Αυτό το σημαντικό ερώτημα επιχειρεί να απαντήσει, έρευνα του The Maritime Executive.
Mπορεί λοιπόν η συγκεκριμένη περίοδος να είναι πάντα προσοδοφόρα για τη ναυτιλία και ειδικά για τη μεταφορά εμπορευμάτων, όμως αυτό δε συμβαίνει φέτος. Ο παγκόσμιος πληθωρισμός, η αγοραστική αδυναμία του καταναλωτή, αλλά και η πλεονάζουσα ικανότητα στη μεταφορά φορτίων δημιουργούν τριγμούς στην αγορά.
To oμιχλώδες τοπίο στα οικονομικά, αλλά και τα «καμπανάκια» από τις κεντρικές τράπεζες, υποδεικνύουν πιθανά ότι μια νέα ύφεση είναι δεδομένη.
Υπάρχουν ενδείξεις και από τη μεταφορά των εμπορευμάτων, ότι μια παγκόσμια ύφεση είναι πολύ κοντά; Αυτό το ερώτημα δεν παρουσιάζει ενδιαφέρον μόνο για όσους κινούνται στο χώρο της ναυτιλίας, αλλά και για τους οικονομολόγους και για όσους χαράσουν πολιτική.
Η τελευταία ύφεση που πυροδοτήθηκε από οικονομικούς παράγοντες ήταν από το Δεκέμβριο του 2007 έως τον Ιούνιο του 2009. Τα αγαθά που φορτώνονταν για εμπόριο σε παγκόσμιο επίπεδο έπεσαν κοντά στο 5% το 2009 συγκριτικά με το 2008, από 8,23 δις τόνους σε 7,82 σύμφωνα με τα στατιστικά του 2021 του UNCTAD.
Μια πεσμένη αγορά μεταφοράς εμπορευμάτων συμβάλει στην παγκόσμια ύφεση, ή η παγκόσμια ύφεση συμβάλει στο να πέφτει η αγορά της μεταφοράς εμπορευμάτων; Eίναι μια ερώτηση αντίστοιχη του αυγού με την κότα. Μπορούν τα διδάγματα από τις επιπτώσεις της μεγάλης κρίσης του 2007-2009 να φανούν χρήσιμα στη σημερινή κατάσταση; Οι ναυτιλιακοί δείκτες μπορούν να ρίξουν λίγο φως στην υπόθεση.
Tα σημάδια του BDI και του ClarkSea την περίοδο της Μεγάλης Ύφεσης
Κοιτάζοντας ένα μεικτό γράφημα του BDI και του ClarkSea - ένας σταθμισμένος μέσος όρος κερδών από δεξαμενόπλοια, bulker, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αερομεταφορείς αερίου - ο BDI ξεκίνησε την απότομη πτώση του δύο μήνες πριν από την έναρξη της Μεγάλης Ύφεσης.
Aπό τον Οκτώβριο του 2007 έως τον Ιανουάριο του 2008, o δείκτης του BDI έπεφτε μηνιαία από το 10,656 στο 6,052. Στη συνέχεια κάλυπτε το χαμένο έδαφος μέχρι τον Μάιο του 2008, όταν ξεπέρασε το ύψος που είχε οριστεί τον Οκτώβριο του 2007. Αμέσως μετά έκανε «βουτιά» μέχρι τον Νοέμβριο του 2008. Η πτώση των επτά μηνών μείωσε τον δείκτη κατά 94%. Οι επόμενοι επτά μήνες ανέτρεψαν την κατάσταση και από τον Νοέμβριο του 2008 έως τον Ιούνιο του 2009, ανέβηκε στις 3.757.
Συνοπτικά, την περίοδο της Μεγάλης Ύφεσης, η πτώση του δείκτη BDI ξεκίνησε δύο μήνες πριν. Επτά μήνες πριν τελειώσει η Μεγάλη Ύφεση ο BDI είχε φτάσει στο χαμηλότερο σημείο του.
Αντίθετα από τον BDI ο δείκτης ClarkSea φαίνεται να συμβαδίζει περισσότερο με την μακροοικονομία. Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2007 όπου η Μεγάλη Ύφεση έγινε διακριτή, ο δείκτης ClarkSea συμβάδισε με τις επιπτώσεις που είχε ο δείκτης BDI, καθώς πριν από αυτό, η άνοδος των αγορών δεξαμενόπλοιων και εμπορευματοκιβωτίων αντιστάθμισε την πτώση στα πλοία.
Το σύντομο διάστημα που ο BDI ανέκαμψε μέσα από το Μάιο του 2008, βοήθησε και τον ClarkSea να ανακτήσει έδαφος. Το σημείο καμπής ήταν το Μάιο του 2008, όπως και για τον BDI, τότε που ο ClarkSea έχασε 83% στο επόμενο 12μηνο. Συνοπτικά, ο δείκτης ClarkSea άρχισε να πέφτει την ίδια στιγμή που ξεκίνησε η ύφεση και άρχισε να ανακάμπτει μόλις δύο μήνες πριν από το τέλος της.
Οι δείκτες BDI και ClarkSea από τον Αύγουστο του 2007 έως τον Σεπτέμβριο του 2009
- Ο αντίκτυπος της Μεγάλης Ύφεσης στην παγκόσμια αγορά μεταφοράς εμπορευμάτων στηρίζει την εξής υπόθεση:
Oι δείκτες μεταφοράς εμπορευμάτων ξεκινούν να πέφτουν πριν από μία κρίση ή τουλάχιστον ταυτόχρονα. Αντίστοιχα η άνοδος των δεικτών μπορεί να ξεκινήσει προτού τελειώσει μία ύφεση.
Τι κατάσταση επικρατεί αυτή τη στιγμή στην αγορά μεταφοράς εμπορευμάτων
Το Μάιο του 2022, τα κέρδη των bulker άρχισαν να μειώνονται. Τα τάνκερ βρίσκονταν για ένα διάστημα σε ανοδική άνοδο. Οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ήταν σταθεροί και ξεκίνησαν να πέφτουν. Από τον Σεπτέμβριο του 2022, μόνο τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων εξακολουθούν να ανεβαίνουν.
Οι δείκτες BDI και ClarkSea από τον Ιανούαριο έως τον Σεπτέμβριο του 2022
Οι αρνητικές αποδόσεις σε επίπεδο bulker πιθανά θα συνεχιστούν και δε θα ανακάμψουν πριν από τα Χριστούγεννα, εκτός και αν υπάρξουν αξιοσημείωτες αλλαγές- για παράδειγμα εάν η χαλάρωση των περιορισμών για τον COVID στην Κίνα ωθήσει τη βιομηχανική ζήτηση (ιδιαίτερα για σιδηρομετάλλευμα). Η ζήτηση για πετρέλαιο και φυσικό αέριο από τη Δύση θα βοηθήσει να συνεχίσουν να αυξάνονται οι τιμές των δεξαμενόπλοιων. Η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να μειωθεί βραχυπρόθεσμα.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, ένα μαύρο σύννεφο έχει εμφανιστεί στον ορίζοντα της παγκόσμιας αγοράς μεταφοράς εμπορευμάτων. Η πτωτική τάση των ναυτιλιακών δεικτών δημιουργεί ένα προαίσθημα. Όσον αφορά το ερώτημα «Επίκειται μια παγκόσμια ύφεση ;» Μπορούμε να παραθέσουμε τα σημάδια από αυτούς τους δύο δείκτες.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr