Η ερευνητική μελέτη θα προσπαθήσει να ποσοτικοποιήσει την κλίμακα της πρόκλησης της αναβάθμισης και της επανεκπαίδευσης του υπάρχοντος ναυτιλιακού εργατικού δυναμικού για τη διαχείριση των νέων καυσίμων και θα παράσχει μια επισκόπηση του τι θα συνεπάγεται αυτό όσον αφορά τις δεξιότητες, την κατάρτιση και την ασφάλεια.
Η μελέτη διεξάγεται από τον νηογνώμονα DNV για λογαριασμό μιας Ειδικής Ομάδας Δίκαιης Μετάβασης που ξεκίνησε από το ICS στο COP26 στη Γλασκώβη το 2021. Η ομάδα εργασίας περιλαμβάνει την ICS, την ITF και βασικές υπηρεσίες του ΟΗΕ, συμπεριλαμβανομένων των IMO και ILO.
Για τη μετάβαση της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας σε ένα μέλλον μηδενικών εκπομπών άνθρακα, δεν θα αρκούσε να μιλάμε για έρευνα και ανάπτυξη, κατασκευή πλοίων μηδενικών εκπομπών και επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές: πρέπει επίσης να κοιτάξουμε τους ανθρώπους. Η διασφάλιση μιας μετάβασης με επίκεντρο τον άνθρωπο σημαίνει διασφάλιση της υγείας και της ασφάλειας του εργατικού δυναμικού της ναυτιλίας, καθώς υπάρχουν ορισμένες προκλήσεις που σχετίζονται με εναλλακτικά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένου του υδρογόνου και της αμμωνίας. Αυτά πρέπει να ληφθούν δεόντως υπόψη και πρέπει να αναπτυχθούν κατευθυντήριες γραμμές για την ασφάλεια παράλληλα με τη νέα τεχνολογία», δήλωσε ο Guy Platten , Γενικός Γραμματέας του ICS κατά τη διάρκεια ενός Φόρουμ Καινοτομίας της Νορβηγίας που διοργανώθηκε πρόσφατα IMO-UNEP.
Ο Platten επιμένει ότι πρέπει να δημιουργηθούν νέα προγράμματα εκπαίδευσης, πρότυπα και μαθήματα για τους ναυτικούς ώστε να χειρίζονται καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και να εξυπηρετούν πλοία μηδενικών εκπομπών με ασφάλεια. Οι χθεσινές τεχνολογίες και το σύνολο των δεξιοτήτων στη ναυτιλιακή βιομηχανία θα χρειαστούν μαζική αναβάθμιση εάν ο τομέας θέλει να προχωρήσει με την ενεργειακή μετάβαση και την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της παγκόσμιας οικονομίας.
Τα προκαταρκτικά στοιχεία της μελέτης υπογραμμίζουν μια άλλη πρόκληση: οι ναυτικοί αντιμετωπίζουν ήδη αρκετούς περιορισμούς όσον αφορά την εκπαίδευση, επεσήμανε ο Platten. Επιπλέον, υπάρχει έλλειψη ειδικευμένων εκπαιδευτών, έλλειψη επενδύσεων στην τεχνολογία στα ιδρύματα κατάρτισης και έλλειψη κέντρων και εγκαταστάσεων. Όλα αυτά είναι πιθανό να επιδεινωθούν καθώς αυξάνονται οι ανάγκες εκπαίδευσης, πρόσθεσε.
Τίθεται επίσης ένα ερώτημα σχετικά με το ποιος θα εκπαιδεύσει αυτούς τους εκπαιδευτές προκειμένου να μεταφέρουν τις απαραίτητες γνώσεις στις επόμενες γενιές του εργατικού δυναμικού της ναυτιλίας, καθώς τα άτομα με τέτοιου είδους γνώσεις είναι πιθανό να έχουν μεγάλη ζήτηση και σε εταιρικούς τομείς. Ως εκ τούτου, η τεχνική βοήθεια από τον ΙΜΟ και η οικονομική βοήθεια από τους ιδρυτικούς εταίρους του θα είναι ζωτικής σημασίας από την άποψη αυτή, ιδίως για τις αναπτυσσόμενες χώρες.
Ο Platten σημείωσε ότι η ICS βρισκόταν στη διαδικασία ανάπτυξης βασικών δράσεων και συστάσεων για να καταστεί δυνατή η μετάβαση για το εργατικό δυναμικό της ναυτιλίας, οι οποίες πρόκειται να δρομολογηθούν τον Νοέμβριο στο COP27 στην Αίγυπτο.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr