Η τελευταία απαγόρευση επηρεάζει σημαντικό όγκο θαλάσσιου πετρελαίου, καθώς η Ρωσία είναι ένας από τους βασικούς προμηθευτές πετρελαίου στον κόσμο, εξάγοντας περισσότερα από 7 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα αργού και προϊόντων πετρελαίου ή περίπου το 13% του συνολικού εμπορίου πετρελαίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εξαγωγές ρωσικού αργού παρέμειναν υψηλές τον Μάιο και τον Ιούνιο, αλλά οι φορτώσεις διυλισμένων προϊόντων δέχθηκαν πλήγμα τις τελευταίες εβδομάδες.
Οι πλοιοκτήτες που εξακολουθούν να μεταφέρουν πετρέλαιο ρωσικής προέλευσης επωφελούνται από προσοδοφόρα επίπεδα ναύλων προκειμένου να αντισταθμίσουν τις «δύσκολες στιγμές που έρχονται». Ωστόσο, οι αποστολές πετρελαϊκών προϊόντων ρωσικής προέλευσης έχουν συγκεντρωθεί σε μια μικρή ομάδα πλοιοκτητών και ως αποτέλεσμα έχουν αυξηθεί σημαντικά τα επίπεδα ναύλων μεταφοράς εμπορευμάτων.
Η Platts, μέρος της S&P Global Commodity Insights, αξιολόγησε τη διαδρομή Μαύρη Θάλασσα-Μεσόγειο για φορτίο 30.000 mt στα 47,67 $/mt στις 14 Ιουνίου, το υψηλότερο μέχρι σήμερα και 159% πάνω από το επίπεδό της στις 23 Φεβρουαρίου, μια ημέρα πριν από την εισβολή. Με τη σύγκρουση Ουκρανίας-Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα να συνεχίζεται, οι απειλές για την ασφάλεια των πλοίων παραμένουν επίσης πρόβλημα, καθώς τα ασφάλιστρα έχουν αυξηθεί μετά την εισβολή.
Πιθανή απαγόρευση ασφάλισης στο Ηνωμένο Βασίλειο
Το Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχει ακόμη απαγορεύσει την παροχή ασφάλισης ή χρηματοδότησης στο ρωσικό θαλάσσιο πετρέλαιο. Ωστόσο, ορισμένοι συμμετέχοντες στην αγορά αναμένουν ότι αυτό θα συμβεί σε σύντομο χρόνο και είπαν ότι η προσδοκία μελλοντικής απαγόρευσης ήδη αποθαρρύνει την παροχή ασφάλισης.
Ο Peter McNamee, συνεργάτης στη δικηγορική εταιρεία Ince Gordon Dadds, είπε ότι ο κίνδυνος φήμης για τους ασφαλιστικούς φορείς στο Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να είναι επαρκής για να κλείσει αυτή η πηγή στο ρωσικό θαλάσσιο πετρέλαιο. «Η αγορά του Λονδίνου είναι πολύ πιθανό να αρνηθεί να βάλει τον εαυτό της σε μια θέση όπου παραβιάζει τις κυρώσεις της ΕΕ», δήλωσε στην S&P Global στα πλαίσια εκδήλωσης Posidonia 2022.
Ως εκ τούτου, οι Ρώσοι αντισυμβαλλόμενοι και οι φορτωτές που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο θα πρέπει να κοιτάξουν σε αγορές εκτός Λονδίνου αλλά και στην ΕΕ για πιθανούς παρόχους ασφάλισης. Τέλος, η απαγόρευση του Ηνωμένου Βασιλείου θα ήταν ένα μεγάλο πλήγμα για το ρωσικό εμπόριο πετρελαίου, καθώς το Λονδίνο είναι βασικός παίκτης στον τομέα της θαλάσσιας ασφάλισης.
Η Ελληνική ναυτιλία παρακολουθεί, σεβόμενη πάντα τους διεθνείς κανόνες, αλλά παράλληλα εκφράζοντας την ανησυχία της για το γεγονός ότι δεν ισχύει ένας κοινός κανόνας. Τα δεδομένα είναι ρευστά και προκαλείται κομφούζιο πληροφορίων, που ενδέχεται τελικά να πλήξει όσους σέβονται τις κυρώσεις και να ευνοήσει όσους τους παραβιάζουν και αισχροκερδούν.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr