Ο δείκτης της Βαλτικής, Baltic Dry Index, υποχώρησε τη Δευτέρα (28/3), καθώς τα επίπεδα ναύλων για τα πλοία μεγέθους capesize σημείωσαν μείωση για ένατη συνεχή συνεδρίαση.
Ο συνολικός δείκτης ναυλαγοράς, ο οποίος καθρεφτίζει τα επίπεδα ναύλων των πλοίων capesize, panamax, supramax και handysize, μειώθηκε κατά 60 μονάδες και τερμάτισε στις 2.484 μονάδες. Ο δείκτης ναυλαγοράς capesize υποχώρησε 153 μονάδες, ή 8,1%, και τερμάτισε στις 1.734 μονάδες. Τα μέσα ημερήσια κέρδη για τα capesizes, τα οποία μεταφέρουν συνήθως φορτία 150.000 τόνων, όπως σιδηρομετάλλευμα και άνθρακας, μειώθηκαν κατά 1.268 δολάρια στα 14.380 δολάρια.
Ο δείκτης ναυλαγοράς για τα πλοία μεγέθους panamax κέρδισε 3 μονάδες και έκλεισε στις 3.416 μονάδες. Τα μέσα ημερήσια κέρδη για τα panamaxes, τα οποία συνήθως μεταφέρουν φορτία άνθρακα ή σιτηρών από 60.000 έως 70.000 τόνους περίπου, αυξήθηκαν κατά 33 δολάρια σε 30.746 δολάρια. Τέλος, ο δείκτης ναυλαγοράς για το μικρότερο μέγεθος πλοίου supramax υποχώρησε 29 μονάδες και έκλεισε στις 2.991 μονάδες.
Οι προκλήσεις στην οικονομία της Κίνας έρχονται για μια ακόμη φορά να επηρεάσουν σημαντικά τη ναυλαγορά των πλοίων μεγέθους capesize. Η δεύτερη ισχυρότερη οικονομική δύναμη έρχεται αντιμέτωπη με τη χειρότερη έξαρση των κρουσμάτων COVID-19 εδώ και δύο χρόνια, με την πρωτεύουσα των 15 εκ κατοίκων, τη Σανγκάη, να μπαίνει σε αυστηρό lockdown δυο φάσεων.
Με τις τελευταίες εξελίξεις οι τιμές για φορτία σιδηρομεταλλεύματος με περιεκτικότητα 63,5% σε σίδηρο για παράδοση στην Τιαντζίν διαπραγματεύθηκαν περίπου 145 δολάρια ανά τόνο, κάτω από το υψηλό επτά μηνών των 159 δολαρίων που σημειώθηκε στις αρχές αυτού του μήνα, λόγω των ανησυχιών για τη ζήτηση μετά την αναζωπύρωση των κρουσμάτων Covid-19 στην Κίνα. Η σημερινή ύφεση έρχεται σε μια εποχή που οι συμμετέχοντες στην αγορά περίμεναν ισχυρή ζήτηση αφού η Κίνα δήλωσε ότι θα ανανεώσει το πακέτο κινήτρων για τον τομέα των υποδομών ενόψει της επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης.
Σημαντική υποχώρηση τιμών παρατηρείται και στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης άνθρακα του Newcastle που έπεσαν κάτω από τα 300 δολάρια ανά τόνο. Τα τωρινά επίπεδα δεν έχουν σημειωθεί εδώ και ένα μήνα, καθώς η ζήτηση στην Κίνα μειώνεται και οι τιμές άλλων ενεργειακών εμπορευμάτων μετριάζονται. Οι τελευταίοι περιορισμοί που προκλήθηκαν από τον κορωνοϊό στην Κίνα, ιδιαίτερα στη Σαγκάη και την Τανγκσάν, έπληξαν τη ζήτηση και οδήγησαν σε αύξηση των αποθεμάτων στα ορυχεία. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί οι τιμές του άνθρακα έχουν διπλασιαστεί από τις αρχές του 2022, λόγω των περιορισμών προσφοράς στην αγορά ενέργειας από την ένταση του πολέμου ανάμεσα στη Ρωσία και στην Ουκρανία, των πλημμυρών στην Αυστραλία και της μερικής απαγόρευσης των εξαγωγών από την Ινδονησία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου σημειώνει υποχώρηση στα μεγάλα μεγέθη πλοίων λόγω της μειωμένης κινεζικής ζήτησης, τα μικρότερα μεγέθη πλοίων μεταφοράς σιτηρών και δημητριακών αποκομίζουν αυξημένα επίπεδα ναύλων λόγω της ισχυρής ζήτησης για αναπλήρωση προμηθειών σιτηρών. Η σημερινή γεωπολιτική ένταση θα συνεχίζει να επηρεάζει σημαντικά τις θαλάσσια ροή φορτίων καθώς ο νέος υπουργός Γεωργίας της Ουκρανίας Mykola Solskyi δήλωσε το Σάββατο ότι η ικανότητα της Ουκρανίας να εξάγει σιτηρά χειροτερεύει μέρα με τη μέρα και θα βελτιωνόταν μόνο εάν τελειώσει ο πόλεμος με τη Ρωσία.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr