έχει βγει η απόφαση του δικαστηρίου), θα έχουν επενδυθεί συνολικά περί τα 5 εκατ. ευρώ στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, συμπεριλαμβανομένου του 1,2 εκατ. ευρώ που έχει κατευθυνθεί για την αποπληρωμή μέρους των δεδουλευμένων των εργαζομένων. Μάλιστα, όπως τόνισε στο πλαίσιο του 5th Athens Investment Forum, για την ανασύσταση των Ναυπηγείων Ελευσίνας έχει δρομολογηθεί ένα πρόγραμμα, ύψους μισού δισεκατομμυρίου ευρώ, με τα μισά έργα να είναι εμπροσθοβαρή και να υλοποιούνται μέσα στην επόμενη 5ετία.
Επεσήμανε, δε, ότι το στοίχημα της ONEX έγκειται στην ανάπτυξη μέσα στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας ενός εθνικού βιομηχανικού οικοσυστήματος, ούτως ώστε οι εφοπλιστές που θα επισκέπτονται τα Ναυπηγεία να βρίσκουν μία πλατφόρμα για ολοκληρωμένες λύσεις. “Δεν είναι δυνατόν να πιστεύουμε ότι θα αλλάξουν εδώ τα πράγματα ενεργειακά, εάν δεν υπάρχουν υποδομές, και για να πραγματοποιηθούν τα έργα, αλλά κυρίως να υποστηριχθούν, χωρίς τα μεγάλα ναυπηγεία, είτε αυτό αφορά έργα εξορύξεων, είτε αυτά αφορούν αγωγούς, είτε αφορά ανεμογεννήτριες”, είπε χαρακτηριστικά.
Στόχος της ΟΝΕΧ, άλλωστε, είναι να μετατραπούν τα Ναυπηγεία σε έναν κόμβο που θα στηρίζει την εμπορική ναυτιλία οριζόντια, λειτουργώντας ηγετικά για το σύνολο του βιομηχανικού οικοσυστήματος της περιοχής.
Το Πολεμικό Ναυτικό
Σε σχέση με τη συμμετοχή των Ναυπηγείων Ελευσίνας στα εξοπλιστικά προγράμματα ο κ. Π. Ξενοκώστας ξεκαθάρισε δεν είναι προϋπόθεση τα συμβόλαια με το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) για την αναγέννηση των Ναυπηγείων της Ελευσίνας.
“Από που το ΠΝ θέλει ναυπηγείο έχει ενταχθεί κι αυτό στα πλάνα μας. Γιατί γιατί έχουμε τεχνογνωσία και υπάρχει αγορά” ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας τονίζοντας ότι “δεν εξαρτάται η πορεία και η εξυγίανση των ναυπηγείων από το πλάνο του Πολεμικού Ναυτικού. Εμείς θα θέλαμε να προσφέρουμε υπηρεσίας μας μια και είμαστε Έλληνες” τόνισε. Σημείωσε δε, ότι στην Ελευσίνα, “είναι το μεγαλύτερο μετά τον Σκαραμαγκά ναυπηγείο κι έχουμε το στρατηγικότερο στη Σύρο από γεωγραφική άποψη. . Επίσης έχουμε ενώσει δυνάμεις με την Fincantieri, που έχει το μεγαλύτερο στην Ευρώπη και το τέταρτο στον κόσμο, διαθέτονταςι καλά σχεδια. Μάλιστα ο Ιταλικός όμιλος συμφώνησε εάν πάρουμε κορβέτες, να γίνουν οι τρεις στην Ελλάδα” είπε σημειώνοντας ότι η συνεργασία “έχει να κάνει από τη μεταφορά τεχνογνωσίας μέχρι τη μετοχική συμμετοχή”
“Επειδη δεν είμαστε φιλανθρωπικό ίδρυμα θα περιμένουμε για να δουμε τι θέλει το Π.Ν. μια και θα πρέπει να έχουμε ένα προγραμματισμό 10ετίας. Δεν είναι μπιντάρισμα για πορτοκάλια. Εάν δεν υπάρχει πρόγραμμα θα κοιτάξουμε να γεμίσουμε τα ναυπηγεία μας από άλλα προγράμματα. Θα ήταν τιμή μας αλλά δεν εξαρτώμαστε από το Π.Ν.” ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας. “Η συνεργασία δεν αρχίζει και τελειώνει σε ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα” δήλωσε με νόημα.
Στον αμυντικό τομέα, πάντως, η ONEX στοχεύει να βελτιστοποιήσει και να αναβαθμίσει την υφιστάμενη γραμμή παραγωγής των τορπιλακάτων και ταυτόχρονα, φιλοδοξεί να αναπτύξει και μια άλλη γραμμή παραγωγής μεγαλύτερων πλοίων, όπως π.χ. οι εν λόγω κορβέτες, με σκοπό και οι δύο γραμμές παραγωγής διεισδύσουν στις διεθνείς αγορές.
“Εμείς προχωράμε ένα πλάνο με βάση αυτό που ξέρουμε να κάνουμε, την ναυτιλία. Εάν δεν υπάρχει πρόγραμμα από το Π.Ν., θα κοιτάξουμε να γεμίσουμε τα ναυπηγεία μας με άλλα αμυντικά προγράμματα. Δεν εξαρτώνται τα ναυπηγεία από έναν πελάτη”, προσέθεσε, ενώ αναφερόμενος στη συνεργασία με τη Fincantieri τόνισε ότι αυτή “δεν αρχίζει και τελειώνει σε ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα”.
Ο Π. Ξενοκώστας παράλληλα σημείωσε ότι η χώρα έχει πολλά να ωφεληθεί από την “ανάσταση” της ναυπηγοεπισκευής. “Δεν υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ ελληνικών ναυπηγείων, η πίτα είναι διεθνής κι όσο πιο ανοίγει η πίτα όλοι επωφελούνται” τόνισε με έμαφαση απαντώντας σε ερώτηση για το “εάν χωρούν” όλα τα υφιστάμενα σχέδια για την ναυπηγική αγορά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα. Μάλιστα, τόνισε ότι ο βασικός ανταγωνιστής είναι η ναυπηγική βιομηχανία της Τουρκίας, που μάλιστα απολαμβάνει και μεγάλες ευκολίες λόγω της απουσίας περιβαλλοντικών κανόνων. Ειδικά, για τα θέματα περιβάλλοντος, σε σχέση κυρίως με το Νεώριο, ο κ. Ξενοκώστας τόνισε ότι υπάρχει απόλυτη συμμόρφωση με τους κανόνες, συνεχής παρακολούθηση από την Περιφέρεια αλλά και αντικατάσταση σε ποσοστό 92% της αμμοβολής από τεχνικές υδροβολής.
Η ενέργεια
Επίσης, η νέα ενεργειακή πραγματικότητα, που έφερε η Ουκρανική κρίση δημιουργεί ευκαιρίες στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία και δη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, με βάση τον κ. Ξενοκώστα.
Συγκεκριμένα ανέφερε ότι στο επιχειρηματικό σχέδιο που έχει καταρτίσει για την επόμενη μέρα των Ναυπηγείων Ελευσίνας υπάρχει στόχευση για την κατασκευή των βάσεων των πλωτών ανεμογεννητριών, που μάλιστα ενδείκνυνται για τα δεδομένα των Ελληνικών θαλασσών. “Απαιτούνται για την Ελλάδα με βάση τους στόχους 1000 υπεράκτιες ανεμογεννήτριες των 10 μεγαβάτ” ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας και σημείωσε ότι εφόσον επιλεγεί η κατασκευή τους π.χ. στην Κίνα θα απαιτηθεί για τη μεταφορά η αξιοποίηση κάποιων ειδικών πλατφορμών που χρησιμοποιούνται σήμερα. Ωστόσο χωρούν μόλις τρεις βάσεις και θέλουν 40 περίπου μέρες για να καταφθάσουν από τον Κίνα στα Ελληνικά νερά. Κάτι που σημαίνει και απώλεια χρόνου και κόστους. “Αν θες ενεργειακή ανεξαρτησία, μετάβαση και ασφλαεια θα πρέπει να φτιάξεις τις βάσεις εδω" τόνισε ο κ. Ξενοκώστας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr