Σημαντικός παραμένει ο κίνδυνος δραστηριοποίησης στη Μαύρη Θάλασσα και στη Θάλασσα του Αζόφ, με τα ασφάλιστρα για τα πλοία που εισέρχονται στη ζώνη σύγκρουσης να έχουν αυξηθεί απότομα και οι πλοιοκτήτες να παραμένουν ευνόητα απρόθυμοι για τη ναυσιπλοΐα των πλοίων τους στις κόκκινες ζώνες. Ως αποτέλεσμα, η προσφορά πλοίων στην περιοχή θα είναι περιορισμένη, γεγονός που σε συνδυασμό με ένα υψηλό ασφάλιστρο θα ωθήσει τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα. Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αναμένεται μια σειρά αλλαγών στις δομές των υπηρεσιών τακτικών γραμμών από μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες.
Στον τομέα των δεξαμενοπλοίων, οι εκτιμήσεις προβλέπουν ότι η ζήτηση για δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου και χημικών προϊόντων θα αυξηθεί βραχυπρόθεσμα καθώς οι εισαγωγείς ρωσικού αργού πετρελαίου έχουν ήδη αρχίσει να στρέφονται σε μακρινούς προμηθευτές.
Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ενώ ο πόλεμος θα μπορούσε να μειώσει βραχυπρόθεσμα τα ναύλωση των πλοίων ξηρού χύδην, παρεμποδίζοντας τις εξαγωγές σιτηρών και άνθρακα, μακροπρόθεσμα, αναμένεται ότι θα επηρεάσει αρνητικά τα επίπεδα των ναύλων ακόμη και στον τομέα του αργού πετρελαίου, λόγω της πιθανής συρρίκνωσης στο σύνολο του θαλάσσιου εμπορίου.
Τόσο η Ρωσία όσο και η Ουκρανία είναι σημαντικοί παίκτες στην παγκόσμια αγορά εξαγωγών σιτηρών, και οποιοσδήποτε παρατεταμένος πόλεμος θα οδηγήσει σε ύφεση στο εμπόριο σιτηρών από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, μειώνοντας την απασχόληση πλοίων ξηρού χύδην φορτίου. Η Ρωσία είναι επίσης σημαντικός προμηθευτής άνθρακα και παρείχε το 42% των συνολικών εισαγωγών άνθρακα της ΕΕ το 2021 και το 16% των παγκόσμιων αναγκών σε άνθρακα.
Λόγω των οικονομικών κυρώσεων στη Ρωσία, η διευθέτηση της απαραίτητης χρηματοδότησης για την εισαγωγή ρωσικών φορτίων έχει καταστεί κουραστική δουλειά για τους Ασιάτες εισαγωγείς. Δεδομένης της αβεβαιότητας για το πόσο καιρό θα παραμείνουν σε ισχύ οι κυρώσεις και πώς θα εξελιχθεί ο πόλεμος τους επόμενους μήνες, οι μεταλλωρύχοι σε άλλες χώρες εξαγωγής άνθρακα όπως η Αυστραλία, οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Νότια Αφρική είναι επίσης απίθανο να άρουν την παραγωγή για να αντισταθμίσουν το μερίδιο της Ρωσίας στην βραχυπρόθεσμα. Κατά συνέπεια, οι τιμές του άνθρακα έχουν αρχίσει να αυξάνονται, περιορίζοντας τη ζήτηση στην Ασία. Εν τω μεταξύ, ο αγωγός Nordstream 2 είναι πλέον πολύ απίθανο να λάβει έγκριση από την ΕΕ, ασκώντας περαιτέρω πίεση στις τιμές του άνθρακα, καθώς η ΕΕ θα αναγκαστεί να στραφεί σε παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με καύση άνθρακα.
Σημαντική μετατόπιση εμπορίου αναμένεται από το ηλιέλαιο στο σογιέλαιο που θα στηρίξει τα επίπεδα των ναύλων βραχυπρόθεσμα. Ο συνεχιζόμενος πόλεμος πιθανότατα θα συμπιέσει τις εξαγωγές ηλιέλαιου από τη Ρωσία και την Ουκρανία, αναγκάζοντας τους εμπορικούς τους εταίρους στην Ευρώπη και την Ασία να καλύψουν το κενό που δημιουργήθηκε με άλλες μακρινές πηγές. Ωστόσο, αυτές οι πιο απομακρυσμένες χώρες θα δυσκολευτούν πλήρως να συμπληρώσουν το έλλειμμα καθώς η Ρωσία και η Ουκρανία είναι οι χώρες με τις μεγαλύτερες εξαγωγές του εμπορεύματος και αντιπροσώπευαν το 79% του παγκόσμιου όγκου εμπορίου το 2021. Η τρίτη και τέταρτη μεγαλύτερη χώρα εξαγωγής ηλιέλαιου, η Αργεντινή και η Τουρκία, αντιπροσωπεύουν μόνο το 7% και το 5% του παγκόσμιου εμπορίου, αντίστοιχα.
Ως εκ τούτου, αναμένεται ότι η ζήτηση για ηλιέλαιο θα στραφεί προς το σογιέλαιο, αυξάνοντας τις εξαγωγές φυτικών ελαίων για μεγάλες αποστάσεις από τη Νότια Αμερική στην Ινδία, την Κίνα και την Ευρώπη. Η υψηλότερη ζήτηση ανά τόνο μίλια θα στηρίξει τους ναύλους για τα δεξαμενόπλοια μεσαίου μεγέθους MR βραχυπρόθεσμα.
Αν υποθέσουμε ότι ο πόλεμος θα σταματήσει τις εξαγωγές ηλιέλαιου από τη Ρωσία και την Ουκρανία για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα είναι δύσκολο για τους εισαγωγείς ηλιέλαιου να βρουν εναλλακτική προμήθεια φυτικού ελαίου καθώς οι εξαγωγές ηλιέλαιου από αυτές τις δύο χώρες συμβάλλουν περίπου στο 9% στο παγκόσμιο φυτικό έλαιο εμπορικές συναλλαγές. Έτσι, το παγκόσμιο εμπόριο φυτικών ελαίων θα αρχίσει τελικά να μειώνεται, πλήττοντας τη ζήτηση κατά τονάζ και τους ναύλους στην αγορά δεξαμενόπλοιων MR κατηγορίας ΙΜΟ.
Στον τομέα των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου, η συνεχιζόμενη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας δίνει κάτι σαν ώθηση στην κατά τα άλλα αδύναμη αγορά δεξαμενόπλοιων αργού. Οι ναύλοι, οι οποίοι ήταν αδύναμοι για το μεγαλύτερο μέρος του Φεβρουαρίου 2022, αυξήθηκαν προς το τέλος του μήνα λόγω ανησυχιών για πιθανή διακοπή της παροχής ρωσικού πετρελαίου. Αν και ο άμεσος αντίκτυπος της σύγκρουσης ήταν αρχικά ορατός μόνο στην αγορά δεξαμενοπλοίων μεγέθους Aframax στη Μαύρη Θάλασσα, μια συνολική αύξηση των ναύλων εξαπλώθηκε γρήγορα και στα μεγαλύτερα μεγέθη δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Παρά την εποχική αδυναμία στη ζήτηση, η ζήτηση κατά τονάζ στην αγορά των δεξαμενόπλοιων αργού αναμένεται να αυξηθεί καθώς οι οικονομικές κυρώσεις στη Ρωσία αναγκάζουν τους αγοραστές ρωσικού πετρελαίου να αναζητήσουν εναλλακτικές προμήθειες. Επιπλέον, η σύγκρουση είναι πιθανό να περιορίσει την προσφορά χωρητικότητας των πλοίων στη ναυλαγορά, καθώς πολλές χώρες έχουν ανακοινώσει ότι δεν θα επιτρέψουν τα ρωσικά πλοία, ενισχύοντας τη χρησιμοποίηση της χωρητικότητας στην αγορά των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Ωστόσο, σε περίπτωση που ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχιστεί για πολύ ή η Δύση επιβάλει κυρώσεις στις εξαγωγές ρωσικού αργού, θα είναι δύσκολο για άλλους προμηθευτές να καλύψουν το κενό που δημιουργείται από τα ρωσικά βαρέλια. Η Ρωσία αντιπροσωπεύει περίπου το 11,5% της παγκόσμιας προσφοράς. Επομένως, ακόμη και αν τα ιρανικά βαρέλια επιστρέψουν στην αγορά μετά την πιθανή άρση των κυρώσεων, δεν θα είναι αρκετό για να αντικαταστήσει πλήρως το ρωσικό πετρέλαιο από την αγορά. Οποιαδήποτε πιθανή διακοπή της προμήθειας αργού από τη Ρωσία μακροπρόθεσμα θα έβλαπτε το παγκόσμιο εμπόριο αργού πετρελαίου. Επίσης, οι παρατεταμένες υψηλές τιμές του αργού πετρελαίου είναι πιθανό να επηρεάσουν δυσμενώς την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, επηρεάζοντας περαιτέρω το εμπόριο του πετρελαίου.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr