Τα προβλήματα λιμενικής διαχείρισης οδηγούν συνεχόμενα σε περιορισμούς στην προσφορά των πλοίων για τη θαλάσσια μεταφορά αγαθών με αποτέλεσμα η ζήτηση να μένει ακάλυπτη. Η συνεχόμενη ανισορροπία ανάμεσα στη ζήτηση και στην προσφορά των πλοίων συντελεί σε ανοδική πίεση στο κόστος της θαλάσσιας μεταφοράς ιδιαίτερα στον τομέα των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων.
Σύμφωνα με στοιχεία αναλύσεων από το ναυλομεσιτικό οίκο Λονδίνου, Clarksons Research, οι τάσεις συμφόρησης στα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων είναι πιο έντονες, με τον δείκτη Clarksons Containership Port Congestion Index (που αντιπροσωπεύει το επίπεδο χωρητικότητας του στόλου παγκοσμίως στο λιμάνι ή σε ένα σχετικό αγκυροβόλιο κάθε μέρα) να φτάνει σε νέο υψηλό 37,3% της χωρητικότητας του στόλου εμπορευματοκιβωτίων στις 21 Οκτωβρίου, σε σύγκριση με τον μέσο όρο πριν από τον Covid-19 (2016-19) 31,4%.
Τα βασικά «σημεία πρόσβασης» στο δίκτυο εμπορευματοκιβωτίων περιλαμβάνουν την Κίνα (όπου η χωρητικότητα του εμπορευματοκιβωτίου στο λιμάνι ανήλθε σε 2,6 εκατομμύρια TEU στις 21 Οκτωβρίου, αυξημένη κατά περισσότερο από 50% σε σχέση με τον μέσο όρο 2016-19 1,7 εκατομμύρια TEU) και τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ (όπου η χωρητικότητα στο λιμάνι ανήλθε συνολικά σε 0,87 εκατομμύρια TEU στις 21 Οκτωβρίου, σχεδόν τριπλάσια από τον μέσο όρο 2016-19 που ήταν 0,32 εκατομμύρια TEU).
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το επίπεδο χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι έφτασε τα 0,22 εκατ. TEU στις 17 Οκτωβρίου, αυξημένο κατά 50% σε σχέση με τον μέσο όρο του έτους μέχρι σήμερα.
Το επίπεδο της χωρητικότητας των φορτηγών πλοίων στο λιμάνι παγκοσμίως έφτασε επίσης σε νέο ρεκόρ 36,2% στις 21 Οκτωβρίου, από τον μέσο όρο 32,6% το προηγούμενο έτος και έναν μέσο όρο «προ της Covid» κατά την περίοδο 2016-19 29,9%. Αυτό συνέβαλε στα υψηλότερα επίπεδα ναύλων για τη μεταφορά χύδην εμπορευμάτων όπως σιδηρομετάλλευμα, άνθρακας και σιτηρά από το 2008.
Η συμφόρηση των λιμένων που σχετίζεται με τα πλοία μεταφοράς οχημάτων παραμένει επίσης κοντά στα πρόσφατα υψηλά, με το επίπεδο χωρητικότητας των πλοίων στο λιμάνι να ανέρχεται στο 24,9% στις 21 Οκτωβρίου σε σύγκριση με τον μέσο όρο πριν από την Covid (2016-19) 22,7%.
Ο γενικός δείκτης Deep Sea Cargo Vessel* Port Congestion Index (που δείχνει και πάλι το επίπεδο της χωρητικότητας του στόλου σε παγκόσμιο επίπεδο στο λιμάνι ή σε ένα σχετικό αγκυροβόλιο κάθε μέρα) έφτασε σε ένα νέο υψηλό ρεκόρ 33,3% στις 21 Οκτωβρίου, σε σύγκριση με το προηγούμενο -μέσο όρο Covid για την περίοδο 2016-19, σε 29,7%.
*Τα φορτηγά πλοία βαθέων υδάτων περιλαμβάνουν πετρελαιοφόρα χωρητικότητας άνω των 40.000 dwt, φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίων άνω των 70.000 dwt, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άνω των 3.000 TEU, πλοία μεταφοράς υγραερίου άνω των 65.000 cbm, οχήματα μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου άνω των 60,00 cbm και πλοία μεταφοράς σε αυτοκίνητα άνω των 6,000.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr