Ο δείκτης αναφοράς άνθρακα του Newcastle έχει αυξηθεί τώρα στα 262 δολάρια ο τόνος με εκτιμήσεις για ένα συνεχόμενο ράλι. Η εκτόξευση των τιμών οφείλεται αρχικά στη μηνιαία απαγόρευση εξαγωγών από τον κορυφαίο προμηθευτή Ινδονησίας στις αρχές του Ιανουαρίου, και τώρα στις ανησυχίες για πιθανή στρατιωτική εμπλοκή στην Ουκρανία που θα διακόψει τις προμήθειες φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ευρώπη βασίζεται στη Ρωσία για περίπου το 35% του φυσικού αερίου της και αντιμετωπίζει έλλειψη φυσικού αερίου από το περασμένο καλοκαίρι που οδήγησε τις τοπικές τιμές σε υψηλά ρεκόρ στα τέλη του περασμένου έτους.
Για να προστατευθούν από τυχόν ελλείψεις καυσίμων, οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας έχουν εντείνει τις εισαγωγές άνθρακα, πιέζοντας περαιτέρω μια αγορά που δεν έχει ακόμη ανακάμψει από την απαγόρευση σοκ της Ινδονησίας που μείωσε τις ροές άνθρακα κατά την περίοδο αιχμής της χειμερινής ζήτησης. Η περασμένη χρονιά τερμάτισε με επιθετική αύξηση στην αγορά του άνθρακα από την Ευρώπη. Σύμφωνα με στοιχεία της BP, ενώ η χρήση άνθρακα στην Ευρώπη έχει μειωθεί απότομα τα τελευταία χρόνια - αντιπροσωπεύοντας μόλις το 6,2% της παγκόσμιας χρήσης άνθρακα το 2020, οι ευρωπαίοι αγοραστές έχουν αυξήσει επιθετικά τις αγορές από τα μέσα του 2021.
Σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης ροών εμπορευμάτων Kpler, η Ευρώπη πρόκειται να εισαγάγει 5,58 εκατομμύρια τόνους θερμικού άνθρακα τον Ιανουάριο, το υψηλότερο μηνιαίο σύνολο από τον Νοέμβριο του 2019 και πάνω από 1 εκατομμύριο τόνους περισσότερους από τον μηνιαίο μέσο όρο του 2021. Η άνοδος της ευρωπαϊκής κατανάλωσης θα μπορούσε να αποσπάσει άλλους αγοραστές, όπως την Ινδία, όπου αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο καταναλωτή άνθρακα παγκοσμίως. Η Ινδία αναμένεται ότι θα πρέπει να πληρώσει υψηλότερη τιμή για τον θαλάσσιο άνθρακα καθώς η προσφορά θα περιορίζεται σημαντικά τις επόμενες εβδομάδες. Από την άλλη πλευρά ο κορυφαίος καταναλωτής η Κίνα, φαίνεται να μην κινδυνεύει από την άνοδο των τιμών, καθώς εξασφαλίζει περίπου το 90% των προμηθειών της από εγχώρια ορυχεία. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες επιφυλάξεις για τυχόν μακροχρόνιες διακοπές στις διεθνείς ροές άνθρακα, δεδομένου ότι η χώρα βασίζεται στον άνθρακα για πάνω από το 60% της ηλεκτρικής της ενέργειας.
Στον τομέα της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, η αναστάτωση στην εξασφάλιση των προμηθειών του άνθρακα με υψηλότερη ζήτηση από την Ευρώπη μπορεί να πιέσει ανοδικά την ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου με περισσότερη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές, καθώς ακόμα αντιμετωπίζει έντονα σημάδια ύφεσης. Ο γενικός δείκτης της ναυλαγοράς εμφάνισε χθες ήπια ανοδική τάση μετά από πολλές μέρες συνεχόμενης μείωσης.
Ο Βαλτικός δείκτης, Baltic Exchange Dry Index ανέβηκε κατά 0,5% και τερμάτισε στις 1.302 μονάδες την Πέμπτη, μετά από 14 συνεχόμενες συνεδριάσεις πτώσης, καθώς ο δείκτης capesize, ο οποίος παρακολουθεί φορτία σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα 150.000 τόνων, ανέκαμψε απότομα, σημειώνοντας 16,5% αύξηση κλείνοντας στις 818 μονάδες. Εν τω μεταξύ, ο δείκτης ναυλαγοράς panamax που παρακολουθεί φορτία περίπου 60.000 έως 70.000 τόνων άνθρακα και σιτηρών, σημείωσε 3,6% πτώση κλείνοντας στις 1.846 μονάδες, στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο. Τέλος, ο δείκτης ναυλαγοράς στο μικρότερο μέγεθος πλοίου supramax υποχώρησε 41 μονάδες στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2021 τερματίζοντας στις 1.613 μονάδες.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr