Οι ναύλοι δεν έχουν ακόμα σημειώσει σημαντική αύξηση από την έναρξη της σύγκρουσης στις 24 Φεβρουαρίου. Ο δείκτης ναυλαγοράς εμπορευματοκιβωτίων Shanghai Container Freight Index υποχώρησε 1,5% κατά την πρώτη ολόκληρη εβδομάδα της στρατιωτικής εισβολής της Ρωσίας, με τους ναύλους προς τη Βόρεια Ευρώπη και τη Μεσόγειο να υποχωρούν 1,8% και 1,2% , αντίστοιχα.
Τα στοιχεία της Xeneta δείχνουν επίσης μια πτώση στα επίπεδα των ναύλων για τα ταξίδια στη Μαύρη Θάλασσα και τη Βαλτική, καθώς το εμπόριο με τη Ρωσία και την Ουκρανία διακόπτεται λόγω κυρώσεων και των αποφάσεων πολλών ναυτιλιακών εταιρειών να μην δέχονται πλέον μεταφορές από ή προς την περιοχή.
Αναλυτές της Linerlytica είπαν ότι οι νέες κρατήσεις προς την Ουκρανία και τη Ρωσία είχαν σχεδόν σταματήσει εντελώς, επηρεάζοντας περίπου το 3%-4% του συνολικού όγκου Ασίας-Ευρώπης.
«Οι θετικές συνέπειες ως αποτέλεσμα των μετατοπίσεων από τις ναυτιλιακές εμπορευματικές μεταφορές και τις υπερσιβηρικές σιδηροδρομικές μεταφορές δεν θα είναι επαρκείς για να αντισταθμίσουν τη βραχυπρόθεσμη απώλεια φορτίου, με περαιτέρω διάβρωση που αναμένεται τις επόμενες εβδομάδες».
Όμως το ξέσπασμα του πολέμου οδήγησε σε απότομη άνοδο της τιμής του πετρελαίου, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδό του εδώ και πάνω από μια δεκαετία.
Αυτή η αύξηση των τιμών ακολουθήθηκε από παρόμοια απότομη αύξηση στο κόστος των καυσίμων.
«Η τιμή των καυσίμων παρουσίαζε αυξητική τάση στην αρχή του έτους, αλλά είναι σαφές ότι μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η τιμή αυξήθηκε απότομα ως συνέπεια», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Sea-Intelligence, Άλαν Μέρφι.
Ενώ η έκβαση της στρατιωτικής δραστηριότητας και η μελλοντική τιμή του πετρελαίου είναι αδύνατο να προβλεφθεί, αν οι τιμές παραμείνουν στο τρέχον υψηλό επίπεδο, ο κλάδος της ναυτιλίας που μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια θα εξέταζε το κόστος που θα αυξανόταν κατά 7 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως σύμφωνα με τις τρέχουσες καταναλωτικές συνήθειες, είπε ο κ. Μέρφι.
Η διαίρεση αυτού του αριθμού με τα 179 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια που μεταφέρθηκαν το 2021 θα έδινε ένα ποσό 39 $ ανά teu που θα έπρεπε να ανακτήσουν οι γραμμές εμπορευματοκιβωτίων εάν δεν υιοθετούνταν άλλα μέτρα.
«Αυτό φυσικά θα ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με τη διάρκεια του ταξιδιού και το μέγεθος των πλοίων που χρησιμοποιούνται στο εμπόριο», είπε. «Αλλά είναι σαφές ότι θα οδηγήσει σε σημαντικές επιβαρύνσεις των τιμών των καυσίμων».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr