Αναλυτικότερα, η διαμεταγωγή των εμπορευμάτων στο λιμάνι αυξήθηκε σε 118,5 εκατομμύρια τόνους το τρίτο τρίμηνο, 14,6% περισσότερο από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Η διακίνηση ήταν 350,1 εκατομμύρια τόνοι μέχρι το τέλος του τρίτου τριμήνου, σημειώνοντας αύξηση 8,6% σε σχέση με το 2020.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, σημειώθηκε ισχυρή ανάπτυξη σε όλα σχεδόν τα τμήματα διακίνησης, και ιδιαίτερα στα προϊόντα ορυκτελαίων (+13,5%), σιδηρομετάλλευμα και παλιοσίδερα (+42%), άνθρακα (+48,4%) και βιομάζα (+18,7%). Τα εμπορευματοκιβώτια βρίσκονται επίσης σε άνοδο (+4,0% σε τόνους, +7,8% σε TEU). Οι μόνες πτώσεις ήταν στα αγροτικά φορτία (-12,8%) και το LNG (-1,8%).
Ο Allard Castelein, Διευθύνων Σύμβουλος της Αρχής Λιμένων του Ρότερνταμ σημείωσε σχετικά: «Αυτά τα τριμηνιαία στοιχεία δείχνουν ότι η οικονομία συνεχίζει την ανοδική της πορεία. Όλος ο κόσμος ήταν σε lockdown πέρυσι λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Τώρα εργοστάσια, επιχειρήσεις και logistics λειτουργούν και πάλι σταθερά για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση. Ωστόσο, ο βαθμός στον οποίο θα συνεχιστεί η ανάπτυξη εξαρτάται επίσης από το πόσο γρήγορα μπορούν να μειωθούν οι έντονες ελλείψεις σε ορισμένους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας. Παρ 'όλα αυτά, το λιμάνι του Ρότερνταμ θέλει να διευκολύνει αυτή την ανάπτυξη όσο το δυνατόν περισσότερο. Δεσμευόμαστε για καλές θέσεις εργασίας για τις τρέχουσες και μελλοντικές γενιές και για μελλοντική ικανότητα κερδοφορίας στην Ολλανδία. Ταυτόχρονα, επενδύουμε στη μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο ενεργειακό σύστημα, με περισσότερο πράσινο υδρογόνο και χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα».
Ανάπτυξη ανά τμήμα
Υγρό φορτίο
Το υγρό χύδην φορτίο αυξήθηκε κατά 6,4% τα τρία πρώτα τρίμηνα του περασμένου έτους σε 152,1 εκατομμύρια τόνους. Η διακίνηση αργού πετρελαίου (+3 εκατομμύρια τόνοι) και προϊόντων πετρελαίου (+5,7 εκατομμύρια τόνοι) αυξήθηκε απότομα. Στην περίπτωση του πετρελαίου, ένας από τους παράγοντες ήταν ότι τα περιθώρια ήταν καλύτερα για τα διυλιστήρια τις τελευταίες εβδομάδες. Οι όγκοι διύλισης στην Ολλανδία το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο ήταν υψηλότεροι από ό,τι σε συγκρίσιμα τρίμηνα πέρυσι. Στην περίπτωση των προϊόντων πετρελαίου, οι κύριοι παράγοντες ανάπτυξης ήταν το μαζούτ, το πετρέλαιο και η νάφθα.
Οι εισαγωγές μαζούτ αυξήθηκαν, ιδίως από τη Ρωσία. Η παραγωγή και οι εξαγωγές από τη Ρωσία ήταν υψηλότερες από το 2020. Η ζήτηση για νάφθα, ένα τυπικό προϊόν εισαγωγής, ήταν αυξημένη σε σχέση με πέρυσι. Οι εισαγωγές πετρελαίου εσωτερικής καύσης/ντίζελ ήταν χαμηλότερες και οι εξαγωγές ήταν υψηλότερες, ιδίως προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, εν μέρει ως αποτέλεσμα των παγετών εκεί. Τα βιοκαύσιμα και τα χημικά προϊόντα είχαν επίσης καλή απόδοση. Η παροχή υγροποιημένου φυσικού αερίου λίγο-πολύ κινούνταν στο ίδιο επίπεδο με τους πρώτους εννέα μήνες του 2020.
Ξηρό φορτίο
Η διακίνηση ξηρού χύδην φορτίου αυξήθηκε περισσότερο από 27% σε σύγκριση με τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2020. Η αύξηση του όγκου ήταν κυρίως στο σιδηρομετάλλευμα και τον άνθρακα. Η διακίνηση σιδηρομεταλλεύματος κατέρρευσε το 2020 επειδή υπήρχε πολύ λιγότερη ζήτηση για χάλυβα λόγω της κρίσης του κορονοϊού. Φέτος, από την άλλη πλευρά, η παραγωγή χάλυβα αυξήθηκε και πάλι κατακόρυφα. Αυτό είχε επίσης αντίκτυπο στην απόδοση του κοκ. Η συνολική διακίνηση άνθρακα αυξήθηκε κατά τουλάχιστον 48,4% τους πρώτους εννέα μήνες του 2020. Ειδικότερα, η ζήτηση άνθρακα για παραγωγή ενέργειας αυξήθηκε απότομα ως αποτέλεσμα της αυξημένης ζήτησης ενέργειας. Οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα λειτουργούσαν πολλές ώρες: παρήχθη λιγότερη αιολική ενέργεια κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και το αέριο ήταν σπάνιο και ακριβό.
Παράλληλα υπήρξε σαφής αύξηση της διακίνησης βιομάζας σε σύγκριση με το 2020, όταν περισσότερη βιομάζα χρησιμοποιήθηκε σε σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα. Το υπόλοιπο ξηρό χύδην φορτίο αυξήθηκε κατά περισσότερο από 12% σε σύγκριση με τους πρώτους εννέα μήνες του 2020. Η βιομηχανική παραγωγή και οι κατασκευές έχουν αυξηθεί μετά το 2020, και έτσι η ζήτηση για πρώτες ύλες έχει επίσης αυξηθεί. Μόνο ο όγκος των αγροτικών προϊόντων παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, όταν ήταν ο μόνος τύπος ξηρού χύδην που αυξήθηκε. Εκείνη την εποχή, υπήρχε ασυνήθιστα υψηλή ζήτηση για γεωργικά αγαθά λόγω της ανησυχίας έλλειψης αποθεμάτων. Αυτό σήμαινε ότι ο εισερχόμενος όγκος το τελευταίο τρίμηνο μειώθηκε σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Εμπορευματοκιβώτια
Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων ήταν υψηλή από το φθινόπωρο του 2020. Η ανάπτυξη τους πρώτους εννέα μήνες του 2021 ανήλθε στο 7,8% σε TEU και 4,0% σε τόνους. Οι καταναλωτές ξοδεύουν αρκετά σε προϊόντα και η οικονομία ανακάμπτει από την πτώση του κορονοϊού το 2020, με όγκους υψηλότερους από ό,τι το 2019. Αυτή η ισχυρή ζήτηση, σε συνδυασμό με διάφορες διαταραχές το 2021 (Σουέζ, κρούσματα κορονοϊού στα κινεζικά λιμάνια), σημαίνει ότι η πίεση στην εφοδιαστική αλυσίδα συνεχίζει να είναι υψηλή. Αυτό οδήγησε επίσης σε επίμονα υψηλές τιμές μεταφοράς.
Η διαμεταγωγή αυξήθηκε ταχύτερα σε TEU παρά σε τόνους για διάφορους λόγους. Η αύξηση της διαμεταγωγής των κενών δοχείων δεν είχε ιδιαίτερη επίδραση. Αντιθέτως η μεγαλύτερη επίδραση προήλθε από την απότομη πτώση του μέσου βάρους των πλήρων δοχείων. Οι τιμές των μεταφορών έχουν αυξηθεί απότομα τα τελευταία τρίμηνα. Μια συνέπεια ήταν ότι η μεταφορά σχετικά βαριών, χαμηλής αξίας αγαθών μειώθηκε. Αυτό το αποτέλεσμα ήταν ισχυρότερο στην περίπτωση των εμπορευματοκιβωτίων εξαγωγής, αλλά παρατηρήθηκε και στις εισαγωγές.
Η απόδοση των πλοίων τύπου RoRo αυξήθηκε κατά 5,2% σε σύγκριση με το 2020. Ο αρνητικός αντίκτυπος του Brexit ήταν εμφανής μόνο τους πρώτους μήνες του έτους λόγω των υψηλών επιπέδων αποθεμάτων. Το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του 2021, η ζήτηση από το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν υψηλή και οι όγκοι ήταν και πάλι πάνω από τα επίπεδα πριν από το Brexit και τον κορονοϊό.
Άλλες εξελίξεις στο τρίτο τρίμηνο
Ενεργειακή μετάβαση
Σημειώθηκε και πάλι πρόοδος το τρίτο τρίμηνο στην ενεργειακή μετάβαση. Για παράδειγμα, οι αποφάσεις για το χωροταξικό σχέδιο και τέσσερις αιτήσεις αδειών για το έργο Porthos (Port of Rotterdam CO₂ Transport Hub and Offshore Storage) είναι πλέον διαθέσιμες για επιθεώρηση. Μέσω του Porthos, θα μεταφέρεται CO2 από το λιμάνι του Ρότερνταμ και θα αποθηκεύεται σε αποθήκες φυσικού αερίου κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα.
Ενισχύθηκε επίσης η βιωσιμότητα της εσωτερικής ναυσιπλοΐας. Στις 6 Σεπτεμβρίου, η Zero Emission Services (ZES) λειτούργησε το Alphenaar, το πρώτο ολλανδικό πλοίο εσωτερικής ναυσιπλοΐας που χρησιμοποίησε εμπορευματοκιβώτια ανταλλάξιμης ενέργειας για πρόωση.
Ψηφιοποίηση
Τέλος υπάρχει πρόοδος και στον τομέα της ψηφιοποίησης. Για παράδειγμα, το 80% των 230.000 κλήσεων που λαμβάνει το Harbour Master ετησίως έχουν πλέον αυτοματοποιηθεί.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr