Πρόκειται για ένα από τα πρώτα μεγάλα παγκόσμια πράσινα συνέδρια που θα πραγματοποιηθούν μετά τη COP26, τη διεθνή σύνοδο για το κλίμα, που έλαβε χώρα στη Γλασκώβη νωρίτερα αυτό το μήνα.
Ο Lim, γενικός γραμματέας του ΙΜΟ, δήλωσε: «Η COP 26 είναι ακόμα πολύ φρέσκια στο μυαλό μας», δίνοντας έμφαση στο ότι «δεν εξετάζουμε πλέον την κλιματική αλλαγή ως κάτι που θα επηρεάσει τις μελλοντικές γενιές, αλλά ως μία πολύ πραγματική και παρούσα απειλή για τις γενιές μας».
Η Johannah Christensen, Διευθύνων Σύμβουλος του Global Maritime Forum, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που έχει βοηθήσει στο συντονισμό πολλών πρωτοβουλιών πράσινης ναυτιλίας τα τελευταία χρόνια, είχε αναρωτηθεί πριν από τη συγκέντρωση του ΙΜΟ αυτής της εβδομάδας εάν οι χώρες που ήταν «ήρωες της πράσινης ναυτιλίας» στη COP26 θα κρατήσουν την ίδια στάση και στη MEPC.
Μεγάλο μέρος της ελπίδας που έφερε η συζήτηση Γλασκώβη ξεφούσκωσε μέσα σε λίγες ώρες στην εικονική συγκέντρωση της MEPC.
Οι αντιπρόσωποι συζήτησαν την πρόταση εξυγίανσης των Νήσων Μάρσαλ και των Νήσων Σολομώντος για τη ναυτιλία με μηδενικές εκπομπές έως το 2050, έναν πολύ πιο αυστηρό στόχο από την τρέχουσα φιλοδοξία που επιδιώκει περικοπές 50% σε σύγκριση με το 2008.
Τελικά, μόλις οκτώ χώρες υποστήριξαν το ψήφισμα μηδενικών εκπομπών έως το 2050: Καναδάς, Ιαπωνία, Νέα Ζηλανδία, Ουκρανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Βανουάτου και Ισλανδία.
Συνολικά 31 χώρες , οι 27 της ΕΕ, η Γεωργία, η Νότια Κορέα, οι Μπαχάμες και η Νορβηγία, υποστήριξαν τον στόχο των μηδενικών εκπομπών από τη ναυτιλία για το 2050, αλλά όχι το ψήφισμα.
Να σημειωθεί πως, αρκετές χώρες της ΕΕ –Βέλγιο, Φινλανδία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ουγγαρία και Σουηδία– ενέκριναν τη Διακήρυξη για ναυτιλία με μηδενικές εκπομπές έως το 2050 στη COP26, αλλά δεν υποστήριξαν το ψήφισμα στον ΙΜΟ για να επιτευχθεί ο στόχος στη ναυτιλία.
Η σλοβενική αντιπροσωπεία, η οποία ασκεί επί του παρόντος την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εξήγησε τη θέση του ευρωπαϊκού μπλοκ, υποστηρίζοντας ότι με τον περιορισμένο διαθέσιμο χρόνο για συζήτηση σχετικά με τις εκπομπές στο MEPC αυτή την εβδομάδα το κλειδί ήταν η δράση πάνω από τα λόγια.
«Πιστεύουμε ότι είναι προτιμότερο να επικεντρωθούμε στις προσπάθειες για συγκεκριμένες προτάσεις παρά σε ένα ψήφισμα τουλάχιστον σε αυτό το στάδιο», δήλωσε η σλοβενική αντιπροσωπεία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι επίσης κοντά στο να συμπεριλάβει τη ναυτιλία στο δικό της σύστημα εμπορίας εκπομπών.
Αρκετές χώρες στάθηκαν κατά του ψηφίσματος, όπως η Βραζιλία, η Κίνα, η Ρωσία, η Σαουδική Αραβία, η Νότια Αφρική και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η MEPC συνεχίζεται μέχρι το βράδυ της Παρασκευής.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr