Το 2020, οι παραγγελίες για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν στον χαμηλότερο αριθμό της τελευταίας δεκαετίας και οι παραγγελίες για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων παρουσίασαν παρόμοια πτώση.
Ωστόσο, τόσο το 2021 όσο και το 2022 σημειώθηκε άνοδος στις παραγγελίες και έχουν αρχίσει να επικρατούν ανησυχίες ότι τα επίπεδα παραγγελιών για το 2023 είναι πάλι υψηλά σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, εγείροντας ανησυχίες για πιθανή υπερπροσφορά. Η ζήτηση για τα νεότευκτα είναι τέτοια που πολλά ναυπηγεία δυσκολεύονται ολοένα και περισσότερο να ικανοποιήσουν νέες παραγγελίες.
Επιπτώσεις στη χρηματοδότηση
Το τεράστιο βιβλίο παραγγελιών που προβλέπεται για το 2023 θέτει το ερώτημα: από πού προέρχεται το κεφάλαιο για τη χρηματοδότηση όλων αυτών των νέων ναυπηγήσεων;
Η απάντηση μπορεί να βρίσκεται στις δημιουργικές λύσεις χρηματοδότησης και στη διαφοροποίηση των πηγών χρηματοδότησης. Νωρίτερα φέτος, ανακοινώθηκε ότι ένας πλοιοκτήτης εξασφάλισε χρηματοδότηση για τα δεκάδες νεότευκτα πλοία μέσω διαφόρων χρηματοδοτικών λύσεων, όπως ένα σύνολο δανείων που υποστηρίζονται από εξαγωγικές πιστώσεις, συμφωνίες πώλησης και επαναμίσθωσης, κοινοπρακτικά τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια. Ωστόσο, ορισμένοι εξακολουθούν να βασίζονται σε παραδοσιακά κεφάλαια και χρηματοδότηση χρέους. Είναι σαφές, επομένως, ότι παρά αυτή την αύξηση των παραγγελιών, οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να αναζητούν και να βρίσκουν διαφορετικές και εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης πλοίων.
Τιμές ναύλωσης
Πρόσφατα, οι τιμές ναύλωσης έφτασαν σε υψηλά ρεκόρ, κυρίως λόγω της αυξανόμενης ζήτησης χωρητικότητας μετά την πανδημία. Αυτή η έλλειψη πλοίων έχει δώσει στους πλοιοκτήτες το πάνω χέρι στις διαπραγματεύσεις ναύλωσης, επιτρέποντάς τους να επιτύχουν υψηλότερους ναύλους και μεγαλύτερες περιόδους ναύλωσης για τα πλοία τους.
Μένει να δούμε αν οι τιμές ναύλωσης θα σταθεροποιηθούν στα προ της πανδημίας επίπεδα μόλις ολοκληρωθούν οι νέες ναυπηγήσεις των πλοίων και παραδοθούν τους επόμενους μήνες.
Σε περίπτωση που η αύξηση παραγγελιών για νεότευκτα πλοία οδηγήσει σε υπερπροσφορά πλοίων θα προκύψει μείωση των ναύλων που μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα των πλοιοκτητών να αποπληρώσουν τις χρηματοδοτικές τους υποχρεώσεις και θα πρέπει να δίνεται προσοχή κατά τη διαπραγμάτευση των συμβάσεων ναύλωσης. Αναμένεται να δούμε πως θα αντιδράσει η ναυλαγορά τους επόμενους μήνες σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές αλλαγές και τις προκλήσεις της πανδημίας.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr